Cu sau fără PIN la plata prin card la comerciant
0În funcţie de tipul cardului, dar şi de decizia băncii, comerciantul îţi poate solicita sau nu introducerea PIN-ului Ai plătit cumpărăturile cu cardul, dar nu ţi s-a cerut
În funcţie de tipul cardului, dar şi de decizia băncii, comerciantul îţi poate solicita sau nu introducerea PIN-ului
Ai plătit cumpărăturile cu cardul, dar nu ţi s-a cerut introducerea codului PIN? Nu te alarma, practica este absolut corectă, iar verificarea se face prin semnătură.
În ultimii ani, plata cu cardul la comerciant a devenit o practică uzuală şi la români. Obişnuit să introducă codul PIN (Personal Identifying Number) şi să semneze chitanţa aferentă tranzacţiei, clientul ar putea fi surprins în anumite situaţii. Solicitarea PIN-ului nu este obligatorie în toate cazurile, verificarea fiind posibilă doar prin semnătură.
Verificare prin semnătură
În funcţie de tipul de card, dar şi de o serie de alţi factori, banca decide dacă solicitarea codului PIN este sau nu necesară la plata cumpărăturilor.
"Alegerea metodei de verificare a posesorului cardului atunci când se foloseşte de comercianţi poate fi unitară la nivelul unei ţări sau decizia poate reveni băncii emitente şi este luată în funcţie de o serie de factori, precum tipul de produse, practicile de piaţă, obiceiurile comercianţilor sau tipurile de fraudă din fiecare ţară", ne-a explicat Cătălin Creţu, General Manager România al Visa Europe.
Cu toate că această practică ar putea părea lipsită de securitate, ea este una absolut corectă. Verificarea identităţii posesorului de card se face prin semnătura de pe chitanţă, care trebuie să fie identică cu cea de pe card.
"Cardurile de credit embosate (cu elementele de identificare inscripţionate în relief - n.r.) pot fi utilizate la comercianţii din ţară sau din străinătate şi fără a se mai cere codul PIN. Când nu se cere PIN-ul, comerciantul are obligaţia de a verifica dacă semnătura de pe chitanţă este identică cu cea de pe card", ne-a declarat Denisa Mateescu, General Manager România şi Regiunea Balcanilor al MasterCard Europe. Ca metodă suplimentară de verificare, comerciantul poate solicita clientului buletinul de identitate.
Pregătiţi pentru tehnologia cu chip
În România, situaţia în care nu se solicită introducerea codului PIN la comerciant este totuşi o excepţie. Acest lucru atrage însă după sine şi un avantaj.
Spre deosebire de occidentali, românii sunt deja obişnuiţi să folosească PIN-ul. Astfel, odată cu introducerea tehnologiei cu chip, care impune introducerea obligatorie a codului PIN, românii vor fi obişnuiţi cu această practică.
"Noi ne-am obişnuit să ni se solicite codul PIN, fapt ce reprezintă o măsură de siguranţă în plus. Practic, suntem pregătiţi pentru migrarea la cardurile cu chip care se bazează numai pe PIN", a mai spus Mateescu.
În străinătate, nesolicitarea PIN-ului este o practică des utilizată, identitatea fiind verificată prin semnătură. Totuşi, în unele locaţii, cum ar fi parcările nesupravegheate sau maşini care distribuie automat articole de larg consum, este posibil ca posesorilor de carduri să nu li se ceară nicio metodă de verificare.
Atenţie la securitatea cardului!
Codul PIN este o combinaţie de patru cifre care se comunică posesorului odată cu primirea cardului. Dacă unii consideră PIN-ul indispensabil din motive de siguranţă, alţii cred că este o povară, întrucât sunt obligaţi să-l reţină. Din acest motiv, unii fac imprudenţa de a-l nota pe card sau pe o fiţuică pusă în portofel. În acest fel, unui posibil hoţ îi va fi extrem de uşor să golească contul posesorului de card.
În cazul în care cardul a fost furat sau pierdut, codul PIN reprezintă o metodă de protecţie. Cea mai bună solu'ie este însă de a anunţa banca emitentă în astfel de situaţii, pentru ca aceasta să efectueze blocarea cardului.