Scumpirile sunt principala îngrijorare a românilor cu privire la nivelul de trai

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reducerea veniturilor i-a determinat pe mulţi români să-şi reducă bugetul alocat pentru alimente, înbrăcăminte şi produsede îngrijire personală FOTO Adevărul

Îngrijorarea românilor cu privire la scăderea veniturilor personale şi siguranţa locului de muncă a scăzut în 2013 faţă de anul anterior, însă creşterea preţurilor a devenit cea mai importantă preocupare, potrivit datelor Daedalus Millward Brown.

"Se remarcă o scădere a îngrijorărilor respondenţilor legate de veniturile personale şi de siguranţa locului de muncă, probabil în contextul optimismului generat de schimbările politice şi de reîntregirea salariilor bugetarilor. Temerea legată de creşterile de preţuri rămân însă constante şi reprezintă cea mai importantă preocupare a românilor. Optimismul general se extinde (oarecum nejustificat) şi asupra îngrijorărilor legate de criza financiară globală, epidemii sau războaie", potrivit ultimei ediţii a studiului „Nivelul de trai“, realizat anual de catre compania de cercetare de piaţă.

Astfel, ponderea românilor îngrijoraţi de reducerea veniturilor personale era în luna ianuarie de 69%, faţă de 78,5% în urmă cu un an, iar a celor care se tem pentru siguranţa locului de muncă de 49,3%, faţă de 60,3% în ianuarie 2011. Creşterea preţurilor a rămas însă la un nivel constant, de 84%.

În scădere este şi ponderea persoanelor îngrijorate de criza financiară globală, de la 79,7% la începutul anului trecut la 69,3% în ianuarie 2013.

Potrivit Daedalus Millward Brown, principala strategie ca răspuns la criză rămâne disciplina mai strictă a bugetelor.

"Creşte în continuare numărul de persoane care declară că au devenit mai disciplinate cu bugetele lor anul trecut. Reducerea cheltuielilor cu utilităţile în condiţiile în care deja au fost utilizate ca strategie în anii anteriori, pare să fi atins un plafon. Creşterea preţurilor la utilităţi în 2012 limitează şi mai mult utilizarea acestei strategii ca raspuns la criză", se mai arată în studiu.

Nemaiputând reduce din cheltuielile cu utilităţile, românii au folosit mai puţin autoturismul personal, au scăzut bugetul alocat pentru vacanţe, s-au împrumutat la rude sau prieteni şi au amanetat bijuterii sau alte bunuri. În schimb, se remarcă scăderea numărului românilor care au tăiat din cheltuielile cu mâncarea, îmbrăcămintea şi încălţămintea sau produsele de îngrijire personală.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1.000 respondenţi, cu vârsta între 18-65 ani, din mediul urban, în perioada 12-19 februarie 2013.

Mai multe pentru tine:
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Serialul spectaculos de pe Netflix care domină topul în luna decembrie. Are actrițe de top, o poveste inedită și te ține lipit de televizor
Circ total la Bruxelles. Ghiță ciobanul a ajuns în Parlamentul European și protestează împotriva Ursulei: „I-am adus slană” VIDEO
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!