Bistriţa: Portret/ Mihai Andonescu nu a vândut România pe America
0Este consilier de vânzări la o firmă care produce mase plastice şi spune că „visul american” în plină criză are un gust mai amar decât recesiunea actuală din România.
Mihai Andonescu a lucrat 15 ani în aceeaşi fabrică din Bistriţa. A reuşit, în acest timp, să avanseze profesioanl de la un simplu muncitor, la gestionar de marfă şi apoi şef de depozit. A simţit nevoia unei schimbări în viaţa lui şi a dorit să aibă un trai mai bun. A ales să încerce marea cu degetul şi, anul trecut, a plecat în SUA. „Am plecat în state şi acolo am găsit criza”, spune Mihai, zâmbind. A lucrat patru luni în agricultura din America, despre care spune că e mult mai avansată decât cea din România. „În America, nu cred că s-a inventat vreodată sapa”, crede bistriţeanul. A apreciat foarte mult, la americani, faptul că nu etichetează oamenii în funcţie de poziţia socială pe care o deţin şi că aceştia nu suferă de sindromul superiorităţii. „Mi-a plăcut la americani că oamenii sunt apreciaţi pentru ceea ce sunt ca indivizi, nu pentru locul unde lucrează. Aaah, şi, în America, un director nu se şfieşte să lucreze cot la cot cu tine, dacă e nevoie”, mai spune Mihai.
Flexibilitatea şi experienţa sunt atuu-rile în vânzări
De un an de zile, Mihai este consultant de vânzări la o firmă din Bistriţa şi spune că nu se vede făcând altceva. „Îmi place ceea ce fac şi lucrul cu oamenii. În vânzări trebuie să fii flexibil, cinstit şi să ştii să îţi vinzi bine marfa”, este de părere consilierul de vânzări. Acesta ştie că „atunci când vrei să vinzi o bormamaşină, trebuie să ştii să vinzi înainte gaura din perete”. Despre domeniul vânzărilor în România, Mihai crede că s-a schimbat câte ceva din comunism. „Înainte nu aveau pretenţii. Erai mulţumit cu ceea ce primeai, doar să ai ceva. Românii au mai multe uşi deschise acum. Poţi călători mai mult, te poţi informa mai eficient. Chiar clientul este mult mai avizat decât pe vremuri. Strategiile de vânzare se pot prelua mult mai uşor de la alte ţări. Dar românul are tendinţa de a inventa propriul stil. Despre cât de bine se pricep românii la promovarea produselor proprii, Mihai crede că românii ştiu să îşi vândă produsele şi o fac destul de bine. „Ar fi indicat,totuşi, ca statul să atragă mai mulţi bani europeni pentru IMM-uri”, consideră Mihai Andonescu.
E rău cu rău, dar tot mai rău fără rău
Mihai Andonescu spune că experienţa din America l-a ajutat să înţeleagă că tot acasă. „Nu mi-a plăcut că americanii erau foarte speriaţi când a început criza la ei. Nu-şi puteau imagina că ceea ce li se întâmplă este real. M-am întors acasă pentru siguranţa familiei şi cred că am făcut bine. Sunt un om împlinit şi mulţumit cu ceea ce câştig prin forţele proprii”, recunoaşte Mihai.
Întrebări şi răspunsuri
Ce ar trebui să înveţe românii ca să aibă succes în vânzări?
În primul rând, românii ar trebui să înveţe să fie cinstiţi. Ştiţi, este o vorbă care spune că „peştele se împute de la cap”. Aşa suntem şi noi. Din afară, nu se vede ce se întâmlă în interiorul unei ţări. Se vede doar ceea ce fac cei care ne conduc şi acolo sunt marile probleme.
Care este principiul de bază în vâzări?
Există un princpiu foarte simplu şi pe care oricine care lucrează în domeniu îl cunoaşte. Este principiul „Clientul nostru, stăpânul nostru”.
Ce-i place:
Lui Mihai Andonescu îi place foarte mult ceea ce face. Îi place să aibă o familie liniştită şi împlinită. De asemenea, lui Mihai îi face plăcere să asculte muzica anilor '80, cu baladele rock şi ritmurile de reagee. Mihai recunoaşte că îi place Bistriţa pentru că este un oraş liniştit, cu oameni gospodari şi civilizaţi.
Ce nu-i place:
Mihai Andonescu spune că nu îi place să mintă şi să fie minţit. „Nu-mi place că, în politică, se fac coaliţii doar pentru a ajunge la putere, paoi toţi trec în opoziţie”, mai spune Mihai. Acesta adaugă că nu-i place că cei bogaţi se îmbogăţesc pe spatele celor mai săraci.
Profil
Născut: 11 noiembrie, 1969, în Bistriţa
Studii: Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu”, secţia de Matematică-Fizică, Bistriţa
Familie: Căsătorit, are o fetiţă
Expereinţă: A lucrat timp de 15 ani în sectorul logistic la una dintre cele mai mari firme din oraş