Tehnici de manipulare folosite de supermarketuri pentru a ne determina să cumpărăm inutil

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Supermarketurile folosesc numeroase trucuri pentru a ne determina să cumpărăm mai mult

Deşi pare greu de crezut, modul în care este aranjată marfa şi felul în care sunt prezentate preţurile în supermarketuri nu sunt aleatorii. Acestea mizează pe simţurile noastre şi pe modalităţi prin care ne pot păcăli creierul să cumpere impulsiv lucruri de care nu avem nevoie sau cantităţi mai mari decât ne trebuie.

Supermarketurile care au împânzit oraşele din România mizează foarte mult pe cumpărarea impulsivă şi pe trucuri care să ne păcălească creierul să cumpărăm lucruri şi produse de care nu avem cu adevărat nevoie. 

Psihologii spun că poporul român a „moştenit” suferinţele unei perioade grele din vremea comunismului: foamea şi frigul. Nevoile primare nesatisfăcute atât de multă vreme au lăsat urme în subconştientul colectiv. De aceea nevoia de a umple figiderul de produse alimentare şi casa cu obiecte, deseori inutile, apare şi astăzi. 

„Ne amintim de cozile imense care se formau atunci când existau produse în magazinele, de obicei, goale. Oamenii ştiau că, dacă reuşeai să cumperi atunci, aveai ceva timp în casă alimentele necesare traiului zilnic. Astăzi, alimentele se găsesc permanent şi le poţi achiziţiona oricând şi în cantităţi mici, însă subconştientul este cel care atenţionează că s-ar putea să nu găseşti produsul respectiv şi că e preferabil să ai, din belşug.

Extremele apar permanent în compormantul uman: dacă ceva a fost interzis, în momentul în care ai posibilitatea să obţii, îţi doreşti fără limită, ca şi cum ţi-ai asigura rezervele pentru zilele «negre»”, explică psihologul Daniela Dragne-Macarie. 

Alături de Daniela Dragne-Macarie, Adevărul.ro a pregătit o listă cu cele mai comune 8 tehnici de manipulare folosite de supermarketuri:

1. Supermarketurile pun produsele proaspete, precum legumele şi fructele, la intrare, pentru a deschide apetitul consumatorului, iar la final, înainte de casele de marcat sunt dulciurile şi băuturile alcoolice;

2. Gheretele din lateralele magazinelor unde se pregătesc produse, pe loc, alimentează olfactiv poftele clienţilor;

3. Culorile folosite la etichete constituie o formă de „convingere” a consumatorului. Discounturile sunt trecute pe etichete portocalii sau roşii, culori care induc starea de bine, de veselie şi căldură;

4. Produsele oferite gratuit la achiziţionarea unui anumit număr de produse similare, transport gratuit, reducere procentuală sau fixă de preţ – toate acestea transmit psihicului mesajul că primeşti ceva gratis şi te face să uiti de condiţionare;

5. Mesajele subliminale, care se folosesc de stimuli a căror intensitate se află sub pragul percepţiei conştiente. De exemplu, dacă ţi-e sete, vei alege băutura în care imaginea sticlei este aburită, lichidul lasă o urmă şerpuită pe sticlă, chiar dacă acea băutură poate nu se află pe lista preferinţelor tale;

6. Promoţiile care sunt legate de anumite perioade de timp, te determină şi ele să achiziţionezi produsul în acel moment, de teama ca a doua zi să nu-l mai găseşti;

7. Cupoanele cu diferite reduceri te conving că poţi cumpăra anumite produse cu bani mai puţini. Cu ajutorul lor, magazinele practic te determină să cumperi în continuare din acel loc;

8. Psihicul este influenţat şi prin folosirea cifrei „9” la finalul sumei afişate la produs, care determină consumatorul să cheltuiască mai mult. Aceste preţuri au efect pozitiv asupra comportamentului de cumpărare, dându-i senzaţia consumatorului că 4,99 de lei este un preţ mai acceptabil decât 5,00 lei;

Aceste trucuri folosite de supermarketuri pot fi însă contracarate cu câteva practici simple. Una dintre ele este să nu mergem la cumpărături cu stomacul gol, să facem o listă clară, de acasă, cu produsele de care avem nevoie şi să evităm achiziţionarea în plus a altor produse. De asemenea, trebuie să cumpărăm numai cantitatea de care avem nevoie şi să evităm setea de chilipiruri, sete pe care mulţi comercianţi o cunosc.

Vă mai recomandăm:

Spune-mi cum arată camera ta, ca să-ţi spun cine eşti. Cum indică locuinţa tipul de personalitate sau detalii despre slujbă

Adevărul despre pofta de dulciuri a copiilor. Care este legătura dintre laptele matern şi „dependenţa“ de dulce

Mai multe pentru tine:
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța