Aeroportul Internaţional Chişinău va fi dat în concesiune pe 49 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Statul propune spre concesiune activele Aeroportului Chişinău şi terenul aferent FOTO: Dumitru Goncear

După ce toate tentativele autorităţilor de a atrage investiţii pentru modernizarea Aeroportului Internaţional Chişinău au eşuat, Guvernul a decis să dea obiectivul în concesiune unui agent economic pe o perioadă de până la 49 de ani.

Compania selectată printr-un concurs ar urma să construiască un terminal nou pentru pasageri şi o parcare auto, să renoveze pista de decolare şi sistemul de iluminare, racordând întreaga infrastructură aeroportuară la cerinţele europene. O atenţie sporită ar urma să fie atrasă asigurării securităţii zborurilor. Potrivit estimărilor, pentru modernizarea complexului ar fi nevoie de cel puţin 230 de milioane de euro.

Dintre toţi membrii Guvernului, împotriva acestei decizii s-a pronunţat doar guvernatorul Găgăuziei. „Ce sens are să renunţăm la găina care aduce ouă de aur, să dăm acest business profitabil în mâinile cuiva?“, a întrebat Mihail Formuzal.

Ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, a explicat că aşa au procedat şi alte state, cum ar fi Turcia, asigurându-l că Guvernul şi cetăţenii moldoveni vor avea doar de câştigat de pe urma acestui parteneriat public-privat.

Potrivit condiţiilor de concesionare, redevenţa (taxa pe care o va plăti în bugetul de stat compania care va lua în concesiune activele şi terenul) va fi de cel puţin 1% din cifra de afaceri. Volumul investiţiilor solicitate de la compania care va câştiga concursul de concesionare urmează a fi de cel puţin 230 de milioane de euro, până la scadenţa perioadei de concesiune. La prima etapă, adică în primii doi ani de la data semnării contractului, se aşteaptă investiţii de 40 de milioane de euro. Acestea vor fi direcţionate pentru lucrări de extindere a terminalului, construcţie a unei parcări auto multietajate, modernizarea pistei de decolare, a peronului, sistemelor de iluminare şi de drenaj.

La concursul de concesionare pot participa atât agenţi economici naţionali, cât şi de peste hotare. Capitalul social al companiei trebuie să fie nu mai mic de 30 de milioane de euro, iar experienţa în domeniul prestării serviciilor de aviaţie – nu mai mică de 10 ani. După semnarea contractului, compania concesionară va înregistra o întreprindere cu un capital social de cel puţin 5 milioane de euro, care va prelua activele Aeroportului Internaţional Chişinău. 80% din angajaţii acestei întreprinderi trebuie să fie cetăţeni ai Republicii Moldova.
 

Reparaţia pistei Aeroportului Internaţional Chişinău este blocată în instanţă

Mai multe pentru tine:
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor