Cardul de sănătate devine obligatoriu începând de marţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cardul de sănătate devine unicul instrument de decontare şi validare FOTO Adevărul

Cardul naţional de sănătate devine, de la 1 septembrie, unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate pentru asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani care au intrat în posesia lui.

De la 1 septembrie singurii care vor mai primi servicii medicale în lipsa cardului vor fi copiii, asiguraţii cărora nu li s-a emis documentul electronic şi cei care îl refuză din motive religioase

Potrivit CNAS, asiguraţii cărora până la această dată nu li s-a emis cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestuia.

Asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate vor solicita eliberarea unui duplicat la casele de asigurări, unde vor depune o cerere şi vor plăti contravaloarea noului card şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale, în valoare de 15,5 lei.

Până la primirea noului card de sănătate, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

La ce foloseşte cardul de sănătate 

Cardul naţional de sănătate este un proiect care are ca principal scop transparentizarea şi eficientizarea utilizării fondurilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta va face dovada prezenţei asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Mai exact, cardul de sănătate va fi unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice în sistemul asigurărilor de sănătate. Cardul va asigura accesul la servicii medicale şi farmaceutice decontate în sistem.

Medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz. Ba mai mult, cardul de sănătate este cheia de acces la Dosarul Electronic de Sănătate, în care medicul, cu acceptul pacientului, poate completa istoricul medical al acestuia.

„Nicio dată medicală nu este obligatorie pe card. Spre exemplu, calitatea de donator de organe se inscripţionează pe card doar în baza unei declaraţii notariale. Practic, cardul validează serviciile pe care le primeşte pacientul şi decontarea lor se va face strict în baza acestuia. În dosarul electronic, medicul poate vedea doar sumarul de urgenţă, restul este vizibil doar la cererea pacientului”, arată oficialii.

Ce informaţii sunt trecute pe card

La eliberare, cardul cu cip vine însoţit şi de o scrisoare în care se precizează ce informaţii vor fi stocate pe documentul electronic, mai exact datele de identificare ale pacientului: numele şi prenumele şi data naşterii. Fiecare card naţional de sănătate va mai conţine un număr de asigurat format din 20 de caractere, un număr de card care va fi format din 16 caractere şi un cod CIP format din 25 de caractere.

Pe cipul cardului naţional de sănătate vor mai fi scrise datele de identificare ale medicului de familie. În cazul în care datele de identificare de pe card sunt tipărite greşit, documentul va fi predat la Casa de Asigurări, care va elibera gratuit un alt card.

Nicio internare fără card de sănătate 

 Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a atras atenţia că  internările care nu prezintă urgenţe nu vor avea loc în lipsa cardului. „Nu o sa mai meargă povestea cu «l-am uitat acasă». Trebuie să meargă acasă să-l aducă. Dacă nu, mai există opţiunea de a plăti serviciul respectiv. Dar nu cred că vrea cineva să plătească un serviciu care poate fi decontat de casă. Deci, ideea este ca oamenii să fie responsabili şi să vină cu cardul la ei”, a subliniat preşedintele CNAS. 

Asiguraţii sunt atenţionaţi că vor avea nevoie de documentul electronic şi la farmacii dacă vor achiziţiona medicamente în baza unor reţete compensate sau gratuite. „E necesar cardul celui care ridică reţeta. Pe noi ne interesează să vedem cine şi când a ridicat reţeta, ca să nu mai fie fraudat sistemul”, a explicat Ciurchea care a menţionat că începând cu luna mai, data la care cardul de sănătate a început să fie folosit, numărul de servicii decontate a scăzut considerabil. 

Cum pot primi adeverinţă cei care refuză cardul

Asiguraţii care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate vor depune o cerere în scris la casa de asigurări, în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate, cu termen de valabilitate de trei luni. Adeverinţa nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.

Pentru asiguraţii care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat se generează automat din sistem comanda de tipărire şi distribuire a cardului de sănătate. Nu este necesară solicitarea în scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceştia vor primi cardul naţional de sănătate prin servicii poştale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.

15 milioane de carduri, tipărite până în prezent

Până în prezent au fost tipărite aproximativ 15 milioane de carduri, dintre care peste 300.000 de carduri după data de 1 mai 2015 (63.000 carduri duplicat şi 247.000 pentru persoanele care au dobândit calitatea de asigurat). Aproximativ 600.000 de carduri vor mai fi tipărite până la sfârşitul anului, informează CNAS.

În prezent, la casele de asigurări de sănătate se afla în jur de 300.000 carduri care aşteaptă să fie ridicate de către asiguraţi.