Povestea profesoarei care și-a donat salariul pentru a-și premia elevii cu note mari la Bacalaureat

0
Publicat:

O profesoară de Matematică de la Colegiul Tehnic „Emil Negruțiu” din Turda, județul Cluj,  și-a premiat în bani elevii care au reușit să obțină note peste nouă la Bacalaureat. „Totul a pornit dintr-o glumă pe care eu, însă, am luat-o în serios”, a povestit pentru „Adevărul” Alexandra Avasicei. 

Profesoara de matematică a strâns 1.000 de lei din propriul său salariu. Sursa foto: facebook

Alexandra, Anda, cum îi spun prietenii, are 28 de ani și predă Matematică la colegiul „Emil Negruțiu” din Turda de patru ani. „Am avut noroc și de copii cărora le-a plăcut Matematica și care au învătat-o cu plăcere. Este adevărat, modul în care predau materia este unul cât se poate de interactiv. Încerc să-i fac să învețe cu plăcere, să vină cu drag la ore”, și-a început ea povestea.

Un plin la mașină, o glumă care a devenit serioasă 

Venind dintr-o generație nouă de profesori, Alexandra are un mod de predare ușor diferit de cel tradițional. Ea nu este dascălul de care copiii se tem, închistat în prejudecăți sau idei fixe. Nici dascălul care vine la ore, predă și pleacă. Dimpotrivă. La clasa ei se discută liber, copiii, când nu înțeleg ceva, o întreabă, iar Alexandra le explică fără să se supere că a fost întreruptă. Tânăra profesoară se implică în viața lor, poartă discuții cu ei, coboară, cum s-ar spune, de la catedră și vine în mijlocul elevilor. Iar împreună au construit o relație bazată pe comunicare și respect reciproc.

Ideea de a-și recompensa elevii i-a venit după Simularea pe care le-a dat-o copiilor la început de an școlar. „Cum nu mai există teze, trebuie să îi evaluez într-un fel. Să știu care este nivelul la început de an, dar și la începutul fiecărui modul. Iar apoi, în funcție de rezultate, vedem ce avem de făcut”. Iar această simulare, mai spune profesoara, chiar este „pe bune”. „Pe foi speciale, câte unul în bancă..la fel ca la examenul adevărat. Să învețe ce presupune această probă, cum se organizează, ce au de făcut, cum să trateaze subiectele etc”. 

Cum la una dintre aceste Simulări elevii au luat note mari, unul dintre copii, mai în glumă, mai în serios, a întrebat-o pe profesoară dacă nu-l recompensează făcându-i un plin la mașină. „Nu mi s-a părut obraznic sau impertinent...propunerea lui chiar m-a amuzat. Și am intrat în joc. După ce m-am gândit câteva momente, le-am spus tuturor că cine ia note mari la Bacalaureat va primi un premiu în bani. Mai exact, cine ia 10 la Bac primește 500 de lei”.

1000 de lei, bani strânși din salariu și puși în pușculița copiilor 

În următoarea secundă, în clasă s-a făcut o liniște deplină. Copiii și-au privit dascălul uluiți. Nu le venea să creadă. „Au crezut că glumesc. Așa că am venit cu explicații. Am vrut să-i mobilizez să dea tot ce au mai bun din ei. Pentru că am văzut că mulți au potențial. Și, pentru că am în clasă copii care muncesc în vacanțe ca să câștige un ban în plus pentru familiile lor, m-am gândit că premiul i-ar ajuta mult”. 

La nici două săptămâni după această promisiune, elevii au deschis din nou discuția. „Dar dacă luăm 9,90? Mai luăm premiu?” au întrebat-o, într-o zi, pe Alexandra. Și au început negocierile. „Le-am spus așa: cine ia la matematică între 9 și 9.50 primește 100 de lei. Cine ia note de la 9.50 în sus până aproape de 10, primește 250 de lei. Cine ia 10 curat câștigă și premiul cel mare”. 

Începând cu a doua zi toți elevii Alexandrei s-au pus cu burta pe carte și mai abitir. „Am observat o schimbare în comportamentul lor. Pe tot parcursul anului până în Bacalaureat au fost mai atenți, mai activi la oră, mai interesați. Cred că au învățat mai mult decât ar fi făcut-o dacă nu era în joc acest premiu”.  

