Expert: Reformele din Moldova, Ucraina şi Georgia pot avansa dacă UE tratează toate ţările în mod obiectiv

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reticenţa, nesiguranţa sau tolerarea anumitor abateri, manifestate de instituţiile europene faţă de Ucraina, Moldova şi Georgia, pot condiţiona premise nefaste pentru anumite reforme importante sau pentru gestionarea unor situaţii politice critice, capabile să destabilizeze construcţiile statale, scrie expertul politic Dionis Cenuşa într-un articol analitic pentru Agenţia IPN.

Cel mai concludent caz este frauda bancară din Moldova, dezvăluită în 2014, după semnarea Acordului de Asociere. Doar după îngheţarea asistenţei bugetare directe în 2015 şi reactivarea acesteia în 2016, UE a devenit mai precaută în raport cu autorităţile moldoveneşti, reaminteşte politologul.

Deci, a fost necesară o criză politică de proporţii considerabile ca oficialii europeni să-şi asume un rol mai expresiv în sporirea calităţii şi preciziei de monitorizare a reformelor, accentuează Dionis Cenuşa.

Cu toate acestea, pe lângă principialitate, instituţiile europene au nevoie de un simţ tactic mai ascuţit la aplicarea condiţionalităţii care, invocată prea târziu, îşi poate pierde efectul scontat, atenţionează politologul.

O exemplificare relevantă a acestei deficienţe, menţionată de Dionis Cenuşa, reprezintă modificarea netransparentă a sistemului electoral în Moldova (2017), în contradicţie cu principiile politice asumate faţă de partenerii externi, care nu a fost urmată de activarea condiţionalităţii politice de către UE. În consecinţă, această scăpare a fost interpretată ca o încurajare de către guvernarea moldovenească şi a provocat ulterior invalidarea alegerilor din Chişinău deja în 2018, scrie politologul.

Precedentele generate de autorităţile moldoveneşti oferă instituţiilor europene lecţii utile pentru a recalibra abordarea sa nu doar faţă de Moldova, dar şi vizavi de Georgia şi Ucraina. Este riscant ca Bruxelles-ul să fie permisiv atunci când Bidzina Ivanişvili degradează instituţiile democratice, chiar dacă o face într-o formă mai uşoară decât Vladimir Plahotniuc. La fel, este periculos ca UE să fie prea lent sau nesigur în protejarea fermă a activiştilor pro-reformă şi anti-corupţie din Ucraina, în timp ce este foarte receptivă la apelurile societăţii civile moldoveneşti, concluzionează politologul.