Un elefant nevinovat printre palmieri
0Ziarele franceze aparute dupa inchiderea uneia dintre cele mai "dezechilibrate", "incoerente", "suspecte", "mohorate" editii a celui mai important festival cinematografic al lumii nu au rezistat
Ziarele franceze aparute dupa inchiderea uneia dintre cele mai "dezechilibrate", "incoerente", "suspecte", "mohorate" editii a celui mai important festival cinematografic al lumii nu au rezistat ispitei de a face jocuri de cuvinte pe seama nevinovatului animal propulsat vedeta premiata. "Un elephant ca trompe enormement", titlul unui film de demult, "Un elefant te inseala enorm" (inspirat de trimiterea "trompe-tromper" = a insela) a trecut in capul unor ziare. Altele, precum "Le Monde", mai subtile, au ales o alta referinta: "Un mic festival a nascut un elefant". Doar criticii de la "Liberation", care intotdeauna se disting prin opiniile lor ce se vor provocatoare, sustin ca filmul lui Gus Van Sant, "Elephant", a salvat Cannes-ul. Cu totii insa, indiferent de gruparea careia ii apartin, sunt de acord ca "violarea regulamentului" ceruta de presedintele juriului Patrice Chereau - si anume acceptarea unui cumul de premii - este nu numai o aberatie, ci si un act ce trezeste banuieli. In aceasta privinta, presa franceza, desi evita sa aduca in discutie ratiunile politice in mod deschis, se intalneste cu cea italiana care spune lucrurilor pe nume: atat de "sudata" echipa de jurati care "s-au respectat" (cine cunoaste codurile diplomatiei stie ca asta poate insemna ca nu s-au luat la bataie) a coplesit filmul americanului cu "La Palme d'Or" si "Premiul pentru regie" nu pentru ca nu ar fi existat altcineva care sa merite unul dintre ele; nu s-a dorit ca un alt film sa intre in palmares. S-a preferat solutia descalificanta, in ultima instanta, pentru prestigioasa si atat de ravnita "Palme...", trofeul suprem, presupus a avea in vedere armonia, perfecta functionare a tuturor compartimentelor unei creatii, scenariul, regia, imaginea, interpretarea. Un "premiu pentru regie" care dubleaza "La Palme d'Or" pare o contradictie in termeni. Indepartarea lui Nicole Kidman de la un meritat premiu de interpretare, in favoarea unei actrite canadiene al carei chip ziaristii inca il mai cauta prin memorie nu mai are secrete: stralucitoarea australiana a fost protagonista unui film socotit "antiamerican", "Dogville", al lui Lars von Trier. "Acuzatie" ce s-a rasfrant si asupra celor trei interpreti din filmul lui Clint Eastwood, "Mystic River", Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon, carora le-au fost preferati neprofesionistii din "Uzak", filmul turc, si el cumulard. Chiar daca productia anului trecut nu a fost bogata se pare ca disensiunile existente intre presedintele Gilles Jacob si mai noul director artistic pe post de selectioner incep sa-si spuna cuvantul. "Liberation" dezvaluie chiar ca acesta din urma, Thierry Fremaux, ar fi cel care a insistat pentru includerea fluieratului "Brown Bunny" in competitie, in speranta unui scandal, precum cel cu "Irreversible" anul trecut, care sa trezeasca putin festivalierii gata sa atipeasca. "Ceva nu a functionat in acest an", suna concluzia generala. La toate acestea s-a adaugat "radicalismul" unui presedinte de juriu pe care il aud citand chiar titlul unuia dintre filmele sale: "Cine ma iubeste sa ia trenul". Atentie: trenul lui!