Viaţa scurtă a modelelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Doutzen Kroes este imaginea casei de modă Emilion Pucci FOTO Reuters

Top-modelele de astăzi petrec câţiva ani pe podium şi sunt propulsate ca nişte rachete în industrie, pentru ca ulterior să dispară din peisaj.

Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Cindy Crawford şi Linda Evangelista sunt femei ale căror nume încă răsună puternic în afara industriei, la mai mult de 20 de ani de la apogeul carierei lor. Dacă Naomi Campbell încă poate fi văzută pe podium la cele mai speciale evenimente şi lansări, sau chiar la Jocurile Olimpice ca reprezentant de seamă al modei, Claudia Schiffer poate fi admirată în campaniile Guess sau Chanel, iar Linda Evangelista se poate mândri cu 600 de coperte pe care a apărut, dintre care foarte multe aparţinând ediţiilor „Vogue” din toată lumea. Ele au fost supermodelele, categorie despre care Schiffer spune că a murit.

Au urmat, spre finalul anilor '90, dominaţiile unor tinerele extrem de slabe şi cu o frumuseţe aparte, mai mult interesantă. Kate Moss şi Giselle Bundchen, cea din urmă fiind şi anul acest cel mai bine plătit model din lume, cu 42 de milioane de dolari câştigaţi doar în 2012. Sunt modelele care preiau în continuare cele mai importante campanii, apariţii şi ţinute, chiar dacă au depăşit o condiţie de aur a industriei: vârsta.

Începuturi grele, căderi fulminante

Doutzen Kroes (28 de ani) este o tânără blondă, cu buze extrem de senzuale şi cu un trup menit să o transforme în senzaţia momentului. Numai în luna septembrie, Kroes poate fi văzută pe patru coperte „Vogue”, ediţii din Italia, Spania, China şi ţara sa natală, Olanda. Tot în această lună a fost lansată campania de promovare a casei de modă Emilio Pucci, a cărei imagine a devenit în această vară. Lista succeselor fostului înger de la Victoria's Secret poate continua, pentru că, după cum arată cifrele, Doutzen Kroes îşi trăieşte momentul de glorie. Dar, spre deosebire de numele de la început, nu se ştie dacă va mai însemna ceva pentru industrie peste zece ani. Chiar dacă este o apariţie atipică în lumea modei – s-a declarat „o băieţoasă” – tendinţa ultimilor ani arată că modelele chiar au viaţă scurtă, dar puternică. Intens promovate preţ de câteva sezoane, după ani în care au încercat să se remarce, notorietatea se „arde” rapid şi nu se mai întoarce. Iar modelele ultimilor ani demonstrează din plin o teorie devenită realitate.

Doutzen Kroes (foto/ wenn) este una dintre cele care ziua urcă pe podium în costume minuscule de baie, iar seara se întoarce acasă la copilul său, un băiat în vârstă de 1 an. Nu este singura care jonglează între meseria de mamă şi cea de model. Miranda Kerr, Giselle Bundchen şi Natalia Vodianova sunt doar câteva dintre cele top-modelele în vogă care se alătură unui trend ce nu exista acum 20 de ani: maternitatea. Dar fetele au demonstrat că pot reveni în formă în câteva luni, pentru că timpul este unul dintre inamicii principali ai meseriei. Când Kroes s-a mutat din Olanda în SUA pentru a se alătura echipei îngerilor de la Victoria's Secret, în 2008, nici nu auzise de brandul ce urma să-i aducă notorietatea şi să o transforme în milioanară. Succesul nu a venit chiar peste noapte, dar nici nu a întârziat să apară sub forma unor coperte ale revistelor „Time”, „Vogue”, „Harper's Bazaar”, „Elle”, „Marie Claire”, „Dazed & Confused” şi „Numéro”, a căror protagonistă a devenit.

Nimic nu clasifică şi etichetează un model mai bine decât campaniile de imagine în care este inclusă şi nici aici Kroes nu se poate plânge. Gucci, Tommy Hilfiger, Versace, Valentino, Blumarine şi Calvin Klein sunt doar câteva dintre brandurile care au dorit-o.  A fost numită „Modelul viitorului” de către „Vogue”, în 2007, premoniţie devenită realitate în ultimul an.

Cu lumea la picioare, un sezon

În 2008, alături de Doutzen Kroes se aflau alte modele tinere, în plină ascensiune, despre care specialiştii spuneau că sunt „modelele viitorului”. Până astăzi, istoria recentă a demonstrat că acestea au avut parte de punctul culminant prescris, dar şi că o carieră în industria modei este efemeră. Despre Behati Prinsloo, de exemplu, se spunea că este copia fidelă a lui Kate Moss, cu toate că este mult mai înaltă. Frumuseţea sud-africană a prezentat, într-un singur an, pentru toate casele mari de modă, de la Chanel şi Dior până la Lacoste şi Marc Jacobs. La 18 ani, avea toate prezentările la picioare, ceea ce nu se mai poate spune şi astăzi. În câţiva ani, de la figura omniprezentă a devenit o apariţie rară, înlocuită de alte „comete” precum Cara Delevingne.

Şi despre Snejana Onopka s-a crezut că va rămâne mult timp în lumina reflectoarelor, de vreme ce şi-a început cariera în campanii pentru Prada, Lanvin, Gucci şi Dolce&Gabbanna. Preferata fotografului Steve Meisel de acum cinci ani a încetat să mai facă furori, în schimb, în ultimii doi ani.

Behati Prinsoo FOTO Reuters

Ochii albaştri şi tenul de porţelan, cu pomeţi „pentru care vrei să mori”, după cum titra „Vogue”, o prezentau drept descoperirea secolului. Dar toate prezentările pentru Chanel, Paco Rabanne, Miu Miu, Louis Vuitton şi Stella McCartney nu au reuşit să o ţină pe Coco Rocha în atenţia publicului pentru mai mult de câţiva ani.

Coco Rocha FOTO Reuters

Agyness Deyn este fata care la doar 21 de ani a detronat-o pe Kate Moss, devenind imaginea brandului Burberry. Dean, cu imaginea sa rock şi un stil greu imitabil, a folosit moda ca resursă financiară, pasiunea sa fiind muzica. Astăzi are timp destul să exerseze, pentru că boom-ul nu a durat mai mult de doi, trei ani.

De la frumuseţe la diversitate

Cara Delevingne. Cred că am văzut numele ei pe sute de ştiri în ultimele trei luni. Fapt care îmi confirmă că peste un sezon am să-l uit şi am să citesc despre o nouă, altă „rebelă” a modei, „copil teribil” al industriei” sau „senzaţia momentului”. Până aici, nimic în neregulă, este menirea industriei să găsească mereu feţe noi, proaspete, de care nu apucăm să ne săturăm. Doar că, din fiecare generaţie, de obicei, reuşeşte să iasă în evidenţă şi să rămână acolo câte un model. Dacă anii '90 a avut parte de cinci (Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Cindy Crawford şi Christy Turlington), anii 2000 le-a oferit pe Giselle Bundchen şi Kate Moss. Iar înainte de anii '90, au fost modele rămase reper şi astăzi, vezi Twiggy.

De la începutul anilor 2000, însă, în afară de câteva sezone de glorie, nu s-au remarcat reprezentante de seamă, de care să audă tot globul. Au fost anii în care modelele anorexice au dominat podiumurile, iar acum sunt anii în care minorităţile încearcă să pătrundă, şi ele, în mijlocului industriei. Sunt ani de pe urma cărora nu poţi trage o linie cu o concluzie, oricare ar fi ea. În încercarea de a satisface o gamă cât mai largă de gusturi, în tentativa de omogenizare a publicului s-a ajuns la prezentarea unui produs cu semnalmente neclare. Este generaţia modelelor albe, precum Doutzen Kroes, sau a celor voluptuoase, precum Robyn Lawley? Este generaţia modelelor atipice, precum Agyness Dean, sau a minorităţilor, precum Joan Smalls? Acum 20 de ani era generaţia femeilor frumoase şi atât. Astăzi, frumuseţea este condiţionată de atât de multe părţi şi gusturi, că nu mai are legătură oricum cu podiumul.