Licitatia cu dedicatie s-a adjudecat: 1 euro pe kilometru - tariful de taxi de la Aeroportul Otopeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Contractul, incheiat pe 5 ani, a fost atribuit firmei Fly Taxi, singurul ofertant, dupa al carei parc de masini a fost conceput caietul de sarcini al licitatiei * Pana acum mafia taximetristilor de la aeroport practica oricum cele mai mari tarife din tara: 15.000 lei/km. Acum acestea par mici in comparatie cu pretul adjudecat la BRM

Monopolul asupra serviciilor de taximetrie de la Aeroportul Otopeni a fost instituit ieri, dupa ce o tentativa similara a esuat la inceputul acestui an. Licitatia organizata de conducerea Aeroportului, prin Bursa Romana de Marfuri, a fost cel putin la fel de suspecta, prin modul de derulare, ca si cea din luna ianuarie: caietul de sarcini a fost astfel conceput incat o singura firma sa i se poata conforma, si anume Fly Taxi SRL. Iar momentul anuntarii licitatiei a fost fixat dupa ce toate autorizatiile de taximetrie pentru Bucuresti erau epuizate. Sindicatul Soferilor, afiliat la Blocul National Sindical, a pichetat sediul BRM pe toata durata licitatiei, in semn de protest fata de incalcarea, prin acordarea acestei exclusivitati, a Legii Taximetriei. Firma Fly Taxi s-a infiintat in septembrie 2003, iar in noiembrie a cumparat, prin leasing, 60 de autoturisme, tip "utilitara pentru transport persoane" (singurele modele cu portbagaj mai mare de 600 de litri), marca Peugeot Partner, culoare gri-metalizat. O luna mai tarziu, Aeroportul Otopeni a anuntat licitatia pentru serviciile de taximetrie. Conditiile din caietul de sarcini au trezit atunci primele suspiciuni: ofertantii trebuiau sa aiba un parc de minimum 60 de masini, fabricate in 2003, cu portbagaj mai mare de 600 litri si culoare gri-metalizat. La licitatia organizata la sfarsitul lui ianuarie, au participat doua firme, Fly Taxi si Allegro Taxi. Ultima a fost exclusa din start, intrucat nu a prezentat scrisoare de garantie bancara - dar nici nu avea un parc de masini care sa respecte conditiile impuse. Ziarul Adevarul a demonstrat atunci complicitatea dintre cele doua firme participante: masinile firmei Fly Taxi erau parcate in curtea "concurentilor" de la Allegro. Sub iminenta scandalului, licitatia a fost anulata pe un motiv formal. PNA-ul a inceput o investigatie asupra acestei afaceri, insa pana acum nu a izbutit sa gaseasca nimic suspect. Vreme de cateva luni, peste intreaga poveste s-a asternut tacerea, rastimp in care s-au petrecut doua evenimente semnificative. In luna mai, Fly Taxi a mai cumparat 100 de masini Peugeot Partner, pe care le-a autorizat si licentiat ca taximetre, desi inca nu se anuntase nimic oficial despre reluarea licitatiei. Iar pe 10 iunie, a expirat termenul pana la care se puteau obtine, de la Primaria Capitalei, autorizatiile de taximetrie. Din acel moment, toate cele 8.600 de autorizatii stabilite pentru Bucuresti erau epuizate si nici un operator nu mai putea obtine asemenea documente. Doua saptamani mai tarziu, pe 24 iunie, se anunta reluarea licitatiei, care s-a transformat, astfel, intr-o pura formalitate. S-a prezentat o singura firma - Fly Taxi, evident - iar comisia de evaluare a acceptat, in lipsa oricarei contraoferte, tariful propus de aceasta: 0,85 de euro pe kilometru, fara TVA, ceea ce inseamna 1 euro cu tot cu TVA. Comisia a incercat sa obtina o reducere a tarifului, insa patronii de la Fly Taxi s-au aratat inflexibili, pe motiv ca nu stiu cum va evolua pretul carburantilor. Pana acum, taximetristii de la Otopeni organizati intr-o adevarata mafie practicau oricum un tarif umflat de 15.000 de lei pe kilometru, dar acela era de aproape trei ori mai mic decat cel impus de Fly Taxi. Dan Besciu, unul din patronii de la Fly Taxi, pune pe seama unor simple coincidente achizitionarea ambelor loturi de masini cu o luna inaintea anuntarii licitatiilor. Intrebat cum explica faptul ca de fiecare data a fost, practic, singurul concurent, el a raspuns senin: "Pentru ca celelalte firme nu au investit". Nu insa ca n-ar fi vrut. Lucian Marin, directorul firmei Meridian Taxi, spune ca ar fi vrut sa participe si el la licitatie, insa nu i s-au dat prea multe sanse: "Din ianuarie, m-am interesat saptamanal, si la aeroport, si la Bursa Romana de Marfuri, despre reluarea licitatiei. Nu am primit nici o informatie. Abia la sfarsitul lui iunie am vazut anuntul si am cumparat caietul de sarcini, insa am vazut ca sunt aceleasi conditii extrem de restrictive. In numai doua saptamani, pana pe 9 iulie, ar fi fost imposibil sa cumpar cel putin 60 masini si sa obtin pentru fiecare din ele agreerea tehnica de la RAR, licenta de executie de la ARR si autorizatia de la Primarie, mai ales ca autorizatiile Primariei erau deja epuizate inca dinaintea publicarii anuntului. Cum sa mai participi in conditiile astea?".

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews