Graniţe fragile. Istorii fluide, tema Festivalului Naţional de Teatru

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fluid Memory, o instalaţie video de Andrei Cozlac, realizată în colaborare cu artistul Silviu Apostol FOTO: Florin Ghioca

UNITER anunţă cea de-a 32-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru care se va desfăşura în perioada 5-13 noiembrie la Bucureşti. Prezenta ediţie este curatoriată de Mihaela Michailov împreună cu Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari.

Prezenta ediţie este curatoriată de Mihaela Michailov împreună cu Oana Cristea Grigorescu şi Călin Ciobotari. Spectacolele, evenimentele şi manifestările incluse în programul Festivalului vor fi subsumate temei FNT 2022 – Graniţe fragile. Istorii fluide. 

„Într-un timp al convulsiilor socio-politice, într-un timp în care apartenenţa la naţiune şi la valorile naţionale se rescrie continuu din perspectiva turbulentelor istorii colective şi individuale, FNT 2022 intenţionează să exploreze plasări şi de-plasări estetice, sociale, conceptuale, aşa cum sunt ele reflectate de artele performative locale.

Mai mult decât oricând, coliziunile sociale şi spirituale ale prezentului confruntă artele performative cu noi atitudini, intervenţii lucide, critice şi empatice. Mai necesară decât «în vremuri de pace», întrebarea despre rostul artei într-o societate polarizată şi epuizată de contradicţii se cere formulată sonor şi integrată în actul creaţiei.”

Principiile după care cei trei critici de teatru structurează FNT 2022 sunt subsumate formulei Reflecţii asupra prezentului – oglindiri performative.

„Cum se raportează artele performative contemporane la societate? Cum îi explorează traumele, vulnerabilităţile, eşecurile, neîmplinirile, rătăcirile? Cum îi vindecă rănile şi cum o ajută să obţină o conştiinţă de sine? E arta performativă capabilă de o altfel de oglindire, una activă, transfigurantă, transformatoare, aptă să modifice conţinutul şi contururile a ceea-ce-este-oglindit? Poate să devină artistul un influencer în societatea / comunitatea în care se manifestă şi despre care (ne) vorbeşte? Ce se întâmplă cu venerabilul concept de teatralitate în această peisagistică performativă în care graniţele, frontierele, teritoriile strict delimitate încetează să mai fie repere stabile? În ce măsură arta pe care o practicăm poartă cu sine / în sine un sentiment de urgenţă, de fluiditate neliniştitoare, de neîncetată de-structurare şi re-structurare a «nordului» şi «sudului» formelor consacrate de teatralitate?

Configuraţiile teatrale testate îşi părăsesc matca, topindu-se în amestecuri poliforme, stranii, însă tentante tocmai prin impredictibilitatea lor şi prin ineditele probleme estetice pe care le ridică. Spectacolul contemporan, el însuşi hibrid, adresându-se unui spectator cu o conştiinţă a receptării ea însăşi hibridă, nu poate ignora actualele setări ale lumii noastre şi ale felului nostru de a fi.

Filosofiile după care ne ghidăm în această ediţie a FNT ies din cadrele tradiţionale ale unei aşa-numite «selecţii oficiale», înţeleasă multă vreme ca o etalare - nu lipsită de orgoliu - «a ceea ce are mai bun teatrul românesc în esenţa lui».

Opţiunile noastre sunt mai degrabă rezultatul unui survol asupra mediului teatral românesc, unul pe parcursul căruia am încercat să observăm răspunsurile date în ultimul an unor provocări precum: urgenţa şi intensitatea unor atitudini, fragilitatea unor certitudini, interferenţa cu medii diferite şi re-conturarea «teatralităţii», multidisciplinaritatea transpusă în câmp artistic, instabilitatea orizonturilor etice, înfruntarea performativă a crizelor de tot felul. Mai mult decât o selecţie, intenţionăm, aşadar, o serie de decupaje menite a furniza diverse unghiuri de abordare artistică a ceea ce încă înţelegem, cu anumită precauţie, prin termenul «realitate». 

Dincolo de expunerea spectaculară, credem că rostul unui Festival Naţional este de a produce un context de reflecţie şi chestionare performativă, o mediere continuă între forme de teatralitate deja confirmate şi cele experimentate prin laboratoare de creaţie, un spaţiu al descentrărilor şi revigorărilor estetice, precum şi al unor dezbateri frontale pe teme acute ale prezentului. Menirea unui Festival Naţional nu este, deci, doar de a arăta, ci şi de a afla cine suntem şi, mai ales, ce putem deveni.”

Mai multe pentru tine:
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi