Ce cred experţii despre sloganul turistic al Moldovei „Hospitality. Traditions. Mystery“: „Important e ca ultimul cuvânt să nu ajungă «misery»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şefii Agenţiei Turismului au pariat şi pe tradiţiile moldovenilor FOTO Tudor Iovu

După mai multe încercări, Agenţia Turismului a selectat formula care să reprezinte Moldova pe plan extern: „Hospitality. Traditions. Mystery“. Specialiştii în PR spun însă că e un slogan fără identitate, cu mesaj confuz

Pe 1 august, Agenţia Turismului a demarat concursul de selectare a celui mai bun slogan menit să atragă turiştii şi să promoveze Republica Moldova peste hotare. Doritorii au fost chemaţi să propună idei originale, iar câştigătorului i-a fost promisă o noapte de cazare şi o cină romantică în unul dintre hotelurile Capitalei. Peste 150 de persoane au înaintat 623 de variante de slogan, dintre care comisia de concurs a agenţiei a selectat zece şi a invitat lumea să voteze online.

„NEVALORIFICAŢI, DECI MISTERIOŞI“

Ieri, cu prilejul Zilei Mondiale a Turismului (marcată pe 27 septembrie), organizatorii au anunţat formula finală: „Hospitality. Traditions. Mystery“. E drept că ponderea votului online în punctajul final a fost de doar 25%, notele comisiei de concurs au asigurat 45%, iar 30% au venit din partea consiliului consultativ, format din organizaţii obşteşti, mediul academic şi cel de afaceri. „Identificarea sloganului a fost foarte dificilă. După mine, ne reprezintă perfect. Suntem un popor cu adevărat ospitalier, avem obiceiuri, dar, cu părere de rău, la acest moment nu suntem valorificaţi, deci suntem misterioşi“, a declarat Nicolae Platon, directorul Agenţiei.

Autoarea sloganului este Elena Ciubara, care lucrează în domeniul financiar-bancar. Femeia s-a arătat foarte fericită că ideea sa a prins la public. „Ospitalitatea e cartea de vizită a ţării. Toţi străinii care ne vizitează rămân impresionaţi de felul cum sunt primiţi aici. Tradiţiile merită să fie promovate şi valorificate, iar misterul spune despre faptul că suntem o ţărişoară nedescoperită, dar care are multe de arătat“, a spus câştigătoarea.

„MAI MULT CONFUZ DECÂT ATRACTIV“

De cealaltă parte, specialiştii în publicitate susţin că asocierea a trei elemente generează mai degrabă confuzie. „Sloganul trebuie să transmită un mesaj direct, orientat pe un anumit aspect. Noi am încercat să prindem trei iepuri odată, să ne poziţionăm pe trei nişe diferite.E o iniţiativă foarte bună, o modalitate creativă de afirmare, dar care nu ne defineşte concret identitatea“, explică Eugen Dediu, specialist în comunicare.

„De fapt, esenţa nu e în combinaţia de cuvinte, dar în sensul cu care le umplem, mesajul pe care îl transmite străinilor. Mie mi se pare destul de confuz. Imediat mă întreb: odată ales, ce vom face cu el? Cum îl vom utiliza pentru a aduce plus-valoare ţării? Cum ne ajută să scăpăm de percepţia negativă pe care o au oamenii despre Moldova?“, adaugă Alexandr Bejenari, directorul unei agenţii de publicitate.
Regizorul Viorel Mardare critică mai dur alegerea. „Imaginea unei ţări se creează prin fapte. Dacă am avea cel puţin drumuri bune, am avea dreptul moral să chemăm aici turişti. Acum ce pot vedea? Hoteluri exagerat de scumpe pentru condiţiile de cazare proaste pe care oferă? Cât de atractiv mai este Orheiul Vechi după ce vezi Alpii? Cât farmec au vilele de la sate pline de kitch?“, se întreabă regizorul.

Experţii mai spun că autorităţile ar fi trebuit să consulte şi companiile din domeniu. „Pentru că e vorba de imaginea ţării noastre, corect era să fie efectuat un studiu pentru a vedea cum se poziţionează Moldova în diferite ţări. Să ştim clar cum ne văd germanii, francezii etc. Apoi urmau să fie definite domeniile în care suntem cei mai buni, să fie formulate slogane ce pot fi uşor memorate şi abia după asta să fie supuse votului“, explică Eugen Dediu. „Nu e vorba neapărat de licitaţii şi contracte comerciale. Cred că cei din PR ar fi colaborat cu plăcere şi gratis, pentru beneficiul ţării“, susţine Mihai Ţurcanu, art director al unei companii publicitare.

„Sloganul ar trebui pronunţat foarte atent, aşa încât mystery (mister) să nu se transforme în misery (mizerie).“ Viorel Mardare, regizor
Mai multe pentru tine:
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi