Gara Bistriţa va fi reabilitată în întregime după 115 ani de la inaugurare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modernizarea gării costă 77,76 de milioane de lei şi va fi suportată din bani europeni şi din bugetul naţional.Poarta feroviară a Bistriţei va avea clădiri noi, pasaj de cale ferată între peroane, perdea de aer cald la intrare şi geamuri antiefracţie la casele de bilete

Gara din Bistriţa va fi darâmată parţial anul acesta pentru a fi reconstruită într-o variantă mai apropiată de modelul european. Proiectul modernizării este gestionat direct de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) alături de a altor 15 gări din oraşe reşedinţă de judeţ. Investiţia de la Bistriţa costă 77,67 de milioane de lei, iar finanţarea se face din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi de la bugetul de stat, potrivit site-ului MTI. Proiectul de modernizare de la Bistriţa a intrat deja în linie dreaptă, lucrările fiind programate anul acesta: „Am înţeles că se mai aşteaptă doar desemnarea constructorului prin licitaţie, care este programată la mijlocul acestei luni. Practic din primăvară, după cele 60 de zile perioada contestaţiilor, se vor putea apuca de lucru", explică Dorin Chira, şeful  Gării Bistriţa

Călătorii întâmpinaţi cu perdea de aer cald

Modernizarea Gării din Bistriţa va presupune întâi dărămarea câtorva dintre clădirile existente: „imobilul principal, cel de trei etaje va rămâne cam la aceleaşi dimensiuni, în schimb celelalte clădiri vor fi demolate şi reconstruite. Practic spaţiile vor fi cu totul altfel distribuite, vor exista mai multe spaţii comerciale, totul va arăta ca o gară europeană", explică Dorin Chira. Potrivit proiectului de act normative de pe site-ul MTI, gara din Bistriţa va fi la acelaşi standard cu celelalte 15 modernizate prin acelaşi program şi din dotări nu vor lipsi: " grupuri sanitare speciale, geamuri antiefracţie la casele de bilete, alimentare cu apă a obiectelor sanitare făcută automat, cu senzori de prezenţă, dotări speciale pentru persoane cu handicap", precizează site-ul Ministerului Transporturilor. Iar modernizările nu se opresc doar la clădiri: „peroanele vor fi ridicate la nivelul scărilor trenurilor, iar accesul la peron se va face prin intermediul pasajelor de trecere pietonală care urmează să fie construite,vor fi reconstruite copertine, iar gardurile vor restricţiona accesul la linii", detaliază şeful de gară. Lucrările de modernizare se vor desfăşura pe o perioadă între  24 de luni.

La pachet cu 15 gări

Proiectul de modernizare a Gării Bistriţa face parte dintr-un program de modernizare a 16 gări din oraşe reşedinţă de judeţ, iar valoarea totală a lucrărilor este estimată la 711,9 milioane de lei. Alături de Bistriţa vor mai intra în modernizare gările din  Râmnicu Vâlcea , Piteşti , Reşiţa Sud, Târgu-Mureş (, Zalău , Piatra Neamţ. Botoşani, Brăila , Călăraşi şi Slobozia.

Istorie de 115 ani

Gara din Bistriţa a fost finalizată în 1886 şi dată în folosinţă odată cu linia ferată Bistriţa-Beclean. Clădirea Gării a fost renovată ultima dată la aniversarea centenarului, în 1996, când traian Băsescu, ministru al Transporturilor la acea vreme a şi tăiat panglica de recepţie a lucrărilor.