Orăştie-Sibiu, prima autostradă din Europa care trebuie demolată. INFOGRAFIE - cum arată structura secţiunii afectate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
14 noiembrie 2014: Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie a fost inaugurat de Ioan Rus (dreapta), chiar dacă CNADNR nu recepţionase lucrările de construcţii FOTO Mediafax

O porţiune de 200 de metri din Autostrada Orăştie-Sibiu, inaugurată anul trecut, va fi complet dislocată pentru că terenul pe care a fost construită este prea slab. Aceasta este o premieră absolută în domeniul autostrăzilor şi în sistemul proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri UE.

După premierele cu cele mai scumpe autostrăzi (tronsoanele „Bechtel“ şi Comarnic-Braşov) şi cu cea mai lungă perioadă de construcţie (Bucureşti-Constanţa), România consemnează o nouă minune a infrastructurii rutiere: avem primul tronson de autostradă din Europa care a fost atât de prost proiectat şi construit, încât trebuie demolat şi refăcut.

Concret, o porţiune de 200-300 de metri din Autostrada Sibiu-Orăştie, aflată în zona kilometrului 60, va fi demolată şi refăcută complet, pe cheltuiala antreprenorului, din cauza unor probleme la fundaţie cauzate de infiltraţii. Această concluzie apare într-un raport al Companiei Naţionale de Autostrăzi (CNADNR), în care specialiştii Direcţiei Calitate solicită demolarea şi refacerea tronsonului.

„În Europa nu s-a mai întâlnit aşa ceva. Nici în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi, dar nici - cu atât mai puţin - printre proiectele de infrastructură finanţate din fonduri europene“, a declarat pentru „Adevărul“ Gheorghe Boeru, expert în lucrări de infrastructură şi administrator al companiei Rom Air Consulting.

El îşi aminteşte că s-au mai cerut refaceri ale unor construcţii, cum ar fi problemele semnalate la un pod din Franţa, dar reabilitarea respectivă nu a fost atât de amplă şi nu cu asemenea costuri.

„Oricum, sper că, în cazul Sibiu-Orăştie, CNADNR va fi extrem de atentă şi lucrările de demolare-refacere se vor face exclusiv pe cheltuiala antreprenorului, în cadrul perioadei de construcţie+garanţie, altfel statul român ar putea fi somat să dea înapoi finanţarea europeană de peste 500 de milioane de lei“, ne-a mai spus specialistul.

Piatră neconformă pe teren argilos

În raportul specialiştilor CNADNR se arată că fundaţia autostrăzii nu a fost executată corect şi cu materialele prevăzute în proiect, iar în zona kilometrului 60+600 metri există infiltraţii de apă la o adâncime de câţiva metri.

„Solicităm extinderea investigaţiilor din corpul autostrăzii pe o lungime corespunzătoare în stânga şi în dreapta zonei de la kilometrul 60+600 metri până la eliminarea din fundaţie a argilei contractile şi realizarea corpului autostrăzii pe o fundaţie sănătoasă“, concluzionează specialiştii companiei de drumuri.

Inspectorii de calitate au făcut un control pe teren, în 22 septembrie, ulterior concluzionând că există „abateri grave“ privind respectarea proiectului.

Drumarii au arătat că demolarea şi refacerea autostrăzii vor avea loc pe o lungime de aproximativ 200 de metri, pe cheltuiala antreprenorului, iar lucrările ar urma să fie finalizate în decembrie, când autostrada va fi redeschisă circulaţiei.

În raportul drumarilor se atrage atenţia asupra faptului că măsurătorile au fost realizate în zona în care s-a realizat extraexcavaţia şi unde s-a observat prezenţa unui strat de peste 6 metri de argilă contractilă.

Conform sursei citate, constructorul avea obligaţia pregătirii corespunzătoare a terenului de fundare, prin procedee de stabilizare cu lianţi hidraulici, acest lucru neregăsindu-se în straturile decopertate.

„În urma analizelor de laborator transmise de către DRDP Cluj pe materialele prelevate în data de 23 septembrie 2015 din secţiunea de la km 60+600, în curs de demolare, se reconfirmă neconformităţile identificate de laboratorul DRDP Braşov privind: neconformitatea materialului utilizat la realizarea saltelelor din piatră spartă, unde din rezultatele transmise efectiv nu se regăseşte piatra spartă sort 40-63 mm, agregatele neconforme de balastieră utilizate pentru saltelele din balast sort 0-63 mm (peste 18% agregate mai mari, în afara sortului)“, se mai spune în raport.

Inaugurare fără recepţie

Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie a fost inaugurat în noiembrie 2014 de ministrul de atunci al Transporturilor, Ioan Rus, în zonă venind şi premierul Victor Ponta. Lotul are o lungime de 22 de kilometri, dintre care şase au fost afectaţi de alunecări de teren.

Contractul pentru acest tronson a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 604,8 milioane de lei (183 milioane de euro), din care 514 milioane de lei (116,8 milioane de euro) reprezintă contribuţia Uniunii Europene.

Cum a fost inaugurat şi deschis circulaţiei acest tronson, dacă există asemenea probleme (infra)structurale?

La data de 26 noiembrie 2014, adică la mai puţin de două săptămâni după inaugurare, CNADNR a precizat că recepţia lucrărilor pentru acest lot al Autostrăzii Orăştie-Sibiu „va fi efectuată doar atunci când antreprenorul va remedia toate degradările superficiale apărute pe acest sector de drum“.

Acum, conducerea CNADNR precizează:
„Decizia demolării a fost luată pentru a identifica exact cauza apariţiei fisurii, mai ales având în vedere că antreprenorul a avut şi calitatea de proiectant în cadrul contractului de lucrări. Lucrarea este încă în garanţie şi, astfel, valoarea de remediere a defectelor va fi suportată în totalitate de către antreprenor“.

Mai multe pentru tine:
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Gestul superb făcut de Regele Charles pentru Kate Middleton, nora lui preferată! A fost un moment emoționant
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Ce s-a descoperit după autopsia medicului Ștefaniei Szabo. Nu a murit din cauza unui infarct sau AVC
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Ilie Bolojan și Ioana Fâșie, căsătorie în secret. Cine este femeia care aduce fericire în viața premierului. Ce studii are și cu se ocupă?
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei