Ţigările scumpe se fumează cu nesaţ

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vânzările pe segmentul Premium au crescut în ultimul an cu peste 7%, în timp ce ţigările inferioare au pierdut 6 procente Românii au dat Viceroy şi L&M pe Kent sau Marlboro. Acesta

Vânzările pe segmentul Premium au crescut în ultimul an cu peste 7%, în timp ce ţigările inferioare au pierdut 6 procente

Românii au dat Viceroy şi L&M pe Kent sau Marlboro. Acesta este noul tablou al preferinţelor românilor în materie de ţigări, în care mărcile scumpe urcă vertiginos în topul vânzărilor, iar cele din segmentul middle coboară la fel de semnificativ. Trendul pieţei este urmat îndeaproape şi de producători, care vor să valorifice tendinţa crescătoare a segmentului, lansând noi produse Premium.

Lansarea în România a producţiei de Benson&Hedges, dar şi scoaterea pe piaţă a unor noi produse Marlboro sau Vogue reprezintă doar trei dintre reacţiile recente ale producătorilor autohtoni la dinamica pieţei. Aceasta a înregistrat mutări semnificative în perioada octombrie 2006-octombrie 2007, observându-se o creştere pronunţată a cotei de piaţă a ţigărilor scumpe.

Potrivit datelor furnizate din piaţă, segmentul Premium (n.r.- din care fac parte ţigări precum Marlboro, Kent, Camel sau Parliament) a înregistrat în perioada menţionată o creştere cu 7,7%, de la 32,8% la 40,5%, în timp ce segmentul Middle (n.r. - Pall Mall, L&M sau Winston) a scăzut cu 6,2%, de la 41,2% la 35%. Singurul segment al pieţei care a rămas relativ constant în perioada octombrie 2006-octombrie 2007 este cel al ţigărilor ieftine (n.r.- Snagov, Carpaţi etc.).

Kent rămâne cea mai vândută ţigară

Producătorii de ţigări din România au explicaţii diferite în ceea ce priveşte evoluţia din ultimul an al pieţei. Astfel, Adrian Popa, Corporate Affairs în cadrul British American Tobacco(BAT), consideră că "a crescut atractivitatea pentru mărcile din segmentul Premium, întrucât clientul alege calitatea". "Dinamica pieţei arată o creştere accelerată a segmentelor scumpe, datorită ponderii accizei specifice în acciza totală şi datorită accizei minime", a explicat, pentru "Adevărul", Gilda Lazăr, Corporate Affairs în cadrul Japan Tobacco International (JTI). Potrivit datelor furnizate din piaţă, cea mai vândută ţigară este în continuare Kent.

Aceasta avea în octombrie 2007 o cotă de piaţă de 19,9%, faţă de 15,5%, în aceeaşi lună a anului trecut (vezi grafic). Pe locul secund se află Marlboro care are o cotă de piaţă de 12,7%, în urcare cu 0,5% faţă de octombrie 2006.

Cele două produse din segmentul Premium, care reprezintă astfel mai mult de o treime din totalul pieţei, sunt însă urmate de L&M şi Pall Mall, ambele fiind branduri din segmentul Middle, cu cote de piaţă similare, de respectiv 10,1%.

Spre deosebire de anul trecut, cele două branduri au suferit însă scăderi importante la capitolul cotă de piaţă, respectiv cu 4,4% în cazul L&M şi cu 0,5%, la Pall Mall. În aceeaşi situaţie se află şi mărcile Viceroy sau Winston care au pierdut 1,1%, respectiv 0,6% din cota de piaţă.

Acciza, aproape egală la toate mărcile de ţigări

În top 10 mărci de ţigarete se mai află Winchester, cu o cotă de piaţă de 9%, More KS - 6,4%, Ronson - 2,1% şi Parliament - 2,1%.

Un calcul simplu arată că nivelul accizei este aproape egal la toate mărcile, indiferent dacă este vorba despre o ţigară scumpă sau de una ieftină. Astfel, în timp ce la categoria de preţ cu amănuntul de 5,5 lei/pachet (n.r. - Marlboro, Kent, Camel, Parliament), acciza reprezintă 2,96 lei/pachet, la ţigările ieftine, din categoria de preţ cu amănuntul de 3,9 lei/pachet (n.r. - Snagov, Carpaţi etc.), acciza este de 2,67 lei/pachet. În cazul ţigărilor "de mijloc", din categoria de preţ cu amănuntul de 4,9 lei/pachet (n.r. - Pall Mall, LM, Winston), acciza este de 2,8 lei/pachet.

Consumul autohton se ridică la aproximativ 35 miliarde de ţigarete, anual. În 2006, această piaţă a ocupat primul loc în topul celor mai vândute bunuri de larg consum, ajungând la o valoare de aproximativ 4,3 miliarde de lei (1,22 miliarde de euro), în creştere cu circa 15% faţă de anul 2006, când vânzările s-au cifrat la 3,74 miliarde de lei. Potrivit studiilor de piaţă, vânzările de ţigări din România au fost în 2006 egale cu încasările de la bere, băuturi răcoritoare carbonatate şi apă minerală.

Mai multe pentru tine:
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
O companie cunoscută își închide toate cele 17 magazine din România. Au fost anunțate deja lichidări masive de stocuri
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”