Concerte tari într-un an slab financiar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă muzica celor de la AC/DC, Aerosmith, Bob Dylan sau Eric Clapton a asigurat momente de neuitat pentru români, promoterii care i-au adus n-au avut doar de câştigat de pe urma show-urilor. Organizatorii de concerte din România nu neagă pierderile din acest an, cauzate mai ales de retragerea sponsorilor de pe piaţa concertistică.

La concertul trupei AC/DC din luna mai au participat 60.000 de oameni, potrivit cifrelor organizatorilor şi ale companiei Eventim. De la show-ul susţinut de Michael Jackson în 1992, niciun eveniment muzical nu a reuşit să adune un asemenea public la un loc. O cifră ca aceasta poate părea, la prima vedere, succesul garantat pentru cei care au organizat concertul respectiv. Lucrurile nu stau însă chiar aşa.

„În ciuda publicului numeros de la anumite evenimente, precum concertul AC/DC sau festivalul Sonisphere, de multe ori s-a ieşit în pierdere, iar acest fapt este cauzat în primul rând de implicarea scăzută a sponsorilor", spune Denise Săndulescu, General Manager D&D East Entertainment.

„Dacă artişti precum AC/DC ar fi atras cu siguranţă sponsori majori în urmă cu doi-trei ani, criza şi-a spus cuvântul în 2010, astfel că niciun sponsor principal nu a fost implicat în acest eveniment", spune Denise despre concert, ale cărui costuri s-ar fi ridicat la câteva milioane de euro, incluzând şi onorariul formaţiei australiene, potrivit unor surse de pe piaţa muzicală.

Steven Tyler, solistul formaţiei Aerosmith 

Când sponsor nu e, nici profit nu e

Sponsorul, de regulă, asigură onorariul trupei, iar reclama dobândită de pe urma mediatizării evenimentului respectiv garantează un capital de imagine sporit. „Încă de la sfârşitul anului trecut s-au putut remarca tendinţele în ceea ce priveşte activitatea sponsorilor. Bugetele de marketing ale companiilor mari şi mijlocii au scăzut tot mai mult, fapt care a schimbat puţin dinamica «fenomenului» de live entertainment", explică Dragoş Chiscoci, Business Affairs Director la Emagic.Compania Emagic, care l-a adus în acest an la Bucureşti pe celebrul Bob Dylan, a renunţat să mai organizeze festivalul B'Estfest din cauza lipsei sponsorilor
principali.

„Prezenţa unui sponsor este un avantaj, reuşind să păstreze preţul biletelor la un nivel cât mai accesibil publicului, însă nicidecum nu reprezintă o garanţie a succesului financiar al unui eveniment", explică Dragoş Chiscoci. „Câtă vreme am avut un an plin de concerte şi festivaluri de muzică, nu e cazul să vorbim de o criză. Este adevărat însă că unii organizatori şi-au asumat nişte riscuri imense şi e posibil să tragă linie la sfârşitul anului şi să nu fie fericiţi cu rezultatele", adaugă Chiscoci.

Bob Dylan a cântat în faţa a 10.000 de spectatori, anul acesta, la Bucureşti 

Taxe prea mari

Reprezentanţii Events, compania care a adus Aerosmith la Bucureşti în acest an, au încă un motiv bine întemeiat pentru pierderile suferite: taxele. „Profitul înregistrat de Events pentru prima parte a anului 2010 este limitat de amploarea crizei cu care se confruntă societatea românească. Situaţia se perpetuează din anul 2008", spune Andreea Andreescu, Communication Manager Events.

„În domeniul nostru de activitate sunt doi factori importanţi care ne afectează foarte tare: supraimpozitarea - nivelul taxelor atinge 27% - şi implicarea din ce în ce mai limitată a sponsorilor în concerte live", adaugă Andreea.

Nici pentru companiile mici n-a fost un an uşor. Chiar dacă spectacolele organizate de Fundaţia Phoenix nu se adresează unui public de 60.000 de oameni, pierderi există şi se resimt, cu toate că bilanţul nu este gata încă. „Cred că am stat pe linia de plutire. Au existat pierderi, chiar şi acolo unde nu ne aşteptam", spune Mircea Nancă, reprezentantul Fundaţiei Phoenix.

Cel de-al doilea concert al lui Jean Michel Jarre la Bucureşti, desfăşurat în luna iunie, a transpus situaţia exactă a pieţei româneşti. „În comparaţie cu prima venire a lui Jarre din 2008, când show-ul a fost sold-out cu o lună înainte, anul acesta am vândut mai puţine bilete, cu toate că evenimentul a fost mult mai spectaculos. Trageţi singuri concluzia",conchide Nancă.

Mai multe pentru tine:
Black Friday 2025 pe Flip.ro: cele mai mari reduceri la iPhone – economii de până la 1.000 de lei și telefoane premium sub 1.000 €
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
O nouă apariție de weekend a Prințesei Kate. Viitoarea regină a avut un mesaj de suflet: ”Ne lepădăm de ce nu ne mai e de folos”
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
Mariana Moculescu, mesaj dur pentru Alexandra Velniciuc „Nu înțeleg cine stă în spatele acestor decizii” De ce nu a fost lăsată în primă instanță să intre la priveghi și cum a apărut apoi alături de Nidia UPDATE
Din ce cauză tot mai mulți tineri se îmbolnăvesc de cancer de colon. Mâncarea care îi îmbolnăvește
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
Care este cel mai mare „viciu” al Dacianei Sârbu?! De abia acum a recunoscut! „De patru-cinci ori pe zi!”
Cristina Teleanu, în lacrimi. Fosta avocată, devenită ciobăniță, acuzații grave pentru soțul ei: „Un om fără școală să mă umilească..."
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești
Lancôme Bestseller în România: Parfumuri iconice, mascara virală și skincare premium pentru cadouri de lux