One World Romania #14 - „China. Artele - Oamenii„ şi „Jurnalul unei beţivance“, în retrospectiva dedicată cineastei Ulrike Ottinger

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Urlike Ottinger - China. Artele - Oamenii FOTO Urlike Ottinger - China. Artele - The Oamenii / Facebook/ Romanian Chinese House / Captură

Ediţia a 14-a a festivalului One World Romania începe propriu-zis, sâmbătă, cu două filme din retrospectiva dedicată cineastei Ulrike Ottinger, „China. Artele - Oamenii" şi „Jurnalul unei beţivance", primul documentar din competiţie, primele două segmente ale programului Cineclub OWR, dedicate lui Paul Călinescu, respectiv lui Jean Mihail, şi un eveniment special care investighează construcţia socială a bătrâneţii, transmit organizatorii.

Competiţia internaţională

„Covrigul meu mexican" - Cinema Elvire Popesco, ora 20.30

Inventivul debut al regizoarei spaniole Nuria Giménez nu este doar o excepţie în peisajul audiovizual contemporan, ci şi chestionează dintr-o altă perspectivă motivele pentru care unele opere cinematografice sunt considerate documentare, iar altele ficţiuni. Punctul de plecare al filmului lui Giménez nu prevestea nimic neobişnuit: ca atâţia alţii înaintea ei, cineasta a regăsit filmări de amator realizate de bunicii ei şi a fost fascinată de valoarea lor de documente istorice neomologate. Dar în loc să le utilizeze ca ilustraţii pentru povestea personajelor ce populează aceste imagini, sau măcar a perioadei sau clasei sociale cărora le aparţin, Giménez le face purtătoare ale unui destin imaginar: cel al lui Vivian Barret, o mondenă a anilor '50, care îşi petrece timpul călătorind dintr-un centru al luxurii în altul, fără să-şi găsească fericirea ori rostul.

Recomandările zilei

„China. Artele-Oamenii" - Cinema Elvire Popesco, ora 14.00

„China. Artele-Oamenii" este primul dintr-o serie de documentare foarte lungi realizate de Ulrike Ottinger în decursul călătoriilor sale - mai întâi de-a lungul Asiei şi, mai târziu, în jurul lumii. Modul în care ea descoperă o cultură străină reflectă opusul unei atitudini intruzive. Ottinger alocă timp pentru a filma cadre lungi ce surprind viaţa de zi cu zi din spaţiul public din trei oraşe ale Chinei: Beijing, Sichuan şi Yunnan. Ea ne creditează cu încrederea că nu avem nevoie de vreo explicaţie pentru ceea ce putem vedea, de altfel, şi singuri şi, făcând asta, ne transformă în nişte spectatori activi. Suntem cu Ulrike, cu ei, suntem acolo şi atunci, trăim experienţa culturii lor fără a o trece printr-un proces de intelectualizare. Ceea ce este străin pentru noi se transformă pe măsură ce ne este oferit timpul necesar pentru a realiza propria noastră călătorie prin imaginile cineastei şi, în consecinţă, pentru a ne crea propriile noastre conexiuni

„China. Artele-Oamenii" face parte din retrospectiva pe care i-o dedicăm anul acesta operei multiforme, mereu surprinzătoare a cineastei germane Ulrike Ottinger. Tot sâmbătă, de la ora 20.00, la Cinemateca Eforie, puteţi urmări cel de-al doilea lungmetraj al regizoarei, transgresivul „Portretul unei beţivance".

„Cabina de vizionare" - Cinema Muzeul Ţăranului, ora 17.30

Filmul lui Ra'anan Alexandrowicz porneşte dintr-un gest de curiozitate şi ajunge să sondeze în însuşi principiul aflat la baza cinemaului: la ce anume ne uităm atunci când vedem un film sau o filmare? Maia Levy, o tânără americancă de origine iudeică, devine complicea regizorului şi acceptă provocarea acestuia de a comenta clipuri YouTube din viaţa palestinienilor aflaţi sub ocupaţia militară a Israelului, în timp ce reacţiile ei sunt surprinse de o cameră video. Pusă faţă-n faţă cu secvenţele filmate şi cu înregistrarea răspunsurilor sale, fata experimentează atât îndoiala şi empatia, cât şi tentaţia partizanatului. Interpretarea imaginilor se transformă într-un proces alunecos şi în bună măsură pervers, dependent de prejudecăţile şi de starea emoţională a privitoarei şi imposibil de redus la obiectivitatea absolută. Pentru că, în esenţă, fiecare film e atâtea filme câţi spectatori trec pragul cinematografului. 

Evenimentul zilei

"Retro Radio Podcast" - Institutul Cultural Maghiar Bucureşti

"Retro Radio Podcast" este un documentar subiectiv despre bunicii noştri, realizat de opt artişti cu experienţă în muzică, artă contemporană, teatru şi dramaturgie. "Retro Radio" este primul podcast care provoacă multe dintre clişeele despre bătrâneţe. Concepută şi scrisă de regizoarea Ioana Păun, alături de muzicienii Cătălin Rulea, Sillyconductor şi Diana Miron, noua serie Retro Radio este realizată pe parcursul anului de actorii Flavia Giurgiu, Sorin Dobrin şi Ruxandra Manoi alături de bunici gata să accepte provocări, să spună poveşti despre modă, distracţie, relaţii, joburi, victorii sau eşecuri.

Mai multe pentru tine:
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Crăciun regal colorat la Sandringham. Prințesa Kate a ales carourile, iar Regina Camilla roșul
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
O companie cunoscută își închide toate cele 17 magazine din România. Au fost anunțate deja lichidări masive de stocuri
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”