Ramona Mănescu îi dă o mână de ajutor lui Gruia Stoica: Guvernul va analiza dacă termenul de plată pentru CFR Marfă va fi prelungit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Acum două zile Ramona Mănescu, noul ministru al Transporturilor, anunţa că procedura se va relua dacă privatizarea nu se va încheia până la mijlocul lunii octombrie

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut Consiliului Concurenţei şi consultanţilor un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizând că o eventuală prelungire va fi discută în Guvern.

„Am văzut că a fost lansată această discuţie cu privire la decizia Consiliului Concurenţei, care este aşteptată şi sigur că este foarte importantă. (...) Termenele prevăzute în HG şi în contract sunt foarte clare. Noi ne dorim ca domnul Gruia Stoica şi GFR să-şi poată onora obligaţiile în aceste termene. 

Dacă va exista o nouă hotărâre de Guvern de prelungire a termenelor, asta rămâne să discutăm în Guvern, să cerem punctul de vedere al Consiliului Concurenţei, al consultanţilor, şi să vedem dacă într-adevăr în contractul pe care îl avem, în hotărârea de guvern care a fost dată (...) putem într-adevăr să prelungim termenul. Orice prelungire a termenului trebuie să se facă în spiritul legii, în spiritul contractului”, a declarat Mănescu, citată de Mediafax.

Termen critic

Grup Feroviar Român (GFR), deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, trebuie să deschidă miercurea viitoare, 2 octombrie, un cont escrow, iar vineri, 4 octombrie, trebuie să depună în acest cont 20 de milioane de euro, echivalentul a 10% din valoarea tranzacţiei.

Mai departe, în data de 15 octombrie, trebuie să aducă restul de bani, respectiv 170 de milioane de euro, alţi 10 milioane de euro fiind garanţiile depuse iniţial.

GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. De asemenea, s-a obligat la investiţii de 900 de milioane de lei.

Decizia Consiliului Concurenţei nu poate veni decât peste câteva luni

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind această tranzacţie. 

Numai că instituţia nu poate da o decizie în doar trei săptămâni după ce abia acum două zile. Prin preluarea CFR Marfă, grupul GFR-Grampet ar ajunge la o cotă de piaţă de peste 70% pe transportul feroviar, astfel că decizia va fi extrem de grea. Teoretic, este posibil ca autoritatea de competiţie să dea un aviz pozitiv, dar condiţionat de vânzarea unor active.

Problema e că o astfel de analiză va dura câteva luni, iar Gruia Stoica trebuie să plătească până pe 15 octombrie. Dacă ar plăti, el nu ar putea lua, însă, decizii în CFR Marfă, până ce nu primeşte undă verde din partea Consiliului.