Zece secrete ale metroului din Bucureşti: lacul dintr-o veche staţie şi tunelul care leagă aeroportul de Casa Poporului
0Încă de când a fost săpat primul tunel, oamenii au fost fascinaţi de apariţia metroului bucureştean. De atunci au apărut o mulţime de poveşti despre tunelurile prin care circulă metrou. „Adevărul“ vă prezintă astăzi zece lucruri mai puţin cunoscute despre metroul din Capitală, dar şi câteva mituri care au condus la discuţii aprinse de-a lungul timpului.
1. Tunel secret până la Casa Poporului
În anii 80, se zvonea că Ceauşescu ar vrea ca Armata să îi facă un tunel secret care să facă legătura între Casa Poporului şi aeroport, un fel de metroul personal. Nici până în zilele noastre nu s-a dovedit dacă această linie subteran există cu adevărat sau totul este o scorneală a bucureştenilor, potrivit Historia.
2. Lacul dintr-o veche staţie
Un alt mit urban fascinant s-a născut în urmă cu câţiva ani, atunci când pe internet a apărut o poveste intitulată „Secretul de sub Bucureşti“. O persoană care nu şi-a dezvăluit identitatea a povestit că a vizitat o veche staţie de metrou inundată care seamănă cu un lac pe fundul căruia se zăreau scările unei staţii de metrou. Desigur, nici această poveste nu a fost niciodată dovedită.
3. Primul ţăruş al şantierului
Primul ţăruş al şantierului, aşa cum spun constructorii, a fost bătur pe 20 septembrie 1975, potrivit site-ul Metrorex. De atunci a început realizarea reţelei subterane de transport în comun.
4. Metroul bucureştean, în primele 60 din lume
După mai bine de patru ani de lucrări, metroul din Capitală se afla pe lista primelor 60 de reţele de transport subteran ale lumii.
5. Patru kilometri pe an
La început, tunelurile din Bucureşti se realizau destul de lent: în jur de doi kilometri pe ani. Apoi, ritmul a crescu la patru kilometri pe an, un ritm mai bun decât media înregistrată pe glob. Doar în Mexic ritmul a fost mai mare; 5,5 kilometri pe an.
6. Singurul metrou care făcea probe cu pasageri
Pe 19 noiembrie 1979 din Depoul Ciurel a plecat primul metrou încărcat cu pasageri. Timp de o lună, până la inaugurarea oficială, metroul a făcut probe cu pasageri în el, fiind singurul testat cu oameni.
7. Jumătăţi de staţie
În 1994 s-a dat în exploatare jumătatea de staţie care desemna direcţia de mers dinspre Lujerului spre Păcii, iar în anul 1998 s-a dat şi cealaltă jumătate de staţie, potrivit Metrorex.
8. Dispecerat central şi alte dispecerate de ramură
Sistemul de transport în comun subteran este monitorizat cu ajutorul unui dispecerat central. De asemenea, alte cinci dispecerate de ramură ajută la coordonarea şi monitorizarea sistemului de transport subteran.
9. Metroul nu a pornit din prima
Un lucru mai puţin cunoscut despre metrou ţine de momentul inaugurării acestuia. Concret, în clipa în care cel care conducea primul metrou din Bucureşti a vrut să-l pornească nu a reuşit. Însă, metroul a pornit din a doua încercare spre bucuria lui Nicolae Ceauşescu.
10. Metrourile vechi, duse la casat
Recent, Metrorex a început să achiziţioneze noi garnituri şi a anunţat că vechile trenuri de tip IVA, produse româneşti, vor fi scoase din circulaţie şi casate.
Pe aceeaşi temă:
INFOGRAFIE Cum va arăta reţeaua de metrou din Capitală în 2030