Chevrolet Cruze SW - Transformer european

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Chevrolet Cruze SW                                                          FOTO Alexandru Matei

Decizia Chevrolet de a deveni o marcă globală a presupus adoptarea unui nou set de valori, rezultatul acestei acţiuni fiind gama de modele Cruze, special adaptată necesităţilor clientului de pe Continent.

Brandul Chevrolet s-a făcut remarcat pe parcursul istoriei datorită unor modele sport, precum Corvette sau Camaro, dar şi datorită unor camionete extrem de apreciate pe piaţa din Statele Unite. Globalizarea mărcilor auto şi criza accentuată a industriei din care aceasta face parte a împins tot mai mulţi producători să adopte stiluri care să cucerească pieţe şi clienţi noi.

În mod absolut logic, producătorii americani au văzut potenţialul pieţei europene şi mai mult de-atât, echivalarea setului de valori auto al acesteia cu pieţele de pe restul continentelor. Astfel, Chevrolet a început să pregătească maşini care se aliniază cerinţelor Bătrânului Continent.

Întrucât Europa este un mare devorator de automobile tip break, constructorul din Detroit propune un model deja consacrat în competiţiile de turisme (WTCC), dar în varianta SW, Sport Wagon pentru cei neiniţiaţi. Este vorba de Cruze SW, o maşină care prin filosofia ei atacă un segment consistent din piaţă. Curiozitatea ne-a dictat să facem un test cu touring-ul american, pentru a ne convinge dacă acesta este o opţiune serioasă în clasa din care face parte.

Design

Cruze SW aduce pe piaţă un design plăcut, pe alocuri mai atrăgător decât cel al rivalilor, dar nu reuşeşte să-ţi smulgă acel oftat clasic apărut involuntar odată cu întâlnirea unui Camaro. Trecerea de la sedan la sport wagon s-a făcut cu mare atenţie, liniile celui din urmă fiind curate şi simple, reuşind să integreze mai bine stilul adoptat gamei Cruze.

Pe stradă, SW îşi ascunde foarte bine originile americane, lăsând impresia unui automobil pur european, care a reuşit să se ridice la nivelul rivalilor consacraţi. Silueta maşinii este dominată de forme simple, uşor de distins şi este pusă în valoare de culoarea Deep Espresso Brown şi jantele de aliaj negre de 17 inci. Aceste opţiuni, în valoare de 535 euro, vor atrage în special publicul tânăr, datorită aerului tipic mafiei americane pe care îl răspândeşte maşina. În orice moment de aştepţi ca din ea să coboare Al Capone şi 3-4 băieţi fericiţi, gata să te facă să te simţi bine în pielea ta.

Partea frontală se distinge prin formele uşor musculoase la care americanii nu au vrut să renunţe şi pe care designerii Chevrolet le-au adus mai aproape de europeni prin intermediul detaliilor cromate şi a expresivităţii aparte, ce trădează silueta care continuă capota.

Motor / Transmisie

Din punct de vedere al motorizării, maşina îşi trădează originile de peste Ocean şi adoptă un motor eficient, un 4 cilindri turbo de 1,4 litri, ce dezvoltă 140 CP şi 200 Nm. Valorile, deşi nu par impresionante, ajută foarte eficient la deplasare, în special la drum lung. În ciuda livrării cailor putere la o turaţie de peste 6.000 rpm, cuplul maxim oferit de Cruze este disponibil la turaţii joase, începând cu 1.850 rpm.

Aşadar, asemeni unui cal mai leneş, propulsorul touring-ului american trebuie biciuit constant pentru a livra performanţă. Nu vă aşteptaţi la valori impresionante, ci mai degrabă la un comportament decent, suficient unui automobil de acest tip. Pentru performanţă pură vă recomand meniuri premium bavareze. Concret, Cruze SW promite un sprint până la 100 km/h sub 10 secunde, 9,5 secunde mai exact şi o viteză maximă de 200 km/h.

Transmisia manuală cu şase trepte a modelului testat s-a dovedit a fi una plăcută la exploatare, perfect adaptată unui sport wagon. Timoneria precisă şi etajarea lungă a treptelor demonstrează din nou orientarea setup-ului maşinii spre un consum redus şi un confort peste mediu oferit pasagerilor.

Consum

Dacă tot am vorbit de consum, trebuie să vă mărturisim că n-am reuşit să atingem pragul comunicat de oficialii Chevolet. Mixtul anunţat de americani este de 5.7 l / 100 km, iar noi n-am reuşit să-l scădem sub 6,3 litri. Am putea să dăm vina pe cauciucurile de iarnă şi proporţia foarte mare a condusului în regim urban.

În cea de-a doua parte a testului ne-am hotărât să lăsăm deoparte mersul economic şi să abordăm un stil mai tineresc de condus, cu accelerări mai vivace şi abordarea virajelor într-un stil mai agresiv. La final, am citit un consum de 7,5 l / 100 km, foarte bun având în vedere rapiditatea utilizării acceleraţiei.

Ţinuta de drum

Acest capitol a devenit unul extrem de controversat, în special datorită enormei diferenţe dintre aşteptări şi realitate. Înainte să testăm Cruze SW, asociam acestui tip de automobil un comportament rutier extrem de plictisitor, destinat în mod cert unui condus domol, care să furnizeze doar confort spre habitaclu.

Surpriza a venit imediat ce ne-am urcat la volan, străzile cu asfalt dubios din Capitală reuşind să strice imediat zen-ul tipic maşinilor de familie. Suspensiile break-ului american sunt rigide şi filtrează mult prea puţin din şocurile primite de caroserie, transmiţând mai departe spre habitaclu o mulţime de mişcări. Aşa ne-a fost livrat primul şoc al acestui test. Imediat ne-am gândit că din acest dezavantaj ar putea fi extrase lucruri bune, întrucât o suspensie rigidă este un argument solid al maşinilor sport.

Aşa că ne-am îndreptat imediat spre o porţiune de drum virajată, extrem de apreciată de şoferii cu dinamism în sânge: Piteşti - Câmpulung - Bran - Râşnov - Poiana Braşov - Braşov. Să vedeţi aici supriză! Toate neajunsurile create de suspensiile rigide pe asfaltul bucureştean s-au dovedit a fi un argument extrem de serios în favoarea achiziţionării unui Cruze SW de către publicul tânăr.

Maşina stă extrem de bine pe viraje şi îţi permite o abordare curajoasă a acestora, fără să pună în pericol siguranţa pasagerilor. Desigur, dacă exagerezi la volanul acesteia, te vei găsi în situaţii extrem de periculoase, în special datorită comportamentului imprevizibil la limită. Totuşi, experienţa WTCC se vede în dezvoltarea acestui model, întrucât condusul sportiv al maşinii se află la ceva distanţă de cel periculos, care va pune în dubiu chiar şi sistemele electronice de siguranţă.

Direcţia asistată electric returnează prea puţine informaţii în habitaclu, şoferul conducând cu o senzaţie destul de falsă. Cu toate acestea, nu este greu de exploatat şi s-a dovedit a fi extrem de utilă în traficul urban.

Confort

Varianta SW a modelului Cruze nu excelează la acest capitol. Confortul este sacrificat de suspensiile rigide, lăsând astfel toată treaba pe umerii scaunelor. Acestea reuşesc să filtreze o parte din vibraţiile captate de pe asfalt, dar nu se impun ca fiind nişte fotolii exclusiviste. Cu alte cuvinte, Cruze rămâne un pic în urma concurenţei din acest punct de vedere.

Vizibilitatea este bună, iar pachetul de dotări destinat confortului al echipării LTZ+ a maşinii testate este extrem de bine reprezentat. Avem astfel climatizare automată cu două zone, scaune încălzite şi tapiţate cu piele, cotieră centrală încăpătoare, volan şi schimbători îmbrăcate în piele şi nu în ultimul rând o mulţime de spaţii de depozitare.

În afara dotărilor consistente, habitaclul maşinii testate s-a remarcat prin spaţiul extrem de generos destinat pasagerilor, în maşină putând călători fără probleme cinci persoane de talie medie. Singurul mic dezavantaj ar fi spaţiul limitat pentru picioare oferit în parte din faţă a habitaclului.

Tehnologie

Echiparea LTZ+ aduce cu sine toate echipamentele high-tech disponibile în gama Cruze, americanii reuşind să creeze un pachet extrem de atractiv pentru fanii tehnologiei. Enumerăm în dreptul acestui capitol sistemul audio cu 6 boxe, conectivitatea USB şi Bluetooth pentru telefon, sistemul de navigaţie şi camera video pentru mersul cu spatele asistată de senzorii de parcare, sau cruise control-ul.

Toate aceste opţiuni high-tech vin impachetate într-un bord stilizat asemănător unui Transformer, ornat cu plastice decente din punct de vedere calitativ şi cu detalii din aluminiu polişat, extrem de atrăgător pentru publicul tânăr.

Nici siguranţa modelului nu a fost ignorată, Cruze SW oferind 6 airbag-uri şi câteva sisteme de electronice de asistenţă menite să asigure prevenirea unui accident: ABS, ESC (Sistem de control al stabilităţii), BAS (Brake Assist System) şi TCS (Traction Control System).

Preţ

Preţul de pornire pentru Cruze SW este de 15.630 euro, pentru echiparea LS+ şi motorizarea aspirată 1.6 litri 124 CP, iar baza modelului testat de noi, 1.4 turbo 140 CP în echipare LTZ+, începe de la 20.720 euro şi ajunge până la valoarea maximă de 22.190 euro, valabilă pentru automobilul testat.

Marele avantaj adus de acest model este preţul avantajos comparativ cu rivalii de la Opel, Ford şi Volkswagen, pierzând teren doar în faţa francezilor de la Renault.

Concluzii

După câteva zile în compania sport wagon-ului Cruze, ne-am dat seama că, fiind tineri, am sacrifica fără cel mai mic regret confortul clasic oferit de un touring european în favoarea unui comportament mai sportiv. Cruze SW va fi ales fără îndoială de toţi oamenii care îşi doresc un break agil, stabil pe viraje, dar în acelaşi timp economic şi încăpător.

Publicul ţintă al acestui model ar trebui să fie reprezentat în principiu de familiştii sub 40 de ani, dat fiind că odată cu vârsta dispare din sânge acel stil sportiv de condus şi este înlocuit de gânduri consistente cu privire la motoare diesel ultra-economice, suspensii pneumatice, scaune cât mai confortabile şi zgomot minim în habitaclu. Până vom atinge cu toţii acest punct critic, cunoscut ca mid-life crisis-ul şoferilor, consider că este absolut necesar să profităm de avântul vârstei şi varietatea pieţei auto şi a versiunilor disponibile pentru fiecare model.

Legat de Chevrolet Cruze SW, nu pot să nu remarc efortul considerabil depus de americani pentru a înlocui valorile tipic americane cu unele specifice Bătrânului Continent. Cruze este un model care a renunţat la dimensiuni vicioase, practicabilitate slabă, motorizare mare şi inutilă şi nu în ultimul rând aspectul controversat pentru a deveni un concurent serios european, bine motorizat, performant, economic şi spaţios.

Cu alte cuvinte, Cruze SW s-a metamorfozat asemeni calului lui Harap-Alb, adoptarea valorilor europene transformându-l într-un reprezentant serios al segmentului din care face parte, dar nu într-unul demn de podium şi asta din cauza unor mici aspecte care trebuiesc revizuite. Cu toate acestea, Chevrolet se află pe drumul cel bun cu dezvoltarea acestui model, iar atuurile reprezentate de preţ şi dinamică îl vor face strălucitor în ochii tinerilor.