România, locuri codaşe la domenii de importanţă vitală: infrastructură rutieră, educaţie, antreprenoriat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deşi în România economia creşte, pierdem poziţii strategice în rapoartele globale dedicate competitivităţii, semnalează comunitatea de experţi ai think tank-ului INACO (Iniţiativa pentru Competitivitate).

Din Raportul Global al Competitivităţii 4.0, reies punctele cele mai sensibile pentru România, unde reacţia ar trebui să fie urgentă şi de impact. Din cele 141 de ţări analizate, România ocupă locuri codaşe în domenii de o importanţă vitală – infrastructură rutieră, educaţie, antreprenoriat:

  • Locul 133 la uşurinţa de a găsi angajaţi competenţi / cu abilităţile necesare;
  • Locul 126 la asigurarea stabilităţii politice de către Guvern;
  • Locul 125 la formarea gândirii critice în procesul de predare şi la mobilitatea internă a forţei de muncă;
  • Locul 123 la timpul necesar începerii unei afaceri;
  • Locul 119 la calitatea infrastructurii rutiere;
  • Locul 113 la viziunea Guvernului pe termen lung, la abilităţile absolvenţilor de studii superioare şi la complexitatea tarifelor;
  • Locul 111 în lume la calitatea trainingurilor vocaţionale şi la atitudinea privind riscul în afaceri.

Aspectele structurale critice care ţin de calitatea vieţii în România şi care se înrăutăţesc, în loc să se corecteze, ţin de:

  • conectarea la reţeaua electrică – locul 157 din 190 de ţări analizate (în scădere cu 3 poziţii faţă de anul anterior, conform raportului „Doing Business” al Băncii Mondiale)
  • obţinerea autorizaţiei de construcţie – locul 147 din 190 de ţări analizate în acelaşi raport (în scădere o poziţie faţă de anul trecut).

Capitala României - Bucureşti – pierde 1 poziţie în Raportul Global al Competitivităţii Urbane (2018-2019) şi se află pe locul 189 în lume. La Indexul Competitivităţii Economice, coboară 14 poziţii, ajungând pe locul 17, din 200 de oraşe analizate în clasamentul global al Inovaţiei Oraşelor în 2019.

Cea de-a patra ediţie a evaluării SNC publicată de organizaţia neguvernamentală INACO, la finalul iunii ianuarie 2020, arată că, în ultimul an de implementare a Strategiei Naţionale de Competitivitate (SNC) 2015-2020, doar 3 obiective sunt realizate din cele 27 stabilite de autorităţile publice româneşti. 16 obiective ale acestei strategii-cheie sunt neîndeplinite, unele înregistrând regrese semnificative, iar 8 ţinte asumate sunt îndeplinite parţial.

„Obiectivul major al oricărei ţări sau firme este competitivitatea. Ţintele sunt stabilite de către instituţiile publice - aşa, bune, rele cum sunt. Odată adoptate de către Guvern, ele devin obligatorii. Cu o proporţie de aproape 60% dintre ţinte nerealizate şi 30% parţial realizate, nu prea avem cu ce ne mândri în materie de acţiune efectivă, seriozitate şi consecvenţă. La intenţii şi declaraţii stăm bine, la fapte mai puţin”, declară Andreea Paul, preşedinta INACO.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV