Clujul ar putea avea parcări pe model elveţian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Anton Ionescu a prezentat, ieri, cele mai noi tehnologii în domeniul parkingurilor

Clujenii ar putea scăpa de chinul găsirii unui loc de parcare, de cozile de la intrarea în parkinguri sau de corvoada parcării. SCAI Developer, un întreprinzător privat, a prezentat, ieri, la Cluj, conceptul i-parking, un sistem ce funcţionează deja în Elveţia.

Conceptul de i-parking implică un spaţiu mic de construcţie, suprateran sau subteran, prin care maşinile sunt parcate de un lift controlat de un robot. În aceste parcări, şoferii nu au acces, iar robotul poate aşeza între 108 şi 120 de maşini pe oră. „Robotul poate aşeza maşina cu faţa pe direcţia de mers, astfel încât şoferul este scutit de manevre suplimentare", a explicat, ieri, într-o conferinţă de presă, profesorul Anton Ionescu, unul dintre susţinătorii conceptului SCAI Develorper. Aceste parcări automatizate au un design modular, adaptabil pentru creşterea eficienţei economice, adică în orice moment construcţia se poate muta în altă parte. „Dacă o zonă va deveni pietonală, parkingul se dezasamblează şi se mută unde e nevoie", a adăugat Ionescu. În ceea ce priveşte studiile efectuate de SCAI Developer, în Cluj-Napoca, astfel de parcări automatizate se pretează în trei zone: în Piaţa Mihai Viteazu, în zona intersecţiei dintre Piaţa Lucian Blaga, Clinicilor şi Primărie şi, nu în ultimul rând, la intersecţia dintre Tribunal, Teatrul Naţional şi Direcţia Finanţelor Publice Cluj.

De 20 de ori mai multe locuri de parcare

Prin tehnologia folosită, Ionescu susţine că se exonomiseşte 97% din spaţiul necesar pentru parcările convenţionale. „Pe o amprentă construită aferentă la 16 spaţii de parcare convenţionale se pot construi 320 de spaţii de parcare prin i-parking". Aceste construcţii nu au rampe de urcare, zone pentru manevre şi nici scări, lifturi şi ieşiri de urgenţă, tocmai pentru că persoanele nu au acces. Tot din acest motiv, parcările sunt sigure. „Nu există riscul ca cineva să-şi găsească maşina zgâriată şi nici hoţii nu au acces, astfel că nu se mai pune problema siguranţei autoturismelor", a susţinut Anton Ionescu. Fiind proiectate ca sisteme modulare, parcările automatizate pot cuprinde între 60 şi 1.200 de locuri de parcare, iar dimensiunea locurilor e adaptată la dimensiunile autovehiculelor. Totodată, i-parkingul nu este destinat exclusiv clădirilor ce urmează să fie realizate, ci poate fi implementat pe clădirile existente.

Avantaje pentru toată lumea

Pe lângă confortul şoferilor, aceste parkinguri implică şi profituri cu mult mai mari faţă de parcările convenţionale. Pentru un i-parking de 160 de maşini, investiţia pentru un loc de parcare este cuprinsă între 24.000 şi 30.000 de euro, pentru varianta supraterană, şi între 28.000 şi 36.000 pentru parkingul subteran. În cazul parcărilor convenţionale, estimările arată că fiecare loc de parcare dintr-o parcare supraterană de 160 de locuri se ridică la 16.000 de euro, în timp ce în cazul construirii unui loc de parcare subteran investiţia e de 37.000 de euro. În ceea ce priveşte costurile de exploatare, în cazul i-parkingului se ridică la 725-885 de euro anual, iar în cazul parcărilor convenţionale la 1.845 de euro pe an. Parkingurile automatizate nu sunt inaccesibile nici pentru şoferi - o oră de parcare ar urma să coste în jur de 2,5 lei, în condiţiile în care în prezent o oră de parcare în zona centrală costă doi lei.

Primăria nu a aflat de concept


Deşi proiectul este destinat marilor aglomeraţii urbane, iar planul SCAI Developer vizează direct Clujul, la primărie nu s-a depus niciun document în acest sens. „Mai sunt firme care au sugestii privind îmbunătăţirea calităţii vieţii, inclusive a locurilor de parcare, dar despre acest tip de parking nu ne-a spus nimeni, nimic. Oricine poate depune un astfel de proiect la sediul nostru sau chiar la Serviciul Parcări, aşteptăm să vedem o propunere", spune Iulia Perşa, de la Biroul mass-media al primăriei. În Cluj-Napoca sunt aproximativ 41.000 de locuri de parcare, dintre care peste 3.300 sunt parcări cu plata orară în zona centrală.