Paradox: Români cumpără mai multe produse premium decât alți europeni, dar caută promoții la alimente

0
Publicat:

Comportamentul consumatorilor europeni va determina operatorii din industria alimentară să facă schimbări de strategie, dat fiind că aproape jumătate dintre cetățeni sunt foarte atenți la prețuri, dorindu-și să economisească.

Românii vânează promoții alimentare. Foto Freepik

Un sondaj realizat de gigantul de consultanță McKinsey în Europa arată că preferințele clienților se schimbă în acest an când vine vorba de modul în care clienții își fac cumpărăturile.

Anul acesta, aproape jumătate (48%) dintre consumatorii europeni intervievați au declarat că sunt în căutarea unor modalități de a economisi bani atunci când fac cumpărături. Cei mai atenți la preț sunt norvegienii, urmați de cei din Marea Britanie și, pe aceeași poziție, românii, danezii și spaniolii. Însă, dintre toate țările analizate, românii sunt pe primul loc când vine vorba de căutarea activă a promoțiilor, urmați de spanioli și danezi. De asemenea, cumpărătorii români sunt cei care caută cel mai mult să cumpere produse de la producătorii și fermierii locali, urmați de cumpărătorii francezi, spanioli și polonezi.

Consumatorii români domină clasamentul și atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de înaltă calitate sau premium, urmați îndeaproape de spanioli. Românii sunt, de asemenea, aproape de primele locuri când vine vorba de cumpărarea de produse bio și sunt dispuși să plătească prețuri mai mari pentru produse mai sănătoase, dar sunt sub media europeană când vine vorba de cumpărarea mărcilor proprii ale magazinului în locul mărcilor cunoscute. De asemenea, cumpărătorii români se situează cu mult peste media europeană atunci când vine vorba de a cumpăra alimente de la departamentele de mâncare gătită din interiorul magazinului.

„De fapt, acestea sunt câteva dintre tendințele care modelează industria alimentară europeană în acest an, potrivit McKinsey. Intenția de a căuta mai multe modalități de a economisi bani rămâne ridicată, în timp ce consumatorii caută să cumpere produse de înaltă calitate și vedem și o ușoară creștere a intenției de cumpărare față de produsele sănătoase. Însă 2025 aduce o scădere a intenției de a cumpăra produse ecologice. Pentru ultima, cumpărătorii români sunt sub media europeană, dar nu pe ultimele locuri ale sondajului”, punctează analistul eToro Bogdan Maioreanu.

Românii, mai atenți la prețuri din cauza inflației

Atenția sporită la prețuri a cumpărătorilor este justificată de ultimele date privind inflația din România care arată că în luna martie prețurile produselor alimentare au crescut cu 5,1% față de anul trecut. Campionii creșterilor de prețuri au fost margarina cu aproape 13%, fructele și conservele de fructe cu peste 10%. Carnea și produsele din carne au crescut cu aproape 4% de la an la an.

Războiul comercial dintre SUA și China ar putea împinge companiile chineze să găsească alte modalități de a acoperi nevoile pe care importurile din SUA nu le mai pot satisface. În 2023, China a importat din SUA fructe și nuci în valoare de aproape 1 miliard de dolari, carne și produse din carne în valoare de peste 3,4 miliarde de dolari. Acum ar putea căuta alți furnizori, iar acest lucru va pune presiune pe prețuri, inclusiv în Europa. China a fost a treia destinație principală a exporturilor de produse agricole ale UE în 2024 (6% din exporturile UE), după Regatul Unit și SUA.

Cu toate acestea, exporturile UE către China au înregistrat cea mai mare reducere, cu o scădere de 1,3 miliarde euro (-9%) față de 2023. Principalele exporturi care au scăzut au fost cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase și lichiorurile și produsele lactate. Dar situația actuală ar putea duce la o creștere a cererii de produse agricole în China pentru a înlocui ceea ce nu poate fi cumpărat în prezent din SUA. Acesta este motivul pentru care remodelarea lanțurilor de aprovizionare din întreaga lume ar putea pune presiune pe unele piețe și ar putea face ca prețurile să crească pentru mai multe categorii de produse alimentare.

Investitorii urmăresc îndeaproape situația. Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, când vine vorba de principalele riscuri externe pe care le văd pentru portofoliile lor, 26% dintre investitorii români au menționat o recesiune globală, 23% inflația, 18% starea economiei românești și 16% un conflict global. „Iar actualul război comercial inițiat de administrația Trump are toate ingredientele pentru a bifa cel puțin unele dintre aceste îngrijorări”, mai spune analistul eToro.

Mai multe pentru tine:
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Zi tristă la Casa Regală română! Fiicele Regelui Mihai s-au reunit în lacrimi și durere
Numerologia anului 2026 indică un an deosebit. Datele-cheie ale anului și predicțiile după ziua de naștere
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Crima pasională din Ploiești. Viața medicului Roxana Călin după ce a ucis-o pe soția amantului. S-a recăsătorit cu un bărbat din domeniul juridic și călătorește de la Monaco în toată lumea
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat