Un studio de la Hollywood şi-a promovat un film cu ajutorul unor site-uri de ştiri false. O ştire despre Donald Trump a fost preluată de presă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Colaj cu cateva dintre ştirile false de pe siteurile implicate în campanie. FOTO: Buzzfeed.com

„A cure for wellness“, thrillerul studiourilor „20th Century Fox“ care a avut un buget de 40 de milioane de dolari, a fost promovat prin intermediul unei campanii care a presupus înfiinţarea a cinci site-uri de ştiri false şi a unui brand de apă minerală. O ştire falsă despre Lady Gaga publicată pe unul dintre stie-uri a fost distribuită de 50.000 de ori pe Facebook.

Thrillerul „A cure for wellness” sau „Terapie pentru viaţă”, cum a ajuns filmul în cinematografele din România, a fost promovat în SUA cu ajutorul unei reţele de site-uri de ştiri false şi a unui brand de apă fals pentru a genera interes şi publicitate, se arată într-un articol publicat de BuzzFeed. „Terapie pentru viaţă” este un thriller psihologic al studiourilor de film „20th Century Fox”, regizat de Gore Verbinski, a cărui premieră a avut loc în SUA pe 17 februarie. Pelicula spune povestea unui tânăr care îşi urmează CEO-ul într-un centru wellness din Elveţia, unde descoperă că tratamentele oferite aici nu sunt ceea ce par.
 

Filmul a beneficiat de o campanie publicitară susţinută, care a inclus şi un clip la Super Bowl, eveniment la care se practică sume astronomice pentru clipurile publicitare. Filmul a beneficiat, de asemenea, de o campanie mai ascunsă care implică ştiri false şi cel puţin o companie inventată.

„În centrul campaniei este o reţea de cinci site-uri noi de ştiri false în care sunt inserate articole care fac referire la film. Site-urile găzduiesc, de asemenea, reclame la film şi la brand de apă minerală fals, care direcţionează utilizatorii către siteul oficial de promovare a filmului.

Ştiri despre Donald Trump şi Lady Gaga

Siteurile menţionate publică în cea mai mare parte ştiri false care nu au legătură cu filmul. În unele cazuri, articolele false de pe aceste siteuri - cum ar fi unul despre Donald Trump care a pus în aplicare o interdicţie temporară privind vaccinările - au fost preluate de site-uri reale şi au generat un angajament semnificativ pe Facebook”, arată sursa citată.
 

Cel mai mare „hit” de până acum este o poveste falsă despre Lady Gaga care ar intenţiona să includă un tribut adus musulmanilor în timpul mini-concertului ei de la Super Bowl. Ştirea a generat mai mult de 50.000 de reacţii pe Facebook, like-uri, comentarii şi distribuiri. 
 

Un reprezentant al Regency Enterprises, unul dintre producătorii filmului, a declarat pentru Buzzfeed: "A cure for wellness este un film despre un leac "fals", care îi face pe oameni mai bolnavi. Ca parte a campaniei, a fost creat siteul fals healthandwellness.com şi am făcut un parteneriat cu un creator de ştiri false pentru a publica ştiri false". Reprezentantul companiei nu a răspuns cine este cel care scrie ştirile false, dacă siteurile respective generează venituri şi dacă realizatorii sunt preocupaţi că printr-o campanie de marketing este promovată dezinformarea.

Companie falsă de apă

Cele cinci site-uri de ştiri false şi de promovare a filmului sunt Sacramento Dispatch, Salt Lake City Guardian, Houston Leader, NY Morning Post şi Indianapolis Gazette. Acestea au modele similare, şi, de asemenea, toate au acelaşi acelaşi ID de Google Analytics. Multe dintre numele de domeniu ale siturilor au fost înregistrate în aceeaşi zi: site-urile din Sacramento şi Salt Lake City au fost înregistrate la data de 14 ianuarie, iar site-urile din Indianapolis şi Houston au fost înregistrate pe 27 septembrie 2016.De asemenea, siteurile publică  multe dintre aceleaşi articole false. Acelaşi ID îl are site-ului pentru promovarea unei companii de apă, Vita Acqua, care are anunţuri pe mai multe dintre site-urile false.
 

Pe site-ul Vita Acqua se arată că apa provine din "satul elveţian Bernthur." Nu există nici un astfel de loc, deşi Elveţia este ţara în care se petrece acţiunea filmului. Reclamele pentru Vita Acqua de pe site-urile false duc către acest site sau către HealthCureGov.com, un site de promovare a filmului. Una dintre ştirile false de promovare a filmului se referă la faptul că un om a rămas în stare "stare catatonică", după vizionarea filmului

Reacţia studiourilor

După publicarea articolului din Buzzfeed, studiourile „20th Century Fox” au emis un comunicat în care îşi cer scuze pentru campania de promovare cu ştiri false. „Campania digitală a fost nepotrivită la toate nivelurile, mai ales având în vedere faptul că muncim în fiecare zi pentru a obţine încrederea consumatorilor noştri”. Cele cinci siteuri au fost şterse. În weekendul de lansare, producţia a făcut încasări de 4,2 milioane de dolari în SUA, conform imdb.com. Bugetul total estimat al filmului este de 40 de milioane de dolari. 

Citeşte şi

 Cum au ajuns să fie manipulate chiar informaţiile din „Decalogul manipulării“, atribuit lui Noam Chomsky

Specialiştii în IT care luptă noaptea împotriva ştirilor false de pe Facebook

Mai multe pentru tine:
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Ce afecțiune nemiloasă a ucis-o pe Roxana Moise, fostă concurentă Exatlon. Handbalistă de performanță și cu o viață activă, sportiva nu a putut fi salvată
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Cine o "sapă" zilnic pe Prinţesa Kate? E o înaltă trădare! Şi nu, nu e vorba de Meghan Markle
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători