Produsele cu valoare adăugată mare au cele mai mari şanse la export

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe pieţele externe sunt bine primite echipamentele electrice, utilajele de transport, produsele chimice şi materialele plastice În şedinţa Consiliului de Export, desfăşurată la

Pe pieţele externe sunt bine primite echipamentele electrice, utilajele de transport, produsele chimice şi materialele plastice

În şedinţa Consiliului de Export, desfăşurată la începutul acestei săptămâni la Bucureşti, au fost prezentate membrilor mai multe oportunităţi pe care companiile româneşti ar putea fi încurajate să le fructifice pentru a pătrunde pe pieţele externe. S-a conturat şi o listă a mărfurilor cu cele mai multe şanse de succes, între care deţin întâietatea acele produse cu valoare adăugată mare, obţinute în industriile de înaltă şi medie tehnologie.

Au fost remarcate produse precum maşinile, aparatele şi echipamentele electrice, vehiculele de transport, articolele chimice, materialele plastice sau cauciucul. "Creşterea exporturilor de produse ale industriilor de medie şi înaltă tehnologie a devansat sensibil ritmul de creştere al exportului de joasă tehnologie, cu valoare adăugată mai mică", au arărat, într-un raport, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Comerţului (MEC). Între produsele cu valoare adăugată mai mică se numără uleiurile minerale, materialele de construcţii, metalele, textilele, pielăria şi lemnul neprelucrat.

"Evoluţia pe principalele destinaţii economice indică tendinţa de scădere a exportului de materii prime şi materiale cu aproximativ 15%, iar a bunurilor de consum cu aproximativ 7% faţă de anul anterior", au mai arătat reprezentanţii MEC.

Ei au evidenţiat o tendinţă puternică de creştere a exportului de bunuri de complexitate şi valoare adăugată mai mare, cu 27% faţă de anul anterior.

Scăderi notabile la exporturi s-au consemnat, potrivit membrilor Consiliului de Export, în cazul materialelor textile şi confecţii (-5% în 2006 faţă de anul anterior), respectiv al sticlei şi ceramicii (-6%), ca şi la materialele de construcţii. La polul opus se află exporturile de autovehicule indusriale, care au crescut cu peste 50% în 2006 faţă de anul anterior.

Lohnul se extinde către producţia de piese auto

Una dintre tendinţele interesante discutate în Consiliul de Export este extinderea producţiei în lohn către alte domenii de activitate (după industria textilă), în special producţia pieselor şi subansamblelor auto.

"Datorită dezvoltării industriei producătoare de autovehicule, s-au creat oportunităţi deosebit de favorabile pentru orizontala acestei ramuri, respectiv fabricarea de piese şi subansamble. Am observat că lohnul a cunoscut o dezvoltare puternică în acest domeniu", ne-a declarat Mihai Păsculescu, membru în Consiliul de Export din partea confederaţiilor patronale UGIR-1903 şi FEPAIUS. El a arătat, în schimb, că industriaşii care doresc să lucreze în regim lohn trebuie, mai nou, să participe cu resurse proprii la procesul de producţie, spre deosebire de sistemul clasic, în care totul este asigurat de către investitorul străin.

Deocamdată, statul încurajează doar promovarea

Până în prezent, programele guvernamentale de susţinere a exportatorilor prevedeau fonduri dedicate doar participării acestora la târguri şi expoziţii, realizarea de pliante şi articole promoţionale sau organizarea de show-roomuri, în vederea promovării pe pieţele externe.

Acum, sunt în diverse stadii de aprobare şi licitare programe ceva mai consistente, respectiv pentru cofinanţarea investiţiilor în competitivitate (certificare, obţinerea de licenţe etc.), însă până la transpunerea lor în practică va mai trece o vreme, după cum ne-au declarat membrii Consiliului de Export. Ei recomandă investitorilor să se îndrepte în mod special către pieţele dinafara Uniunii Europene, activităţi de export pe care comunitatea europeană le susţine prin programe mult mai atractive.

Tema centrală a următoarei şedinţe a Consiliului de Export ar putea fi, potrivit propunerilor venite din rândul membrilor, faptul că, în România, costurile de producţie (în special cele cu energia, gazele şi transportul materiilor prime) sunt excesiv de mari în raport cu celelalte state membre UE.

Mai multe pentru tine:
Mihai Bendeac, destăinuiri despre viața amoroasă. De câți ani nu a mai ieșit actorul la o întâlnire romantică: „Îmi place foarte mult să fiu singur”
Fermecată de Kate Middleton, Melania Trump a avut o atitudine flagrant diferită față de Regina Camilla
Autorul cărții „Codul lui Da Vinci”, logodit cu una dintre cele patru amante ale lui! E cu 27 de ani mai tânără decât el!
Kate i-a arătat Melaniei Trump cum te îmbraci informal, dar șic! Prințesa de Wales dă ora exactă în modă în Marea Britanie
Jurnalistul Charlie Ottley a dezvăluit ce apreciază la țara noastră: „Unul dintre principalele puncte forte”. Ce expresii românești îl amuză
Un tablou de Rubens, dispărut timp de peste 400 de ani, descoperit la Paris
Cât costă cazarea în perioada sărbătorilor de iarnă la hotelul Simonei Halep din Poiana Brașov? Gică Hagi vă așteaptă la Mamaia: „Întâlnire cu Moș Crăciun”
Ouăle rezistă mult mai mult decât crezi în frigider, susțin experții. Care sunt semnele că s-au stricat și ar trebui aruncate
Transformarea soției lui Lucian Viziru, după ce a fost criticată că arată ca o femeie de 60 de ani. Apariția îndrăzneață a Emei l-a eclipsat pe actor
Descinderi DIICOT la Motru: tânăr de 30 de ani, prins cu saci de cannabis și plantație în serele părinților din Samarinești
Cât au plătit Anca Țurcașiu și iubitul ei, Călin, pentru o săptămână de vis în Grecia: „Am învățat să călătorim «light»”. Actrița a împărtășit secretul vacanțelor accesibile