„Un artist fără credință nu poate să existe“
0Este crezul lui Valeriu Jabinschi, cel care a deschis, acum 10 ani, prima școală de pictură murală din Moldova.
Chipuri înmărmurite de sfinți, siluete prinse-n vitralii colorate, orologii încremenite în cioburi de faianță, note muzicale săpate în piatră. Sunt proiectele de licență ale foștilor studenți, lucrate direct pe pereții din holul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Situată la ultimul cat al blocului din strada 31 August, secția Pictură murală a fost înființată acum zece ani, când visul de-o viață al pictorului Valeriu Jabinschi a prins contur. „Mereu am fost obsedat de pictura murală. Îmi plac texturile, tehnicile, mărimile. Probabil pentru că am nevoie de mult spațiu pentru a mă exprima.
Lucrările mele au fost întotdeauna de la un metru în sus", mărturisește artistul. Proaspăt ales șef al catedrei Pictură, a plecat în 2002 cu acest gând la Milano și, timp de trei luni, a furat din tainele meseriei într-o prestigioasă academie de arte din Italia. „Deși pictasem până atunci câteva sute de metri de frescă, le-am spus că nu știu nimic și vreau să-nvăț totul de la zero. Dar când am început să desenez, s-a adunat jumătate de academie în jurul meu. Erau atât de impresionați că m-au botezat Michelangelo di Moldavia", povestește plasticianul, fără falsă modestie. Și imediat explică: „Italienii stau mai slăbuț cu desenul. Școala sovietică a fost, totuși, foarte bună. Noi am învățat foarte mult. Eram fanatici, trăiam și respiram cu pictura".
FRESCA NU IARTĂ GREȘELI
În zece ani, secția a avut cinci promoții, în total doar 25-30 de absolvenți. „La noi sunt condiții elitare, unui profesor îi revin doi studenți și jumătate. Așa sistem e doar la Cambridge sau la Sorbona", glumește șeful catedrei. Ca și colegii lor de la secția Pictură de șevalet, ucenicii de aici învață de toate, începând de la desen, compoziție, cromotologie, tempera, ulei, acuarelă. În plus, însușesc tehnici ca fresca, mozaicul, sgraffito sau vitraliul și ajung să facă, în anul patru de facultate, proiectul unui întreg locaș sfânt. Pentru asta studiază regulile iconografiei bizantine și canoanele bisericești cu preoți de la Academia de Teologie. Cea mai importantă învățătură însă nu se ascunde în cărți, ci vine din practică. „În pictura murală nu poți să minți, fiindcă peretele nu-ți iartă greșelile. Trebuie să faci un desen perfect și să lucrezi foarte repede. Dacă în tempera sau în ulei poți să intervii, să retușezi, în frescă nu mai faci nimic. Dacă n-ai așezat deodată culoarea cum trebuie, te dai de gol. Orice pată se absoarbe imediat în peretele ud și gata, trebuie să dai tencuiala jos și să faci totul din nou", explică profesorul.
MĂIESTRIA NAȘTE HAR
Pe lângă talent și forță, pictorul care lucrează la o frescă are nevoie de cunoștințe în matematică, filosofie, istoria artei, dar, în primul rând, de mult har. „Un artist fără credință nu poate să existe. Măiestria duce la har", este convingerea lui Valeriu Jabinschi. Și asta pentru că un meșter care zugrăvește un templu are o sarcină extrem de complicată - să creeze o atmosferă de spiritualitate. „Interiorul unei biserici, al unei catedrale trebuie să aducă lumină. Pășind pragul locașului sfânt, omul trebuie să savureze imediat frumusețea operei religioase. De aceea și pictorul trebuie să fie curat la suflet", adaugă pedagogul. El spune că bisericile de altădată, pictate în secolele XV-XVI, aveau mai mult un rol informativ. Pentru că majoritatea enoriașilor nu știau să citească, pe pereți erau reprezentate, în ordine cronologică, cele mai importante scene biblice, începând de la Facerea lumii și până la Apocalipsă. „Era într-un fel Biblia ilustrată. Azi se pune accentul pe aspectul estetic", precizează dascălul.
ÎNVAȚĂ MEREU
Odată cu discipolii săi, profesorul continuă să învețe pentru a atinge perfecțiunea. „Am 14 ani de studiu de profil, dar învăț mereu. De la vârsta de 16 ani, dorm doar câte patru ore pe zi. În rest, studiez, citesc, pictez. Unde mă opresc, acolo lucrez. La facultate, în atelier, acasă. Și în mașină am acuarele. Mă perfecționez și spiritual, nu doar tehnic. Un artist trebuie să fie și filosof", dezvăluie șeful catedrei Pictură.
Valeriu Jabinschi
Profesie: Artist plastic
Funcție: șeful catedrei Pictură de la AMTAP, unde a înființat și conduce secția Pictură murală
Vârstă: 44 de ani
Studii: Școala de pictură pentru copii din Dubăsari, Colegiul Republican de Arte Plastice, Institutul de Arte
Valeriu Jabinschi este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova și lucrează practic în toate tehnicile picturii: acuarelă, ulei, tempera, sgraffito, frescă, în ceară, sticlă lichidă, culori acrilice. Își vinde lucrările în toată lumea.