Reabilitarea tronsonului de cale ferată Vinţu de Jos-Simeria, blocată din nou în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările la Coridorul IV Pan European bat din nou pasul pe loc. Reabilitarea tronsonului de cale ferată Vinţu de Jos-Simeria este blocată de noi procese deschise de firmele care au pierdut licitaţia şi au contestat în mod repetat rezultatele. Din cauza întârzierilor de aproape doi ani, proiectul ar putea rămâne fără finanţarea europeană nerambursabilă.

Reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos-Simeria, parte a obiectivului de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului IV paneuropean, a fost blocată din nou de compania Swietellsky, care a dat în judecată CFR SA. Austriecii au contestat la Tribunalul Bucureşti decizia de atribuire a contractului în favoarea spaniolilor de la FCC Construcción SA.

Licitaţia pentru reabilitarea acestui sector de cale ferată a demarat încă din 2011 şi a fost marcată de numeroase contestaţii, care au blocat proiectul timp de doi ani.

Războiul contestaţiilor

Proiectul cuprinde lucrări de reabilitare şi de modernizare a infrastructurii feroviare, care să asigure viteze maxime de 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru cele de marfă. Costurile totale ale lucrărilor se ridică la 1,25 miliarde de lei (300 milioane de euro), iar finanţarea este asigurată de Comisia Europeană (85%) şi Guvernul României (15%). Proiectul de reabilitare a fost tergiversat de firmele care şi-au disputat contractul, disputele fiind arbitrate de instanţele judecătoreşti şi de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

În  noiembrie 2011, comisia de evaluare desemnată de CFR SA a declarat câştigătoare oferta consorţiului Swietellsky-Alstom-Strabag-Arcada-Euro Construct Trading ’98-Transferoviar Grup. Asta cu toate că oferta asocierii FCC Construcción SA-Alpine-Azvi-Straco a fost cu 94,7 milioane de lei mai mică decât cea câştigătoare. Spaniolii de la FCC Construcción au contestat rezultatul licitaţiei, iar CNSC le-a dat dreptate. Reluarea procedurii de atribuire a adus un alt câştigător, FCC Construcción SA, dar austriecii de la Swietellsky au contestat, la rândul lor, decizia. CNSC a admis contestaţia şi a dispus din nou reevaluarea ofertelor.  

În august 2012, CNSC a dispus reluarea licitaţiei, iar în luna decembrie a aceluiaşi an,  consorţiul condus de FCC Construcción SA a fost declarat câştigător. A urmat o altă contestaţie a companiei Swietellsky, care a fost admisă de CNSC. Procedura de atribuire a fost reluată încă o dată şi,
în cele din urmă, câştigători ai proiectului de reabilitare au fost desemnaţi din nou spaniolii de la FCC Construccion SA, a căror ofertă a fost mai bună decât a consorţiului condus de Swietellsky. Contractul a fost semnat la 13 mai 2013 şi se părea că lucrările vor fi, în sfârşit, demarate. Numai că, la 27 mai 2013, austriecii au atacat din nou în instanţă decizia de atribuire, Tribunalul Bucureşti urmând să ia o decizie în acest caz. 

Finanţarea europeană ar putea fi suspendată

Dincolo de importanţa reabilitării acestui sector de cale ferată, care asigură legătura feroviară dintre centrul şi vestul ţării, tergiversarea în continuare a proiectului ascunde un mare pericol: pierderea finanţării şi, implicit, anularea proiectului.

Contractul, în valoare de circa 300 de milioane de euro, este finanţat din surse europene nerambursabile, respectiv cu fonduri de coeziune prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi, disponibile până la data de 31 decembrie 2015. Cu alte cuvinte, lucrările sunt eligibile spre decontare doar până la această dată, orice depăşire a termenului-limită fiind suportată de statul român. Termenul de 30 de luni pentru finalizarea lucrărilor expiră chiar în decembrie 2015, adică data ultimă la care finanţarea mai poate fi decontată la UE.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Trei zodii își schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Povestea fabuloasă a fabricii de pantofi construită de un om care abia știa să scrie. Le-a încălțat pe Sophia Loren și Elena Ceaușescu, iar mai târziu pe vedetele autohtone
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie