Ford Ka, masina anticriza de ... timp
0Ford Ka, model lansat la sfarsitul lunii februarie in Romania, este, poate, solutia pentru o viata mai linistita si mai ieftina in oras, daca esti dispus sa sacrifici confortul oferit de o masina de clasa superioara. A...
Ford Ka, model lansat la sfarsitul lunii februarie in Romania, este, poate, solutia pentru o viata mai linistita si mai ieftina in oras, daca esti dispus sa sacrifici confortul oferit de o masina de clasa superioara. A doua generatie a Ford Ka este un model mai putin cunoscut decat Fiat 500, masina din care deriva, si ii lipseste istoria postbelica, dar compenseaza aceste minusuri printr-un pret mai competitiv.
Privita in ansamblu, Ford Ka este o masina de oras in adevaratul sens al cuvantului, plecand de la motorizarile de mic litraj si terminand cu suspensiile confortabile.
Timpul petrecut la parcare este minim, avand in vedere gabaritul redus. La acest avantaj se adauga faptul ca poti profita de mici culoare pe care cu o masina un pic mai lata nu le-ai potea exploata. Evident, totul intr-o nota magica marca Ford Ka, mai ales daca aceasta are culoarea "Blush", precum cea din test.
Design
Designerii Ford au reusit sa mascheze foarte bine originile lui Ford Ka, care, dupa cum spuneam, este de fapt un Fiat sub marca Ford. Atat Fiat 500 cat si Ford Ka au la baza platforma tehnica a modelului Fiat Panda si sunt produse la uzina Tychy, in Polonia.
Ford Ka se potriveste foarte bine in limbajul de design al constructorului american, denumit "kinetic design", si seamana usor cu fratii mai mari, Ford Fiesta si Ford Focus, fara a-si pierde propria identitate in interiorul gamei. Cu toate acestea, a doua generatie a Ford Ka s-a rupt total de prima varianta, produsa incepand cu 1996.
Mai mult ca sigur noul Ford Ka nu va sta la baza viitorului Ford StreetKa, in "kazul" in care acesta va mai exista, deoarece designul rotunjor nu ar permite o interpretare roadster a caroseriei. Daca vrei sa-ti inchipui cum ar arata un Ford Ka decapotabil, mai bine arungi un ochi la Fiat 500C, model care va ajunge in Romania in a doua jumatate a acestui an.
Interior
Ford Ka m-a surprins in mod placut la interior, fiind deopotriva confortabil, spatios si bine finisat. Evident, ca la toate masinile mici, plasticul este dur si neplacut la atingere in unele zone, dar pe strazi pline de gropi, cum gasesti in orice oras din tara, parca este mai important ca materialele plastice sa nu produca zgomote deranjante decat senzatiile tactile.
Desenul interiorului tradeaza si el originile Fiat ale Ford Ka, mai ales la nivelul bordului si schimbatorului de viteze. Cu toate acestea, vechiul Ford Ka se regaseste deplin in forma volanului.
Confort, dotari si siguranta
Confortul lui Ford Ka vei ajunge sa-l apreciezi doar dupa ce te obisnuiesti cu pozitia (prea) inalta de condus pe care nu o poti "tranchiliza" nici prin reglarea sezutului scaunului soferului la minimum. Odata depasita faza aceasta, aerul conditionat oferit standard se dovedeste eficient, iar instalatia audio multumitoare.
Fiindca tot vorbeam de aer conditionat, sistemul este setat in asa fel incat sa se intrerupa automat din cand in cand, pentru a permite o economie de carburant mai mare, fara ca racoarea din interior sa fie afectata.
Echiparea standard a masinii este suficienta pentru nevoile de zi cu zi, iar optionalele sunt relativ ieftine: aer conditionat automat -189 euro, scaune fata incalzite -189 euro, volan imbracat in piele -63 euro.
O impresie foarte placuta mi-a lasat-o compatimentul de depozitare din bord, care poate gazdui o sticla de 1,5 litri, alaturi de un aparat foto compact, un telefon mobil si un portofel. In acelasi timp usa torpedoului este tesita pentru a lasa cat mai mult loc picioarelor pasagerului din dreapta. Aceasta solutie este practica, dar mai putin estetica (vezi foto).
Cele patru stele din cinci posibile obtinute la testele Euro NCAP pentru protectia pasagerilor adulti sunt suficiente pentru traficul din oras, iar cele trei stele din cinci posibile la securitatea oferita copiilor ocupanti reprezinta de asemenea un rezultat bun. In cazul impactul cu un pieton, Ford Ka a obtinut la teste doua stele din cinci posibile, insa nicio masina nu exceleaza la capitul acesta.
Motor, transmisie si suspensie
Motorizarea testata a fost 1,2 litri pe benzina de 69 Cai Putere (CP), propulsor tot de origine Fiat. Pentru capacitatea lui cilindrica si pentru puterea relativ redusa, motorul se dovedeste suficient de vioi pentru a nu te plictisi la volan. Transmisia manuala cu cinci trepte pune in valoare propulsorul, iar schimbarile treptelor de viteza sunt precise si usor de realizat, mai ales ca schimbatorul este pozitionat in bord, la indemana.
Consumul de carburant oscileaza in oras (Bucuresti) intre 7% si 9%, in functie de stilul de mers si de aglomeratie. Personal am reusit 8,2% dupa o plimbare de 100 de kilometri prin Bucuresti, pe tot parcursul unei zile din timpul saptamanii.
In extraurban consumul scade semnificativ pana la valori de 5-6% daca viteza de deplasare nu depaseste 100 km/h, iar cealalta motorizare din oferta, dieselul de 1,3 litri de 75 CP, promite cifre si mai mici.
Apropo de extraurban. Recomand Ford Ka pentru navetisti pentru ca este foarte vioi si consuma relativ putin, insa pe distante mai mari, care depasesc 100 de kilometri, masina se dovedeste obositoare, din mai multe motive. In primul suspensiile moi fac ca ruliul sa fie pronuntat in curbe, iar pozitia de condus, inclusiv pozitionarea schimbatorului de viteze, nu sunt tocmai ideale pentru distante mari.
Dupa cum spuneam, suspensia este orientata spre confort si reuseste sa faca impresie buna la trecerea peste gropi, deoarece filtrarea este silentioasa si relativ lina.
Ce chichite am gasit?
In primul rand pozitionarea manetei pentru reglajul pe inaltime al scaunului soferului este pozitionata pe partea dreapta a scaunului si este dificul de actionat din cauza tunelului median dintre scaune.
Lipsa unui termometru pentru temperatura exterioara, fie el si optional.
Pozitionarea foarte sus si in fata a radio-CD-ului cu MP3 face ca pentru actionarea oricarei comenzi a acestuia sa fie nevoie sa te desprinzi usor cu spatele de spatarul scaunului.
Concurenti
In primul rand Fiat 500 si Fiat Panda, dar si tripleta Toyota Aygo, Citroen C1 si Peugeot 107. De asemenea si Hyundai i10, Chevrolet Spark si Kia Picanto sunt concurenti ai Ford Ka.
Configuratia modelului testat si date tehnice
Ford Ka Titanium
Capacitate cilindrica: 1.242 cmc
Putere maxima: 51 kW / 69 CP la 5.500 rpm
Cuplu maxim: 102 la 3.000 rpm
Viteza maxima: 159 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 13,1 secunde
Cutie de viteze: manuala cu 5 trepte
Norma de poluare: Euro 4
Emisii dioxid de carbon pe kilometru: 119 grame
Volum portbagaj: 224 / 747 litri
Masa proprie: 940 kilograme
Pretul modelului testat: 11.000 euro cu toate taxele incluse