Cum va arăta taxa auto. Ce modele ne dau europenii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eliminarea timbrului de mediu pentru autovehicule - parte a celor 102 taxe nefiscale care au fost desfiinţate de Guvern de la 1 februarie 2017 - a produs o explozie a importurilor de maşini rulate foarte poluante şi unele periculoase pentru siguranţa circulaţiei.

În consecinţă, ministrul Mediului a anunţat reintroducerea timbrului de mediu, fără să dea foarte multe amănunte despre cum va arăta acesta. A menţionat însă că nu va fi „o taxă sau un impozit". Maşinile cu norme de poluare Euro 2, 3 sau 4 ar putea fi taxate în funcţie de emisii, a adăugat Graţiela Gavrilescu care a subliniat că se vor avea în vedere trei criterii, respectiv:

  • capacitatea cilindrică pentru care deja se plăteşte un impozit
  • norma de poluare a fiecărei maşini 
  • emisiile de CO2 produse

„Este gândit un grup de lucru care are un termen de maxim 3 săptămâni astfel încât forma finală să îmi fie prezentată" a mai spus ministrul. 

Or, se pare că tocmai o combinaţie dintre cele două este una dintre variantele de taxă auto agreată în Europa Occidentală. Poate da rezultate şi în România şi constă în utilizarea unei taxe de primă înmatriculare (cu un cuantum substanţial mai mic faţă de cel perceput în trecut), corelată cu sistemul de impozitare anuală al autoturismelor care să ia însă în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi norme de poluare. „Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. 

Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a declarat Daniel Anghel, liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală şi de Est.

 

Taxa iniţială la înmatriculare plus taxă anuală sau numai taxă anuală

Conform informaţiilor furnizate de Comisia Europeană, printre ţările cu model de dublă taxare este şi Franţa. Aici se plăteşte ca „Impozit CO2", care reprezintă o taxă la înmatricularea maşinilor „noi sau vechi poluante” în funcţie de cantitatea de CO2 emisă. În plus, în anii care urmează cumpărării sau, atenţie, închirierii, se va achita o taxă anuală pentru deţinerea autoturismelor dacă acestea au un grad mare de poluare cu CO2. 

Un alt sistem se bazează exclusiv pe includerea factorului „emisii poluante” în calculul impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică.  Este vorba de state precum Germania sau Portugalia. După spusele ministrului Mediului, acesta ar putea fi modelul de calcul urmat de România. 

În Belgia este alt sistem. Se plătesc taxe de mediu la înmatricularea maşinilor care au emisii de CO² mai mari 145 g/km. În fine, în Suedia, de exemplu, nu se plăteşte taxa de înmatriculare. 

Cert este că la această oră, în urma desfiinţării celebrei taxe de mediu, situaţia parcului auto din România e din ce în ce mai proastă. Statisticile arată ca în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. 

Te-ar putea interesa şi:

Firea vrea să pună o nouă taxă pentru bucureşteni. „Vom ajunge să nu mai putem circula. Suntem sufocaţi de toate rablele din Europa“ 

Mai multe pentru tine:
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi