Coaliţia pentru Dezvoltarea României, despre companiile municipale: Primăria dă cale liberă pentru instituirea unui monopol al proastei calităţi pe bani mulţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Coaliţia pentru Dezvoltarea României susţine că firmele municipale perturbă mediul concurenţial, sunt lipsite de transparenţă şi cheltuie discreţionar banii publici, precizând că Primăria Capitalei dă astfel „cale liberă pentru instituirea unui soi de monopol al proastei calităţi pe bani mulţi”.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), una dintre cele mai importante iniţiative ale mediului de afaceri din România, care reuneşte peste 25 asociaţii de business, camere de comerţ bilaterale şi confederaţii, solicită Primăriei Municipiului Bucureşti să respecte principiile liberei concurenţe, principiul transparenţei şi prevederile legale în atribuirea contractelor de servicii publice către Companiile Municipale înfiinţate anul trecut.

„Evaluând modul în care au funcţionat cele 22 de companii înfiinţate în 2017 sub umbrela Primăriei, am constatat că există o prăpastie adâncă între principiile de acţiune şi practica administraţiei publice din Bucureşti în atribuirea contractelor de servicii publice, pe de o parte, normele legale în vigoare şi mecanismele pieţei libere, pe de altă parte. Ne îngrijorează, de asemenea, lipsa de transparenţă care caracterizează întreaga activitate de până acum a companiilor municipale, în absenţa unei comunicări corecte din partea administraţiei publice locale, pe acest subiect”, transmite CDR.

Coaliţia susţine că perturbarea mediului concurenţial este prima consecinţă a înfiinţării, la limita legii, a companiilor municipale din Bucureşti. Informaţiile existente până în prezent indică faptul că cele mai multe achiziţii sau făcut prin atribuire directă, uneori în timp record, ceea ce exclude de la bun început orice analiză serioasă a posibilelor oferte.

Totodată, eludarea reglementărilor privind achiziţiile publice pune un mare semn de întrebare asupra calităţii serviciilor care ajung la beneficiar, tocmai pentru că exclud obligativitatea documentaţiei de certificare a capabilităţilor financiare, tehnice şi umane ale companiilor de a implementa proiectele. „Primăria dă astfel cale liberă pentru instituirea unui soi de monopol al proastei calităţi pe bani mulţi, ceea ce nu poate fi în acord cu o piaţă liberă funcţională”, semnalează mediul de afaceri.

Mai mult, lipsa de experienţă şi de competenţă a Primăriei în gestionarea unor astfel de companii ridică multe semne de întrebare asupra eficienţei serviciilor oferite, iar lipsa oricărui control asupra modului de cheltuire a fondurilor poate lăsa cale liberă risipei banului public, mai arată reprezentanţii CDR.

Ei spun că lipsa de transparenţă care caracterizează activitatea celor 22 de companii încalcă orice principiu democratic după care funcţionează astăzi administraţiile publice din Uniunea Europeană. Faptul că sunt necesare investigaţii jurnalistice de amploare pentru a afla cine conduce aceste companii, unde se află ele şi cu ce se ocupă, de fapt, este un fapt îngrijorător pentru întreaga opinie publică, semnalează ei.

„O administraţie publică locală care nu îşi înţelege corect rolul în raport cu cei care au desemnat-o se autopoziţionează în afara regulilor jocului democratic. În acest sens, cerem Primăriei Capitalei să furnizeze cât mai curând informaţii complete în legătură cu structura, conducerea, sediile, achiziţiile şi proiectele pe care le derulează fiecare dintre aceste companii în parte”, adaugă reprezentanţii mediului de afaceri.

Cheltuirea discreţionară a banilor publici, atât prin practica atribuirilor directe, cât şi prin resursele financiare mobilizate pentru întreţinerea holdingului Primăriei (salarii ale conducerii, consiliilor de administraţie şi bonificaţii, sedii, dotări etc.) pune în pericol un buget şi aşa foarte împovărat şi exclude orice criteriu de eficienţă, mai spune CFR.

Având în vedere aceste constatări, punctul de vedere formulat de Consiliul Concurenţei, dar şi contestaţiile venite din partea unora dintre membrii CMB, reprezentanţii Coaliţiei pentru Dezvoltarea României consideră că modul actual de reglementare şi funcţionare a acestor companii este deficitar, discreţionar şi distorsionează mediul concurenţial local. 

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie