Motivul pentru care geamurile avioanelor sunt ovale, nu pătrate: accidentele care au dus la introducerea noului design VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avioanele Havilland Comet aveau ferestre pătrate, un design obişnuit în anii ’50, iar în urma investigaţiilor inginerii au descoperit că la altitudini mari, din cauza diferenţei de presiune, forţa exercitată asupra fuselajului avionului era extrem de mare, iar ferestrele cedau. FOTO aviation.stackexchange.com

Forma ovală a geamurilor aeronavelor nu este o simplă alegere care ţine de design, ci de siguranţa zborurilor. Iniţial, ferestrele erau pătrate, dar o serie de accidente tragice a dus la modificarea formei acestora.

În anii ‘50, când progresele făcute în domeniul aviaţiei au dus la producerea de avioane comerciale tot mai performante, capabile să zboare mai repede şi să transporte mai mulţi pasageri, la altitudini tot mai mari, inginerii au scăpat din vedere au detaliu care s-a dovedit esenţial pentru siguranţa zborurilor.

Din moment ce corpul aeronavelor cu reacţie trebuia presurizat, iar cabinele să aibă o formă cilindrică pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul de la interior şi cel de la exterior, forma pătrată a ferestrelor s-a dovedit un adevărat călcâi al lui Ahile. Fiecare colţ al ferestrelor devenea un punct vulnerabil, iar acestea nu rezistau presiunii exercitate la altitudini înalte.

Primele zboruri de linie efectuate de avioane cu reacţie au aparţinut aeronavelor companiei britanice Havilland Comet, pentru ca în 1953 să aibă loc trei accidente în timpul cărora aviaonele s-au dezintegrat în aer, incidente soldate cu moartea a 56 de persoane, notează publicaţia „The Independent”.

Avioanele Comet aveau ferestre pătrate, un design obişnuit în anii ’50, iar în urma investigaţiilor inginerii au descoperit probleme grave de structrură. La altitudini mari, din cauza diferenţei de presiune, forţa exercitată asupra fuselajului avionului era extrem de mare, iar ferestrele cedau. 

Aşa s-a descoperit că ferestrele ovale suportă mai bine forţa de presiune, acestea fiind prevăzute şi cu "găuri de respiraţie" (micile orificii care pot fi observate în ferestrele avioanelor), care au rolul de a echilibra presiunea dintre straturile de sticlă din care sunt fabricate geamurile.

FOTO Business Insider

Explicaţia motivelor care au dus la înlocuirea geamurilor pătrate cu cele ovale este prezentată şi de canalul YouTube Real Engineering.

Mai multe pentru tine:
O contabilă din Kenya a ajuns femeie de serviciu în România și trăiește cu frică. „Mi-e teamă în fiecare zi să nu fiu...”
„Pregătirea apărării pe linii e esențială”. Retragerea americană, un pericol pentru România? Soluțiile generalului care ne-a reprezentat la Bruxelles
Adevărul despre „amantlâcul” Dianei Bart cu actorul Daniel Nuță! „Sunt divorțată de mai bine de jumătate de an!”
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Rectorul SNSPA avertizează că „luna de miere s-a încheiat” pentru puterea de la București: „Este cazul să ne punem centurile de siguranță. Nu vor fi zile ușoare”
Păreri pro și contra despre Catedrala Mântuirii Neamului. Mihai Găinușă: „Bolnavii care nu plătesc CASS vor merge la Catedrală, nu la camera de gardă”. Ce spune Dan Negru?
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Meghan Markle n-a mai așteptat și a dat vestea cea mare, atât de așteptată de fanii ei. Ducesa e în culmea fericirii
La șase luni de la naștere, Jennifer Lawrence a luat o decizie radicală: „Sânii mei...”
Alimentul de care Fuego nu se atinge: „Cel mai nociv pentru ființa umană”. Îi îndeamnă pe toți să-l evite
Un tezaur roman, ascuns timp de 8 ani, după ce a fost descoperit cu un detector de metale