De vorbă cu violonistul Giuliano Carmignola şi cu dirijorul Christian Badea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Christian Badea şi Giuliano Carmignola

În seara aceasta, are loc la Atheneul Român Concertul regal caritabil al Fundaţiei Principesa Margareta a Romaniei, cu ocazia aniversării Majestăţii Sale Regelui Mihai I. Vor cânta celebrul violonist italian Giuliano Carmignola şi ansamblul de fete La Stravaganza, dirijat de maestrul Christian Badea. Am schimbat câteva vorbe cu solistul italian şi cu dirijorul român, ieri, după repetiţiile pentru concert.

V-aş ruga să-mi povestiţi despre prietenia care vă leagă şi pe care se bazează colaborarea de la acest concert.

Giuliano Carmignola: Prietenia noastră e foarte veche. În 1974, m-am cunoscut cu Christian Badea (care era pe vremea aceea violonist) la Geneva, la un masterclass susţinut de marele Henryk Szeryng. Apoi, fiecare a luat-o pe drumul său, eu am auzit de marea carieră pe care Christian a făcut-o ca dirijor, iar eu mi-am început cariera mai târziu, cu repertoriul baroc, la 15 ani după întâlnirea noastră de la Geneva. După aproape 40 de ani, ne-am întânit la Festivalul Enescu, în 2011, şi a fost o întâlnire foarte emoţionantă.

Christian Badea: Da, acum doi ani, Giuliano venise la Festivalul Enescu cu Venice Baroque Orchestra. Văzând că e pe afiş, m-am dus la concert, iar, după concert, m-am dus la el în cabină. Într-adevăr, întâlnirea a fost foarte emoţionantă. Apoi, ideea a fost că trebuie să lucrăm împreună, trebuie să facem muzică împreună, că prietenia noastră a plecat de la muzică. Şi eu, cum aveam deja proiectul fundaţiei mele şi al unui ansamblu baroc, i-am propus lui Giuliano să vină la Bucureşti, să lucreze cu fetele. Este vorba de ansamblul baroc La Stravaganza, care e dedicat în mare parte lui Vivaldi. Prin 1710-1740, Vivaldi a fost profesor la Ospedale della Pieta, din Veneţia, unde erau vreo 6000 de fete, care erau educate la un nivel înalt în muzică. El a avut o orchestră de fete, un cor de fete, iar multe dintre lucrările lui au fost scrise pentru orchestra de fete. Sărim 300 de ani, avem fetele noastre, nu sunt orfane ca acelea din vremea lui Vivaldi, dar am refăcut atmosfera orchestrei baroce de fete. Şi, în plus, avem norocul că Giuliano nu numai că e un fantastic violonist, dar e şi veneţian. Deci mai aproape de Vivaldi nu se poate!


Spuneţi-mi, vă rog, un sfat fundamental pe care l-aţi primit de la un maestru al dumneavoastră. Pe de altă parte, care e învăţătura principală pe care o transmiteţi învăţăceilor dumneavoastră?

Giuliano Carmignola: Noi suntem servitorii muzicii, de aceea respectarea textului, a partiturii e ceva fundamental pentru noi. Misiunea noastră, de profesori, e să tranmitem celor tineri un mare respect pentru textul scris. Cam totul rezidă în fidelitatea faţă de text şi faţă de compozitor. Cât despre sfaturile primite de la maeştri... Eu am avut mai mulţi maeştri, am luat de la fiecare câte ceva şi nu-mi amintesc vreun lucru care să mă fi iluminat la un moment dat în viaţa mea de muzician. Am mulţi maeştri şi continuu să învăţ de la toţi, inclusiv de la prieteni, cum e Christian.

Christian Badea: Aşa e, şi eu învâţ de la el, şi el învaţă de la mine. O astfel de colaborare, între doi artişti, te stimulează foarte mult. Cât despre întrebarea dumneavoastră... Am primit multe sfaturi foarte bune. De exemplu, Leonard Bernstein îmi zicea: “găseşte-ţi calea ta personală, nu încerca să fii copia cuiva”. Cum mulţi au încercat să fie copii de Celibidache sau de mai ştiu eu cine... Şi asta le transmit şi eu mai departe, tinerilor. Şi să vă mai povestesc un lucru. Aveam vreo 12-13 ani şi venise Sviatoslav Richter la Bucureşti, să cânte Concertul nr. 1 pentru pian al lui Ceaikovski. Iar eu m-am dus la repetiţie. La un pasaj în octave, a făcut o mică greşeală. Mică de tot! L-am văzut cum s-a încruntat. S-a terminat repetiţia. Atheneul complet gol, iar eu m-am dus pe sus, pe unde se auzea un pian. Am ajuns la Salonul Galben, la uşă, şi l-am auzit pe Richter studiind. A făcut acest pasaj în octave în toate felurile posibile, timp de o oră. După o oră, am plecat, că nu mai puteam, dar el a continuat. Deci nu s-a dus să mănânce, nu nimic, şi a studiat acel pasaj. Putea să zică “Eu sunt Richter, o să meargă.” Sau: “Eu sunt Richter, e la Bucureşti, nu la Carnegie Hall. E ok.” Nu a făcut-o. Deşi Richter nu mi-a spus un cuvânt, aceasta a fost o lecţie pentru mine. Iar tinerilor le spun: “Continuaţi să lucraţi! Când sunteţi obosiţi, continuaţi să lucraţi! Şi, când obosiţi tare de tot, atunci continuaţi să lucraţi şi mai mult! Că nu se termină niciodată.”

Mai multe pentru tine:
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Circ total la Bruxelles. Ghiță ciobanul a ajuns în Parlamentul European și protestează împotriva Ursulei: „I-am adus slană” VIDEO
Cele trei zodii care trag lozul câștigător începând cu 15 decembrie. Vor triumfa pe toate planurile, niciodată nu au avut așa noroc
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €