Noi reguli pentru protecția pasagerilor companiilor aeriene din Uniunea Europeană
0Cele 27 de ţări ale UE au convenit joi asupra unei serii de constrângeri impuse companiilor aeriene pentru a proteja drepturile pasagerilor, compensaţiile pentru întârzieri şi termenul de răspuns la reclamaţii.
Noul cadru stabilit prin acest acord îşi propune să stabilească reguli „mai simple şi mai clare” pentru pasageri, păstrând în acelaşi timp concurenţa între companiile aeriene în cadrul pieţei interne, potrivit unui comunicat al Consiliului UE, organismul care reprezintă cele 27 de state membre.
Textul, aprobat de miniştrii transporturilor din statele membre, urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Acesta a fost apărat de preşedinţia poloneză a UE, care a salutat depăşirea „unei etape istorice” în această chestiune, după 12 ani de negocieri.
Acest acord consacră peste 30 de noi drepturi pentru pasagerii companiilor aeriene din UE. Printre progresele concrete pentru călători se numără: redirecționarea și asistența sistematică în caz de întârziere sau anular; drepturi consolidate pentru pasagerii cu handicap sau cu mobilitate redusă; un mecanism automat de despăgubire în caz de anulare a zborului și includerea în regulament a unor criterii clare de despăgubire în caz de întârziere, pentru a obliga în sfârșit toate companiile să le respecte
Ministrul francez al transporturilor, Philippe Tabarot, a declarat într-un mesaj pe reţeaua X că este „mulţumit de compromisul” la care s-a ajuns la nivelul Uniunii Europene.
El a citat mai multe progrese concrete, în special drepturi sporite pentru pasagerii cu dizabilităţi sau mobilitate redusă, un mecanism automat de compensare în cazul anulării zborului şi criterii de compensare pe care companiile aeriene vor fi obligate să le respecte în caz de întârziere.
„Acest text ar fi putut fi mai ambiţios, dar este o etapă importantă pentru a continua îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite utilizatorilor transportului aerian”, a adăugat Tabarot.
Asociaţia Airlines for Europe (A4E), care include printre altele Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair şi easyJet, şi-a exprimat dezamăgirea faţă de acord.
Aceasta a reproşat textului că introduce „şi mai multă complexitate” în comparaţie cu propunerea iniţială a Comisiei Europene din 2013.
În timpul acestor negocieri, a fost ridicată ideea – apărată de companiile aeriene – de a creşte pragul de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere. Această idee a fost respinsă de Germania.