Senzorii de presiune în pneuri scumpesc maşinile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Drumurile proaste din România scurtează durata de viaţă a pneurilor cu 15%

Din noiembrie 2011, pneurile vor fi etichetate obligatoriu în funcţie de consumul de carburanţi. Maşinile se vor scumpi odată cu instalarea senzorilor de presiune în pneuri, însă consumul de carburanţi în România nu va scădea semnificativ.

În contextul în care Uniunea Europeană şi-a propus reducerea consumului de energie şi a emisiilor poluante cu 20% până în anul 2020, Parlamentul European a adoptat, la finele lunii trecute, regulamentul privind clasificarea pneurilor noi pentru maşini în funcţie de consumul de carburanţi pe care îl determină, obligatoriu din noiembrie 2012.

Studiile Comisiei Europene arată că şoferii sunt direct interesaţi să-şi micşoreze cheltuielile cu carburanţii, iar societatea este interesată să reducă emisiile poluante provenite din transportul rutier, care generează un sfert din noxe.

Dotări obligatorii

Pe lângă etichetarea anvelopelor, măsura prevede instalarea obligatorie a sistemului de monitorizare a presiunii pneurilor la bordul autoturismelor. În prezent, acest sistem se regăseşte, în majoritatea cazurilor, la autoturismele premium, astfel că obligativitatea echipării tuturor autovehiculelor va creşte preţul maşinii. Sistemul poate fi montat din fabrică sau poate fi cumpărat de pe piaţă, pentru cel mult 600 de lei.

Daniela Copaciu, şef de produs la Automobile Dacia, a declarat pentru „Adevărul" că „automobilele produse la Colibaşi se vor alinia la toate reglementările UE".

Deja în SUA, începând cu luna octombrie 2005, constructorii au fost obligaţi să-şi doteze noile modele cu senzori de presiune. Aproape 10% dintre accidentele mortale au fost provocate de explozia uni pneu. Securitatea Rutieră franceză a constatat că mai mult de jumătate dintre şoferi verifică presiunea cauciucurilor doar de două ori pe an. Tocmai de aceea constructorii de automobile au început să includă în lista de dotări senzorii de presiune.

Aceştia se bazează pe semnale radio trimise de patru dispozitive aplicate în interiorul pneurilor şi care trimit semnale unui modul central, aflat în compartimentul motorului. În funcţie de complexitatea dispozitivului, acesta afişează în bord fie un semnal de alertă, atunci când un pneu este dezumflat, fie informaţii legate de presiunea fiecărui cauciuc în parte.

Pentru autoturisme, diferenţa dintre cel mai performant şi cel mai slab set de pneuri poate aduce o economie la combustibil chiar şi de 10%.

La nivel european, măsura ar putea însemna un consum de carburanţi mai mic cu o valoare cuprinsă între 2,4 milioane de tone şi 6,6 milioane de tone în 2020, adică mai mult decât piaţa anuală din România, care în 2008 a ajuns la 5,2 milioane de tone. „Reducerile de dioxid de carbon sunt estimate la 1,5-4 milioane de tone pe an, ceea ce echivalează cu scoaterea din circulaţie a 0,5-1,3 milioane de maşini anual", au arătat, pentru „Adevărul", reprezentanţii CE.

Impact minim pentru România

Totuşi, experţii estimează că influenţa asupra consumului de carburanţi din România este nesemnificativă. „Reducerea consumului de carburanţi va fi de maximum 1%", ne-a declarat Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil România.

Acesta a explicat că studiile realizate la nivel european nu pot fi aplicate în România, unde consumul mult mai mare este cauzat de infrastructura proastă. „Dacă s-ar rezolva problemele legate de infrastructură, consumul de carburanţi în România ar scădea cu 5-6%", a adăugat Chirilescu.

Pneurile influenţează consumul

Anvelopele determină între 20% şi 30% din consumul total de carburanţi al maşinilor. Dacă presiunea normală a unui pneu, în cazul autoturismelor, este de 2,2 bari, o scădere de 0,2 bari duce la un consum mai mare cu 1%.

Şi ESP-ul va fi obligatoriu

Obligativitatea dotării autovehiculelor noi cu sistemul ESP este o altă măsură prin care UE urmăreşte creşterea siguranţei rutiere şi reducerea consumului de combustibil. Astfel, din noiembrie 2011, toate autoturismele şi autovehiculele utilitare noi, care vor fi înmatriculate în UE, trebuie să fie dotate cu acest sistem de siguranţă activă. Din noiembrie 2014, prevederea va fi extinsă pentru toate autovehiculele nou-înmatriculate.

Mai multe pentru tine:
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Trei zodii își schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Povestea fabuloasă a fabricii de pantofi construită de un om care abia știa să scrie. Le-a încălțat pe Sophia Loren și Elena Ceaușescu, iar mai târziu pe vedetele autohtone