Petrom trebuie privatizat pentru ca vrem sa taiem canalele de scurgere a profitului din societate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pana pe 30 iunie va fi decisa metoda de privatizare a SNP

- Cum este posibila privatizarea a 55 la suta din portofoliul statului, cu numai 45 de angajati, cat are Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI)? - La momentul acesta avem o solutie pe care o incurajez, insa nu as vrea sa o popularizez, pentru ca as dori sa o experimentam pe cateva cazuri de privatizari reusite, dupa care as avea curajul sa o popularizez. Aceasta solutie conduce la reducerea aparatului birocratic, accelerarea ritmului privatizarii, cresterea cantitativa si calitativa a serviciilor de consultanta autohtona. Alte avantaje ale acestei solutii sunt ca ofera pentru absolventii si tinerii specialisti o sansa si de asemenea ridica responsabilitatile si performantele angajatilor. - O asemenea solutie "magica" este asteptata de 13 ani. Unde ati tinut-o ascunsa pana acum? - Este o solutie originala. Insist sa o vedem producand cu succes primele privatizari si atunci o sa-mi faca placere sa va invit pe dvs. primii sa v-o dezvalui. - Care este stadiul privatizarii societatilor cuprinse in programul PSAL II? - In privinta programului PSAL II, activitatile de privatizare respecta calendarul convenit, aspect apreciat si de Fondul Monetar International si Banca Mondiala. SC Electrica Banat si Electrica Dobrogea se afla in faza avansata de privatizare. Ofertele preliminare se vor depune pana la 27 iunie 2003. In competitie au ramas companiile ENEL Italia, EVN Austria si PPC Grecia. Pentru un pachet de 10 la suta din actiunile celor doua societati si-au exprimat intentia de a participa la privatizare si doua asociatii ale salariatilor: Asociatia Univers si Electrica Service. Privatizarea SNP Petrom SA se afla in grafic. Pe data de 15 mai a.c. consultantul, format din consortiul Credit Suisse First Boston si ING Bank, a depus studiul de privatizare, strategia de privatizare si rapoartele de evaluare pentru domeniile juridic, financiar, tehnic si mediu. Urmeaza o perioada dificila in care trebuie sa analizam toate aceste documentatii, sa raspundem recomandarilor consultantului care solicita rezolvarea catorva probleme, inclusiv schimbari legislative. Analiza documentatiei predate de curand de consultant si care ne arata starea de sanatate a societatii ne va conduce in final sa desprindem cea mai buna optiune de privatizare pe care sa o inaintam guvernului. Cele mai importante probleme sunt: abordarea raspunderilor de mediu, rezultand din activitati trecute si care in prezent nu pot fi cuantificate; modificarea Legii 70/1998, privind aprobarea statutului SNP Petrom, care interzice detinerea de catre un investitor a mai mult de 50 la suta din actiunile societatii si prevede ca salariatii au drept de preemptiune pentru un pachet de 10 la suta din actiuni, la valoarea nominala, contractele de servicii semnate de SNP Petrom cu Petroserv si Rafiserv pe perioade de 5 ani si restructurarile de personal. Toate aceste activitati, inclusiv aprobarea strategiei de catre guvern trebuie, sa se petreaca inainte de 30 iunie - data pana la care dorim sa lansam si anuntul de privatizare a PETROM in presa locala si internationala. O ambitie marturisita este de a sparge piata privatizarilor cu privatizarea PETROM, de a face o privatizare de referinta atat in ceea ce priveste pretul actiunilor, cat si in ceea ce priveste programul de investitii, de tehnologizare si modernizare, cat si programul de investitii de mediu, si in rezolvarea problemelor sociale. - Multa lume se intreaba de ce trebuie privatizat PETROM, in conditiile in care este una dintre putinele societati care "merg bine"? - PETROM este o societate atractiva, insa daca dorim sa facem din aceasta societate una si mai competitiva, nu numai principalul contribuabil la bugetul de stat, ci si un adevarat lider regional, atunci trebuie sa-i oferim o sansa printr-o privatizare de succes. SNP are nevoie de investitii, de retehnologizarea si modernizarea instalatiilor, a echipamentelor, a laboratoarelor. Are nevoie de o serie de investitii importante pentru protectia mediului, are nevoie de un management modern, adaptat practicii internationale. Sigur, progresele realizate pana in prezent sunt incontestabile, insa dorim mai mult. Un alt motiv pentru care PETROM trebuie privatizat este pentru ca vrem sa taiem canalele de scurgere a profitului din societate. Societatea a fost confundata cu o vaca pe care au muls-o prea multi si au uitat sa o hraneasca. Presa este plina de istorii privind afacerile cu carburanti din diverse locuri ale tarii, statiile-pirat care nu stiu ce carburanti desfac etc. - Care este nivelul investitiilor necesare PETROM pe urmatoarea perioada? - PETROM ar trebui ca in urmatorii ani sa se bucure de investitii urgente de peste doua miliarde dolari. - Ce personal se estimeaza ca va fi disponibilizat din PETROM in vederea privatizarii? - Este prematur de spus. Trebuie vazut cu foarte mare atentie in cursul negocierilor cu cumparatorul care sunt preocuparile acestuia, ritmul in care doreste sa se faca eficientizarea societatii. Sunt elemente care vor fi subiectul unor negocieri dure, care se vor purta intre noi, ca reprezentanti ai guvernului, si cumparator. - Care este riscul inlocuirii unui monopol de stat cu un monopol privat? Suntem patiti cu Romtelecom, care dupa privatizare a crescut nivelul tarifelor. - Intre obiectivele majore ale Guvernului legate de aceasta privatizare este si acela de a evita schimbarea unui monopol de stat cu unul privat. Statul are parghiile sale, care pornesc de la metoda de privatizare, pachetul de actiuni care va fi privatizat. Negocierile care vor avea loc sunt de asemenea esentiale. In privinta politicilor de preturi si tarife exista prevederi specifice, care nu permit chiar oricui sa faca ce vrea pe piata romaneasca. Nu este totusi sat fara caini. Romtelecom nu avea reglementat regimul tarifelor. - Cand este prevazut sa se incheie privatizarea Distrigaz Sud si Distrigaz Nord? - Acestea au intrat in faza de evaluare care va fi realizata de consultantul Credit Suisse First Boston. Potrivit graficului convenit cu FMI si Banca Mondiala, privatizarea celor doua distributii de gaze este prevazuta sa se incheie pana la sfarsitul anului 2003. Pentru privatizarea SC Electrica Moldova si SC Electrica Oltenia - societati care nu sunt incluse in PSAL II - a fost selectat consultantul Bank of America.