Siguranţa Aviaţiei Civile a găsit o eroare de pilotaj la baza incidentului în care unui avion Tarom i-au explodat anvelopele la aterizare. Ce au făcut piloţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cele patru anvelope au fost distruse la frecarea cu pista  FOTO BOARDING PASS

Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a finalizat ancheta în cazul incidentului în care a fost implicat un avionul Tarom ATR42 (înmatriculareYR-ATF) care, în ziua de 9 iulie 2019, efectua zborul RO638 Satu Mare - Bucureşti, iar când a atins pista aeroportului Henri Coandă, s-a produs o explozie la anvelopele trenului de aterizare.

Practic, sunt găsiţi vinovaţi piloţii deşi, reamintim, aeronava avea la momentul incidentului 20 de ani de exploatare.Raportul consideră că o „cauză determinantă” în acest incident a fost  „poziţia incorectă a manetei frânei de urgenţă/parcare, deplasată din poziţia «OFF», la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării”, se arată în document. Practic, avionul avea frâna trasă în momentul în care a avut loc contactul cu solul, iar ce a urmat a fost o frânare violentă, avionul oprindu-se după circa 60 de secunde de rulaj.

La capitolul „cauze favorizante” inspectorii mai susţin că piloţii  au utilizat în zbor maneta frânei de urgenţă/parcare, „pentru scopuri/manevre neconforme” şi că au executat superficial „Check-urile şi Cross check-urile pentru aterizare”.  Drept urmare, Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a trimis către Tarom o serie de zece recomandări pentru evitarea unor incidente similare, de la introducerea „unei verificări suplimentare a poziţiei manetei frânei de urgenţă/parcare” până la „elaborarea şi implementarea unor proceduri care să identifice obiceiurile neconforme devenite rutine printre piloţi şi să promoveze proceduri/acţiuni eficiente pentru stoparea acestora”. 

Suport pentru tava de mâncare

Asta după ce, imediat după incident,  un raport intern al Tarom arăta că în rândul piloţilor există o „cutumă de a utiliza la croazieră maneta frânei de parcare ca punct de sprijin pentru a facilita completarea documentelor operaţionale sau de a sprijini tava de mâncare”. 

Reamintim că, pe 9 iulie 2019. un avion ATR 42 al companiei Tarom, cu 22 de pasageri la bord, care efectua o cursă Satu Mare - Bucureşti, a suferit o explozie a anvelopelor trenului principal de aterizare la aterizarea pe Aeroportul Otopeni. Pasagerii au fost debarcaţi în siguranţă.

„După aterizare anvelopele trenului principal au cedat. Avionul a fost oprit în siguranţă, pasagerii au fost debarcaţi conform procedurilor şi nu au solicitat asistenţă”, comunica Tarom după incident.