Raportul CJI: PD, cel mai mediatizat partid politic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Presa din Moldova nu asigură pluralismul de opinie. FOTO: Alexandru Tarlev

Raportul de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din Republica Moldova, prezentat pe 19 mai, constată că majoritatea mass-media analizate nu asigură pluralismul de opinie, dar promovează agenda politică şi candidaţii anumitor formaţiuni politice.

Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 1-14 mai 2015, în majoritatea materialelor care au abordat subiecte controversate nu a fost asigurat echilibrul prezentării părţilor din conflict. Mass-media monitorizate nu s-au ocupat de educaţia electorală a cetăţenilor şi nu au asigurat un echilibru în ceea ce priveşte egalitatea de gen.

Moldova 1 şi TV 7, relativ echidistanţi

Potrivit experţilor, posturile de televiziune Moldova 1 şi TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat, asigurând pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali în ştiri, se poate de afirmat că Moldova 1 a favorizat uşor concurenţii electorali Partidul Liberal şi Partidul Democrat din Moldova. Raportorii au făcut referinţă la ştirea difuzată în cadrul Mesagerului din 14 mai care a vizat altercaţiile dintre primarul Dorin Chirtoacă şi reprezentanţii PSRM şi ai Partidului Nostru.  Reporterul afirmă că „reprezentanţii Partidului Nostru şi cei ai PSRM au făcut front comun şi au dat peste cap începerea ultimei şedinţe a Consiliului Municipal Chişinău. Ei au sărit la bătaie ca la uşa cortului, uitând că se află într-o instituţie publică”. Astfel, se constată în raport, autorul îşi exprimă părerea referitor la acest incident şi lasă să se întrevadă opinia personală faţă de protagoniştii materialului de conflict.

Prime şi Canal 2, pro-PD

Posturile cu acoperire naţională Prime şi Canal 2 au favorizat concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova prin numărul mare de materiale şi contextul pozitiv în care au apărut aceştia, dar şi prin modul de selectare şi prezentare a ştirilor. Printre materialele cu caracter electoral indirect se numără cele care se referă la darea în exploatare a unor porţiuni de drum în satul Voinova, raionul Străşeni, cu participarea ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor Vasile Botnari (11 mai), evenimente culturale cu participarea ministrului Culturii Monica Babuc, care e şi candidatul PD la Primăria Chişinău. În 10 din cele 12 materiale în care a fost vorba de reprezentanţii PD tonalitatea reflectării a fost pozitivă.

Accent TV îi promovează pe Dodon şi Usatîi

Postul Accent TV a favorizat Partidul Socialiştilor şi Partidul Nostru atât prin ştiri pozitive de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa liderilor Igor Dodon şi Renato Usatîi. În acelaşi timp, Accent TV a defavorizat Partidul Liberal, reprezentanţii acestui partid fiind prezentaţi de cele mai dese ori în context negativ. Din totalul de 28 de ştiri puse pe post de Accent TV în perioada de referinţă, o mare parte au favorizat în special doi concurenţi electorali -Partidul Nostru şi PSRM.

Politica editorială a portalul Omg.md este orientată spre promovarea candidaţilor Partidului Nostru şi ai Partidului Socialiştilor şi spre discreditarea Partidului Liberal şi a candidatului Dorin Chirtoacă, precum şi a partidelor de la guvernare.

Site-ul Pan.md favorizează deschis PSRM şi Partidul Nostru şi îl defavorizează pe candidatul Partidului Liberal la funcţia de primar general al Chişinăului.

Publika o place pe Babuc

Publika.md promovează, deschis şi mascat, candidaţii Partidului Democrat la funcţiile de primar şi consilier, informând foarte sumar despre ceilalţi concurenţi şi accentuând aspectele critice vizavi de aceştia. Timp două săptămâni, PD şi reprezentanţii acestui partid au fost menţionaţi de Publika.md de 22 de ori, inclusiv de 13 ori în context favorizant şi de 9 ori în context neutru. Urmează Partidul Liberal şi Dorin Chirtoacă, menţionaţi de 17 ori, între care de 10 ori neutru şi de 6 ori în context negativ. Mai rar au fost protagonişti ai ştirilor de pe Publika.md reprezentanţi ai Partidului Comuniştilor (10 apariţii, inclusiv de 8 ori neutru), ai Partidului Socialiştilor (de 5 ori în context neutru şi de 4 ori în context negativ).

Timpul.md critică frecvent Partidul Comuniştilor şi PSRM şi favorizează Partidul Liberal şi pe candidatul acestuia la Primăria capitalei.

Unimedia.info mediatizează concurenţii electorali preponderent în context neutru, fără preferinţe editoriale evidente, concluzionează autorii raportului.

Mai multe pentru tine:
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Crăciun regal colorat la Sandringham. Prințesa Kate a ales carourile, iar Regina Camilla roșul
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
O companie cunoscută își închide toate cele 17 magazine din România. Au fost anunțate deja lichidări masive de stocuri