Nori plumburii pe cerul pieței auto din România

0
Publicat:

Lipsă de predictibilitate, inconsecvență, amânări peste amânări privind cadrul legislativ, promisiuni. O parte din decorul în care își desfășoară activitatea ceea ce numim piață auto în România.

Conform ultimului raport DGCPI privind înmatriculările de automobile noi, în luna mai s-a înregistrat o scădere a acestora cu 32,7% comparativ cu aceeași lună a anului 2024. Au fost înmatriculate 10.521 automobile noi.

Tot în mai 2025 au fost înscrise în circulație 33.043 mașini rulate, o creștere cu 34,2% față de aceeași lună a anului trecut. 

De la începutul anului, au fost înmatriculate 53.745 modele noi, în scădere cu 12,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, piața modelelor rulate a însumat 163.983 unități, în creștere cu 30,1%. 

În acest moment, la un model nou înmatriculat se înscriu în circulație alte trei rulate

Anul 2024 s-a finalizat cu un număr total de 151.107 automobile noi înmatriculate, o creștere de 4,5%. 

O cauză a actualei situații o reprezintă mult promisul program Rabla 2025. Considerat a fi unul din cele mai de succes programe derulate de autoritățile romane, programul Rabla pentru autovehicule a dovedit in cei peste 20 de ani de la lansare o eficienta extrem de ridicata, fiind scoase de pe piață peste 1.000.000 de autovehicule vechi, prin intermediul programului totodată fiind înmatriculate peste 650.000 de automobile noi.

În mod interesant, fondurile destinate instituțiilor publice și UAT-urilor pentru electrice și PHEV, prin programul Rabla 2025, s-au epuizat în 2 minute și 39 de secunde. 

Continuarea programului pare a fi sub semnul întrebării pentru persoane fizice

Și Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM se declară profund îngrijorată cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului RABLA ediția 2025. Eficiența programului este dată nu numai de numărul de rable scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economică a acestuia. Cunoscut fiind faptul că vânzările de autovehicule noi sunt fiscalizate în proporție de 100%, raportul între sumele alocate și sumele colectate ca urmare a achiziției de vehicule noi prin Rabla este de 1 la 1.5 (adică pentru 1 leu alocat se colectează 1.5 lei) , si aici ne referim doar la TVA. Daca includem și sumele adiacente colectate la bugetul statului din: impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS și CASS, accize combustibili, etc, raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule depășește 1 la 2 (pentru un leu cheltuit, statul câștiga 2 lei). Programul Rabla 2025 pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, nefiind nicidecum o cheltuiala nejustificata.

Totodată, derularea programului Rabla a dus la scăderea emisiilor poluante ale autovehiculelor existente în parcul auto, la creșterea siguranței rutiere dar și la atingerea unor obiective de mediu obligatorii. Fondurile alocate ediția 2025 a programului Rabla sunt provenite din certificate verzi, nereprezentând o componenta directă a bugetului național.

Întârzierea (deja este cea mai întârziată editie) sau anularea lansării programului Rabla 2025 pentru vehicule va duce implicit la: întârzierea sau anularea colectării la bugetul de stat a unor venituri considerabile, efectul financiar negativ cauzat de cumularea comenzilor în așteptare, costurile suplimentare pentru clienți în achiziție din cauza evoluției cursului de schimb si  creșterea costurilor de finanțare, și mai ales pune în pericol mii de locuri de muncă din sectorul auto.