Am testat Mazda6 cu facelift şi motor 2.2 SKYACTIV-D - Echilibrul perfect!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Propulsorul 2.2 SKYACTIV-D cu 175 CP este fantastic de exploatat în orice treaptă

Dacă aţi crezut că de acum în colo toate discuţiile despre clasa medie se vor rezuma la Passat vs. Mondeo, ei bine, Mazda6 încă are câteva cuvinte grele de spus!

Ajunsă la a treia generaţie şi deja trecută printr-un facelift, noua Mazda6 este pentru prima oară în istoria ei, poate, cel mai bine finisat model din segmentul său.

Aici deja nu mai este uşor. Segmentul berlinelor compacte conţine nişte competitori extraordinari – de la noul Passat la noul Mondeo, plus Peugeot 508 facelift, Toyota Avensis, Opel Insignia, Mazda6 evident, Citroen C5, Hyundai i40 şi Renault Laguna.

Clar este faptul că unele dintre aceste modele sunt deja în aşteptarea unui schimb de generaţie, în timp ce altele sunt perfect capabile să faca faţă rivalilor exact aşa cum sunt. Dacă ar fi să restrângem puţin grupul de mai sus, am pune Passat, Mondeo, Mazda6, Insignia şi 508 facelift în aceeaşi oală, am lasă-o să fiarbă şi am vedea la final care din ei iese nevătămat. Doar că aici nu suntem în business-ul lasatului lucrurilor în pace, aşa că trebuie să fim mai proactivi.

În Europa, Passat rămâne în continuare cel mai bine vândut model din clasa medie. Este greu să te lupţi cu VW în materie de vânzări, aproape indiferent de segment. Acum, chiar dacă grupul de modele pe care tocmai l-am restrâns, conţine cele mai bine vândute maşini din clasa lor, cifrele acestea nu au voie să joace rol de factor decisiv. În România (la fel ca şi în multe alte ţări), tindem să ţinem cont de imagine, aspect, preţ şi dotări iar în general avem o idee bună despre maşina pe care o vrem sau motivul pentru care ne place sau ne displace un anumit model.

Există mulţi care au o impresie uşor greşită despre Mazda6. Dacă v-a plăcut generaţia precedentă (iar eu am fost chiar mare fan) atunci ..ok, în mod normal aş fi continuat aceasta frază cu ceva de genul “atunci şi modelul actual va fi pe placul vostru”, doar că cele două generaţii sunt cât se poate de diferite. Bine, asta în cazul în care nu eraţi la curent – actuala Mazda6 nu este tocmai un model nou nouţ, însă versiunea testată aici este cea cu facelift, care a apărut destul de recent.

Ideea este următoarea. Vechia Mazda6 era o maşină sprintenă, uşor compactă şi sportivă la aspect şi ţinută de drum. Actuala generaţie de Mazda6 este un model mai matur. Este mai mare, mai spaţioasă, mai modernă şi mai elegantă. Să le luăm pe rând acum.

Aşadar, am prieteni care mi-au spus ca sunt îndrăgostiţi de felul în care arată Mazda6. Liniile sale de design au rămas tipic Japoneze (faceliftul nu a modificat acest lucru) iar maşina nu se pierde în relief aşa de uşor cum o face un Passat, Insignia sau chiar şi noul Mondeo. Spre deosebire de acesta din urmă, nu are absolut nicio legătură cu generaţia precedentă din punct de vedere stilistic. Dacă eşti indecis dar vrei o maşină care să atragă atenţia cât mai mult, mergi pe mâna unei Mazda6 colorată corespunzător – am văzut nişte exemplare superbe pe alb şi pe negru, dar şi acest roşu Soul parcă te unge pe ..suflet.

Mai mult, un exterior reuşit nu a fost niciodată suficient pentru a înclina de tot balanţa în favoarea unui model, dacă acesta nu era cel puţin la fel de reuşit şi la interior. Dar până vorbim despre cabină, vreau să vă spun câte ceva despre dimensiunile 6-lui.

Înainte să sosească noul Mondeo, Mazda6 ieşea şi mai mult în evidenţă datorită dimensiunilor sale exterioare – iar asta poate să fie oricând un impediment dar în acelaşi timp şi un lucru bun, depinde de fiecare dintre noi şi felul în care privim lucrurile. Pe mine personal nu mă deranjează o maşină mare. Sigur că nu o parchezi acolo unde intră un Ford Fiesta, dar în acelaşi timp este mai spaţioasă, mai confortabilă la drum lung (cel mai probabil) şi arată mai bine întrucât liniile de design au mai mult spaţiu prin care să “curgă”.

La începutul acestui articol am propus următorul lucru: Mazda6 facelift are (poate) cel mai bine finisat interior din segmentul său. Dar poate că ar trebui să scoatem acel "poate" pentru că nici măcar invincibilul Passat nu se ridică la nivelul 6-lui dacă ne lărgim puţin perspectiva. Materiale moi, de bună calitate, ai să întâlneşti cam peste tot în clasa medie – în special pe planşa superioară de bord, consolă centrală şi feţele uşilor. Aici, Mazda au ales să pună materiale moi sau inserturi din piele cam peste tot pe unde ţi se plimbă în general degetele şi ochii.

Am rămas profund impresionat de senzaţia de premium din acest model – mai mult decât în Insignia, 508, Mondeo şi din câteva puncte de vedere chiar si mai mult decât în noul VW Passat – cu toate că deja ne complicăm.

Eu personal recunosc, îmi plac maşinile premium! Dar pun pariu că şi vouă la fel. Un interior premium nu ţine doar de materiale sau dotări ci şi de ergonomie şi calitatea plasticului (până la urmă nu poţi să nu foloseşti deloc plastic). Aici Mazda6 excelează întrucât cabina este foarte ergonomică iar estetica este ireproşabilă – până şi spaţiile dintre inserturi şi butoate sunt aşa cum te-ai aştepta să fie la diverse modele mai scumpe.

La capitolul dotări, modelul pe care l-am testat m-a impresionat. Avem de-a face cu versiunea Revolution Top, care include “goodies” precum sistemul de climatizare pe două zone, farurile cu LED adaptive, sistemul audio BOSE, pilot automat adaptiv, sistem i-stop, smart key, display tactil 7″, Head-up display, scaune piele/încălzite faţă şi spate şi o grămadă de sisteme de siguranţă de ultimă generaţie precum RVM-ul care te avertizează ori de câte ori ai o maşină în unghiul mort – de nepreţuit!

Aşadar, nu vă grăbiţi la noul Mondeo sau la Passat dacă sunteţi în căutarea unui interior cât mai elegant. Mazda6 este cea care s-ar putea să vă cucerească din acest punct de vedere.

Sub capota modelului testat avem un propulsor turbodiesel de 2.2 litri şi 175 CP, care mai dispune şi de un cuplu maxim în valoare de 420 Nm. În linie dreapta, maşina trage foarte bine, unde sprintul de la 0 la 100km/h are loc în doar 7.9 seconde. Motorul este foarte capabil şi mă îndoiescă că nu vă veţi descurca alături de el pe orice fel de depăşire.

Cât despre dinamism, acum avem de-a face mai mult cu o maşină confortabilă, un cruiser de autostrada excelent dar care în continuare impresionează prin direcţia sa fermă şi precisă.

Recomand totuşi o cutie automată – dacă te simţi ca într-un produs premium, nu strica senzaţia schimbându-i tu vitezele de 100 de ori pe zi. Mă rog, părere personală, mă cunoaşteţi!

În rest, de la ţinuta de drum la viteze de autostradă şi până la agilitate pe viraje, Mazda6 se comportă mai mult sau mai puţin ireproşabil. Nu pot spune că este şeful clasei la acest capitol, însă oferă un echilibru atât de bun încât sunt şanse să nu-ţi doreşti să mai încerci Passatul sau noul Mondeo. Insignia şi 508 ies din discuţie.

Cât despre consum, ei bine cu o medie propusă din fabrică de numai 4.5 litri/100 km, nu o să te simţi în dezavantaj dacă prietenul tău cel mai bun vine la tine să se laude cu un Passat TDI sau Mondeo TDCi.

Acum ca preţ, dacă îţi doreşti pur şi simplu orice Mazda6 cu facelift, alfă că o poţi achiziţiona începând cu 22.090 euro. Dar dacă vrei mai mult, adică o versiune mai bine dotată precum acest ‘Revolution Top’ cu motor de 2.2 litri şi 175 CP, ţine-te bine pentru că vei avea nevoie de 31.490 euro. Dar nu te panica, pentru că nu costă nici mai mult, nici mai puţin decât rivalii săi. Adică în general diferenţele sunt de câteva sute de euro iar mulţi dintre aceştia nu au la fel de multe dotări standard.

În concluzie, să ştiţi că obişnuiam să recomand în stânga şi în dreapta fosta generaţie de Mazda6. Îmi plăcea la nebunie aspectul său sportiv şi agilitatea de care dădea dovadă (şasiu + tren de rulare). Într-un fel mi-a părut rău că nu s-a păstrat aceeaşi filozofie de design, însă atunci când se închide o uşă, tinde să se deschidă alta, nu?

Mazda6 este acum un produs mai complet (în urma faceliftului), mai matur şi superior rivalilor săi din nişte puncte de vedere destul de importante în acest segment, precum calitate interior, confort şi aspect exterior.

Galerie foto: aici