Secretele ascunse în tunelurile din Bucureşti: cum funcţionează, de fapt, metroul şi ce rol are a treia şină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Mediafax

În spatele tunelurilor de metrou din Bucureşti se ascund o mulţime de încăperi, monitoare şi echipamente menite să păstreze siguranţa călătorilor. Ce vedem când mergem cu metroul este o mică parte din ceea ce se ascunde de fapt în subteran, Astăzi, „Adevărul“ vă explică cum funcţionează trenurile în subteran şi cum sunt electrificate şinele.

În primul rând, trebuie să ştiţi că metroul funcţionează pe baza curentului electric primit din reţeaua naţională. Acesta ajunge la metrou prin mai multe branşamente existente în unele staţii din subteran. 

„În fiecare staţie există nişte substaţii electrice care prelucrează curentul electric, tensiunea folosită la motoarele de metrou“, explică fostul director Metrorex, Gheorghe Udrişte.

Şina a treia

Nu există om care să fi mers cu metroul din Bucureşti şi să nu fi văzut o linie groasă, roşie, amplasată undeva în apropierea şinelor de tren, deasupra solului. 

În imaginea de mai sus, în dreapta, se poate observa „a treia şină“. FOTO: Arhivă Adevărul

De fapt, această linie se cheamă şina a treia şi prin intermediul ei se alimentează trenurile cu curent electric. „Trenurile alunecă pe şine, dar au în exterior un captator de curent electric. Când vagonul alunecă, curentul intră în motoare de pe şina a treia. Aceasta este căptuşită cu un izolator roşu“, explică Gheorghe Udrişte.

Scurtă istorie a metroului din Bucureşti

Nicolae Ceauşescu a fost considerat „păsintele“ metroului din Bucureşti, fiind cel care şi-a dorit ca în Capitală să existe un sistem de transport în comun prin subteran. Puţini sunt cei care ştiu că, de fapt, ideea de a realiza metroul în subteranul din Capitală există de la începutul secolului al XX-lea şi i-a aparţinut lui Dimitrie Leonida, un tânăr student pe atunci. Astfel, între 1934 şi 1936 începe să capete contur şi ideea realizarii unor linii de transport în comun subteran cu trenuri sau tramvaie electrice.

Planurile inginerilor au fost ruinate odată cu venirea celui de-Al Doilea Război Mondial şi sunt reluate, în cele din urmă, de Nicolae Ceauşescu. Acesta reuşeşte să îi mobilizeze pe muncitorii din acea perioadă şi în 1975 se pune piatra de temelie a metroului. Astăzi, sistemul de transport în comun din subteran nu este mult schimbat în comparaţie cu ce se găsea în trecut. Iniţial, scopul metroului a fost să transporte muncitorii către cartierele-dormitor ale oraşului într-un mod eficient.

Secretele metroului bucureştean. De ce au îngheţat inginerii pământul pentru a putea construi superba staţie Titan

Mai multe pentru tine:
De ce a plecat, de fapt, Theo Rose de la Vocea României: „Anul ăsta, show-ul se oprește pentru mine”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent