STUDIU Românii vor cheltui în perioada Sărbătorilor de Iarnă mai mulţi bani pe mâncare şi băutură decât anul trecut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sărbătorile de Iarnă din acest an îi fac pe orăşeni să scotă mai mulţi bani din buzunare decât în anii anteriori. O mare parte din bugetul alocat pentru această perioadă se duce pe mâncare, băutură, excursii, dar şi cadouri. Iar dacă de Moş Nicolae românii dăruiesc mai mult dulciuri, de Crăciun aceştia preferă hainele, cosmeticele sau jucăriile. Astfel, suma cheltuită pentru sărbătorile din acest sezon este, în medie, de peste 1.540 de lei.

Moş Nicolae, o sărbătoare importantă pentru români, determină 81,8% dintre persoanele care au participat la studiu să ofere cadouri celor dragi, suma medie estimată cheltuită în acest scop fiind de 289,57 lei. 

În ceea ce priveşte tipul cadourilor alese, respondenţii vor oferi celor dragi, cu acestă ocazie, dulciuri (54,3%), articole de îmbrăcăminte/încălţăminte (41,3%), dar şi jucării (36,1%).

În privinţa Crăciunului şi al Revelionului, orăşenii scot din buzunar mai mulţi bani decât anul trecut, atingând suma de 1.541,68 lei. Potrivit aceleaşi surse, în 2012 orăşenii au cheltuit cu ocazia acestor două evenimente 1.255,47 lei, în 2011, 1.046,75 lei, în 2010, 1.052,48 lei şi 1.523,29 lei în 2009.  

Unul dintre motivele creşterii bugetului ar putea fi faptul că preţurile la majoritatea produselor şi a serviciilor de pe piaţa românească au crescut în decursul anului. 

Un procent de 33,5% dintre respondenţi au precizat că acest buget este mai mic decât cel din 2012, astfel putem concluziona şi de aici, că această creştere a bugetului mediu alocat pentru sărbătorile de Iarnă constituie o creştere relativă cauzată, în primul rând, de măririle de preţuri.

Orăşenii cheltuie cu o sută de lei mai mult decât în 2012 pe mâncare şi băutură

Această creştere a bugetului alocat pentru Crăciun şi Revelion se resimte în special la categoria produselor alimentare (carne, cozonac etc.), bugetul mediu pe care respondenţii intenţionează să-l aloce pentru mâncare şi băutură fiind de 600,76 lei (comparativ cu 501,04 lei în 2012, 422,27 lei în 2011, 491,54 lei în 2010 şi 556,13 lei în 2009).

O creştere se înregistrează şi pentru produsele nealimetare. Astfel, pentru aceste produse specifice sărbătorilor de Iarnă (haine, încălţăminte, cosmetice etc.), orăşenii intenţionează să aloce, în medie 498,63 lei (comparativ cu 414,08 lei în 2012, 397,72 lei în 2011, 302,07 în 2010 şi 321,09 lei în 2009). 

Şi în privinţa călătoriilor sau excursiilor organizate în perioada sărbătorilor de Iarnă se înregistrează o creştere, persoanele intervievate fiind dispuse să aloce un buget mediu de 1.524,47 lei. În anii precedenţi s-au cheltuit 1.384,17 lei în 2012, 1.332,41 lei în 2011, 1.351,79 lei în 2010 şi 1.312,50 lei în 2009). 

O altă categorie de cheltuieli de sărbătorile de Iarnă este cea a „ieşirilor în oraş/la restaurant”. Pentru aceasta, persoanele intervievate intenţionează să aloce, în medie, aproximativ aceeaşi sumă ca şi anul trecut, respectiv 378,02 lei.

Aproape 90% dintre orăşeni fac cadouri celor dragi de Crăciun şi de Revelion

Şi în acest an, majoritatea respondenţilor, 87,1%, intenţionează să ofere cadouri celor dragi cu ocazia Crăciunului şi a Revelionului. Suma medie pe care orăşenii intenţionează să o cheltuiască în acest an, pentru aceste cadouri este de 465,25 lei. 

Cei mai mulţi intenţionează să cumpere articole de îmbrăcăminte sau încălţăminte (52,1%), cosmetice sau parfumuri (35,2%),  jucării (34,1%) sau ciocolată/cafea (19,8%) pentru a le oferi cadou celor dragi.

Principalele categorii de persoane către care se vor îndrepta aceste cadouri sunt: soţul/soţia, partenerul (87,5%), copiii (63,8%) dar şi părinţii (33,7%) respondenţilor. 

Cei care au declarat că bugetul aferent cheltuielilor ocazionate de sărbătorile de Iarnă (Crăciun/Revelion) este mai mic în comparaţie cu anul anterior, au menţionat ca principal motiv este diminuarea bugetului, fie prin scăderea nivelului veniturilor (63,3%), fie datorită creşterii ponderii altor cheltuieli.

Cei mai mulţi orăşeni vor cumpăra online

Un sfert dintre respondenţii intervievaţi (25,6%) au declarat că vor utiliza internetul pentru realizarea cumpărăturilor de produse şi servicii cu ocazia sărbătorilor de Iarnă. 

Pe primul loc între modalităţile de utilizare a internet-ului menţionate de către aceştia se situează achiziţionarea de diverse produse (73,7%), pe locul doi se află căutarea de informaţii asupra ofertelor diferitelor magazine (42,4%), iar pe cel de-al treilea realizarea de comparaţii între preţurile produselor/ serviciilor.

Românii nu mai vor brad natural

Mai mult de jumătate dintre respondenţi (55,5%) nu îşi vor cumpăra un brad natural de Crăciun în acest an. Principalul motiv este faptul că aceştia au deja un brad artificial (40,4%) pe care îl vor împodobi şi în acest an.

Mai mult de o treime dintre respondenţi (38,0%) au susţinut că există produse pe care şi-ar dori să le achiziţioneze cu ocazia sărbătorilor de Iarnă dar nu-şi permit să o facă din cauza limitărilor financiare.

Cele mai frecvente produse dorite, dar care nu pot fi achiziţionate din cauza surselor financiare limitate sunt: produsele TV & electronice (19,4%), produsele IT (16,4%), electrocasnicele (13,5%) şi carnea (13,5%).

În ceea ce priveşte Revelionul 2014, majoritatea respondenţilor aleg să petreacă în ţară (90,1%), în timp ce numai 7,1% dintre respondenţi sunt dispuşi să petreacă Revelionul în străinătate. 

Dintre cei care vor petrece Revelionul în ţară, 73,6% vor petrece alături de familie, prieteni în propriile locuinţe sau ale prietenilor, 12,6% vor petrece într-o staţiune montană/balneară din România, iar 9,3% vor merge la un restaurant/club.  

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 21 – 27 noiembrie 2013. 

Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 ani, iar marja de eroare a studiului este de ±3,46%, potrivit Mednet Marketing Research Center.

Mai multe pentru tine:
Păreri pro și contra despre Catedrala Mântuirii Neamului. Mihai Găinușă: „Bolnavii care nu plătesc CASS vor merge la Catedrală, nu la camera de gardă”. Ce spune Dan Negru?
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Cercetătorii contrazic clișeele: prieteniile platonice pot fi la fel de profunde ca relațiile de cuplu. De ce cultura noastră refuză să creadă asta?
33 de ani fără Anda Călugăreanu. Saveta Bogdan: „Ioana a rămas a nimănui, după decesul mamei. Dan Tufaru o internase la o casă de copii”. Cum arată mormântul artistei?
Alimentul de care Fuego nu se atinge: „Cel mai nociv pentru ființa umană”. Îi îndeamnă pe toți să-l evite
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Cine este regele care avea cel mai bizar fetiș în dormitor. Nu ”ierta” nicio parteneră
O contabilă din Kenya a ajuns femeie de serviciu în România și trăiește cu frică. „Mi-e teamă în fiecare zi să nu fiu...”
„Am ales pacea și am primit războiul”. Cum a pierdut Ucraina scutul său nuclear acum 34 de ani. Îl mai poate recupera?
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale
La șase luni de la naștere, Jennifer Lawrence a luat o decizie radicală: „Sânii mei...”