Telegondola lui Udrea de la Borşa, o investiţie începută în 2008, dar cu şanse minime de finalizare în 2015. Primăria Borşa vrea soluţii de la Guvern

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Investiţia demarată la Borşa de către fostul ministru al Turismului Elena Udrea în Guvernul Boc se află în incertitudine de câţiva ani. Cei mai mulţi dintrre borşeni sunt sceptici în privinţa finalizării acesteia, mai ales că au trecut déjà câţiva ani buni de la debutul ei cu surle şi trâmbiţe.

Situaţia dificilă în care se află în prezent investiţia Telegondolei Debraiabilă de opt locuri, cu staţie intermediară şi dezvoltarea domeniului schiabil din oraşul Borşa a făcut recent obicetul unei declaraţii politice din partea parlamentarului de Maramureş care reprezintă acea zonă a judeţului.  

În declaraţia sa, parlamentarul atrăgea atenţia asupra faptului că în anul 2008, Consiliul Local Borşa a încheiat un contract de construire şi montaj a Instalaţiei Telegondola Debraiabilă de opt locuri cu staţie intermediară şi dezvoltare domeniu schiabil, cu finanţare de la Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării şi Turismului, prin programul „Schi în România”, cu o valoare totală de 13.159.631 euro cu TVA inclus, cu SC Dunărea SA Bucureşti.

“Lucrările au început în 2008 şi au continuat până în 2011, când SC Dunărea SA le-a oprit pe motivul  lipsei de finanţare. În urma controalelor efectuate de Curtea de Conturi a României în septembrie 2012, ANAF, în mai 2013, a Corpului de Control a Primului Ministru în ianuarie 2014 şi din nou a Curţii de Conturi în octombrie 2014, la care se adaugă expertizele contabile şi cantitativ-valorice comandate de Consiliul Local Borşa, a rezultat faptul că SC Dunărea SA a încasat 90% din sumele contractate, însă a efectuat lucrări în proporţie de doar 70%. 

Primarul oraşului Borşa, Ioan Sorin Timiş susţine că a solicitat de mai multe ori către Dunărea SA continuarea lucrărilor în baza contractului semnat în anul 2008, însă societatea în cauză a refuzat în mod repetat şi de fiecare dată a solicitat alte plăţi, menţionând că, de fapt, a efectuat lucrări cu valori mai mari decât plăţile efectuate”, se arată în declaraţia politică a parlamentarului de Maramureş Nuţu Fonta.  

Acesta arată faptul că, având în vedere faptul că SC Dunărea SA nu mai doreşte să continue lucrările, iar firma producătoare a instalaţiei de transport pe cablu Doppelmayr din Austria nu mai vrea, în condiţiile date, să furnizeze restul de echipament electromecanic către societatea românească, Consiliul Local Borşa a decis rezilierea contractul încheiat între Consiliul Local Borşa şi Dunărea SA, precum şi continuarea lucrărilor cu un alt constructor.

“Problema este faptul că rezilierea contractului se poate realiza efectiv doar prin instanţă, procedură care, după cum ştiţi, durează foarte mult. Menţionăm faptul că SC Dunărea SA este în prezent în procedură de insolvenţă şi nu are capacitatea financiară de a continua lucrările. Din actele de control amintite mai sus mai sus rezultă că Consiliul Local Borşa, prin SC Turism Schi Perla Transilvaniei SRL (societatea care administrează investiţia), a achitat necuvenit către SC Dunărea SA lucrări şi echipamente electromecanice în sumă de 5.482.676,08 lei, la care se adaugă penalităţi de 862.421,86 lei, total 6.345.097,94 lei, fără TVA”, se mai arată în acea declaraţie.

Şi mai grav este faptul că producătorul instalaţiei de transport pe cablu Dopelmayr din Austria vrea ca componentele instalaţiei montate până în prezent să fie demontate şi recondiţionate în Austria, “fapt ce va impune costuri suplimentare, în cazul în care nu se finalizează investiţia în cel mult 18 luni, începând cu luna septembrie 2014. Cum deja au trecut aproape opt luni de la acest termen, situaţia devine presantă cu fiecare zi care trece”.  

Actualul Guvern al României este informat, prin aceeaşi adresă, că administraţia locală borşeană propune ca soluţie de urgentare a diferendelor generate de rezilierea contractului mai sus menţionat identificarea unei soluţii juridice de preluare de către Guvernul României a litigiului şi degrevarea Consiliului Local Borşa de efectele contractului respectiv, putându-se încheia astfel un nou contract cu an alt constructor. Lucru care ar duce şi la finalizarea investiţiei în cel mai scurt timp, la fel cum s-a procedat şi în situaţia contractului C.N.A.D.N.R. - Shapir Structures pentru reabilitarea DN 18. 

Citeste si: Baronul Nicuşor, atac la siguranţa naţională: a tăiat toţi banii CJ Constanţa pentru Centrul Militar Zonal. Miza: o clădire şi un teren din centrul oraşului

Julian Hingley, expert britanic în Educaţie: „În România, elevii învaţă după o curriculă de secol XIX. Vă trebuie o revoluţie în acest domeniu”