Alexandra a avut 5 elevi care au luat peste nota 9 la examen: patru băieți și o fată. „Un singur elev, Lucas, nu a vrut să primească bani pentru nota obținută. A luat nota 9.80, fără să se pregătească în plus, fără meditații, ci doar cu ce a învățat la clasă. Mi-a spus că nu poate accepta premiul de 250 de lei, căci succesul său se datorează efortului depus de mine”.

Premiul cel mai râvnit, cel de 500 de lei, nu a fost obținut de nimeni, deși a existat un elev foarte aproape de a-l câștiga. „A luat 9.95 iar nota a fost premiată cu 300 de lei. Am făcut o excepție, căci era evident că un profesor corector, din cei doi, îi dăduse zece”. 

În total, Alexandra a oferit copiilor 900 de lei. „Am avut doi copii care au primit 250 de lei, unul care a primit 300 de lei și unul care a primit 100 de lei”. Bani strânși de profesoară pe tot parcursul anului școlar, din propriul salariu. „Am pus deoparte bănuți în fiecare lună. Într-o lună mai mult, în alta mai puțin..orice surplus se ducea în pușculița copiilor”.

Banii, trimiși direct în contul bancar al elevilor

Alexandra s-a bucurat mult să le facă o astfel de surpriză. „Sunt copii buni și muncitori, care provin din familii cu venituri medii și care lucrează în vacanțe să câștige un ban în plus. Mi-am adus aminte de mine când eram de vârsta lor. Nici eu nu am avut prea mulți bani, mai ales că pe vremea aceea nu existau burse. Și eu am terminat tot un liceu tehnologic, însă am reușit să intru la Universitate, la Babeș-Bolyai, la mate-info. Asta le-am spus și elevilor mei mereu. Nu contează ce liceu faci, contează să te ții de carte, să înveți în plus, să te intereseze, să-ți dorești să ajungi undeva în viață”. 

Banii au fost trimiși elevilor direct în contul bancar. „Le-am făcut transfer bancar, iar copiii au primit banii în conturile personale. Nu știu ce au făcut cu acele sume. Poate plinul la mașină, poate i-au folosit la înscrierea la facultate. Sunt câțiva care doresc să meargă mai departe, la Cluj cel mai probabil”. 

Elevii au foarte încântați, la fel și părinții care i-au mulțumit dascălului. „Am primit atunci telefoane din partea părinților care mi-au mulțumit. Și pentru copii a contat gestul acesta, căci au simțit că sunt apreciați, că rezultatele lor sunt valorificate. Pentru un elev contează enorm părerea profesorului, atitudinea acestuia, modul în care îi judecă performanța. Elevii mei știu: înveți, iei 10, nu înveți, iei 4. E simplu. Și când se întâmplă să ia o notă mică, nici nu se supără. Sunt asumați. Vă dați seama ce mândrie pe ei când au fost premiați”. 

Un gest apreciat în cancelarie

Gestul profesoarei a fost apreciat și în cancelarie. Colegii i-au aplaudat ideea. „În școală ideea a fost apreciată. Însă, pentru că povestea aceasta s-a viralizat cumva, au apărut pe internet și comentarii contra. Dar, mie mi s-a părut o idee bună și iată, am avut rezultate. Chiar mă bucur că am procedat așa”.

Într-adevăr, profesorii de la Colegiul „Emil Negruțiu” au felicitat-o pe tânăra profesoară inclusiv online, printr-un mesaj postat pe pagina oficială de Facebook a colegiului.

Alexandra Avasicei este conștientă de faptul că acum s-a creat un precedent, dar nu o deranjează. „Cel mai probail, voi continua tradiția și cu generațiile următoare de elevi”, ne-a mai spus ea. „Ideea conform căreia nu ar trebui să-i motivăm pe copii să învețe oferindu-le bani este cu dus și întors. Căci există situații și situații. Eu, una, am considerat că, dacă pot face ceva să-i impulsionez, orice în plus față de materia pe care le-o predau, o voi face. Și iată că am tras cu toții lozul câștigător. Consider că a fost un gest mic, însă cu rezultate fantastice”, ne-a mai declarat, mândră, profesoara.