Exclusiv România riscă să piardă finanțarea europeană pentru trenurile cu hidrogen

0
Publicat:

Autoritățile din România doresc achiziționarea a 12 trenuri cu hidrogen, finanțarea fiind asigurată prin PNRR. Până acum însă au fost anulate trei licitații. Pentru a nu se pierde finanțarea, trenurile trebuie livrate până în august 2026.

Trenurile cu hidrogen, un proiect numit dorință în România FOTO SNCF

Prima licitație organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost anulată în februarie 2023, deoarece nu s-a înscris vreun ofertant. La începutul luii noiembrie 2023, și a doua licitație a fost anulată deoarece singura ofertă primită a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare. A urmat și o treia licitație, anulată în mai 2024, din cauza neprezentării vreunui ofertant. Drept urmare, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a inițiat o consultare de piață, publicând în SEAP un anunț pe 29 iulie 2024 pentru obţinerea de propuneri şi recomandări din partea operatorilor economici producători de trenuri cu hidrogen asupra specificaţiilor tehnice, în scopul relansă rii procedurii de achiziţie a acestui tip de vehicule feroviare şi a serviciului de mentenanţă necesar funcţionă rii acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenantei trenurilor la 30 de ani.

Procedura de achiziţii este aferentă proiectului de achiziţii a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanţă a trenurilor şi de asigurare a alimentării cu hidrogen pe o perioadă corelată cu durata de viaţă a vehiculelor, introdus la finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) în 2021.

Valoarea totală a contractului se ridică la 1,5 miliarde lei fără TVA, sumă din care 724,5 milioane lei fără TVA reprezintă valoarea celor 12 trenuri cu hidrogen, iar valoarea serviciilor de mentenanță pentru 30 de ani se ridică la 871,7 milioane lei fără TVA.

Conform proiectului, viitoarele trenuri cu hidrogen vor asigura serviciile de transport feroviar de călători ce vor conecta Bucureștiul cu: Aeroportul Internațional Henri Coandă, precum și Chitila și Titu (la fiecare 30 minute); municipiile reședință de județ Pitești și Târgoviște, precum și orașul Găești (la fiecare oră); municipiile reședință de județ Craiova și Slatina, precum și orașul Balș (de patru ori pe zi); municipiul Curtea de Argeș (de trei ori pe zi). Primul tren cu hidrogen ar urma să circule pe ruta București-Pitești.

Dar e o mare problemă. Din cauză că nu se găsesc soluții până acum, România riscă să piardă finanțarea europeană prin PNRR, termenul de livrare a trenurilor cu hidrogen fiind cel târziu vara lui 2026.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară caută soluțiile pentru reluarea rapidă a licitației, astfel încât potențialii furnizori să se poată încadra în calendarul PNRR (august 2026) cu livrarea acestor trenuri inovative”, declara în decembrie 2023 pentru ”Adevărul” Ștefan Adrian Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

„Nu putem avansa o dată fezabilă de la care aceste trenuri să circule”

Au trecut aproape 10 luni de la declarația șefului ARF, iar soluții nu au fost găsite până acum. Iar Ștefan Roșianu vine și cu explicații legat de faptul că până acum nu s-au identificat soluții: ”Acest proces de achiziţie are ca obiect un domeniu complex şi nou la nivel internaţional, ale cărui tehnologii nu au fost implementate şi legiferate în totalitate, spre deosebire de celelalte sisteme de tracţiune feroviare (de exemplu, electric, diesel-electric, pe baterii etc). De asemenea, acest tip de tehnologie de propulsie - aplicat în domeniul feroviar - se află într- un stadiu incipient de reglementare, atât din perspectiva cadrului legislativ european, cât şi naţional”.

Și nu sunt singurele probleme. Lucrările la linia de cale ferată București-Pitești pentru adaptarea la circulația trenurilor cu hidrogen se vor termina în 2026, adică în anul în care e termenul-limită pentru predarea trenurilor cu hidrogen.

„Având în vedere că lucrările de tip "Quick Wins", efectuate pe linia de cale ferată Bucureşti- Piteşti, sunt preconizate a fi terminate în anul 2026 şi ţinând cont de situaţia actuală a licitaţiei privind achiziţionarea celor 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, nu vă putem avansa o dată fezabilă de la care aceste trenuri să circule. Precizăm că, la momentul actual, nu dispunem de suficiente date, pentru a ne putea exprima o opinie referitoare la riscul pierderii finanţării PNRR pentru acest proiect”, a mai precizat pentru ”Adevărul” Ștefan Roșianu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

Și dacă în România nu se știe când vor circula primele trenuri cu hidrogen, în Franța vor circula 12 trenuri cu hidrogen din toamna lui 2025, după cum au anunțat în toamna anului trecut reprezentanții SNCF (Societatea Națională de Căi Ferate din Franța).

Cele 12 trenuri cu hidrogen vor circula în patru regiuni din Franța: Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est și Occitanie. Primele teste ale trenurilor cu hidrogen ce vor circula în Franța au fost făcute în acest an.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Descoperire uluitoare despre Triunghiul Bermudelor. Doi seismologi dezvăluie ce se află sub fundul Atlanticului
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”