Modificările la Legea RCA, discutate la Ministerul Finanţelor. UNSAR: Legea nu introduce co-plata

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii, inclusiv cei peste 8 milioane de şoferi, ar putea beneficia de prevederile unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea RCA. Proiectul urmează a fi dezbătut astăzi la Ministerul Finanţelor, a informat marţi UNSAR.

Documentul include, printre alte prevederi, şi introducerea unui preţ de referinţă orientativ în privinţa reparaţiilor auto. „Aceasta măsură este considerată benefică de către 94% dintre şoferii chestionaţi în cadrul unei cercetări sociologice realizate pentru UNSAR de către IRES şi ar permite o mai bună informare a celor care doresc să îşi repare autovehiculul - în ceea ce priveşte costurile. Măsura ar acţiona că un barometru şi ar permite celor interesaţi să facă o alegere în cunoştinţă de cauză”, se arată în comunicatul Uniunii Societăţilor de Asigurări (UNSAR), uniune care a precizat că City Insurance nu se află printre membrii săi.

De altfel, susţin aceştia, un asemenea etalon există deja în multe industrii din Romania, inclusiv în ceea ce priveşte primele de asigurare RCA. Un alt exemplu este cel al preţurilor de pe pieţele comercializării cu amănuntul a produselor alimentare şi a carburanţilor care sunt publicate în Monitorul Preţurilor.

„Reiterăm cu această ocazie faptul că industria de asigurări susţine introducerea unui preţ de referinţă pentru reparaţiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU ESTE O CO-PLATĂ şi NU ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparaţiilor auto, aşa cum incorect afirma în mod repetat o organizaţie patronală care reprezintă interesele unei părţi a patronilor de firme de transport rutier, care probabil nu doresc să înţeleagă mecanismele de funcţionare ale asigurărilor. Totodată, subliniem încă o dată că industria de asigurări a susţinut public în multiple rânduri importanţa introducerii acestor sisteme de referinţă în legislaţia din România, în beneficiul consumatorilor şi al păgubiţilor.

Nu în cele din urmă, reamintim faptul că, din păcate, în România, în fiecare zi a anului 2020, s-au produs 17 accidente rutiere grave în care şi-au pierdut viaţa 5 persoane şi au fost rănite grav 15 (cf. Buletinului siguranţei rutiere 2020, editat de Direcţia Rutieră, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul IGPR). Aşadar, orice modificare legislativă viitoare ar trebui să ia în calcul în primul rând şi modalităţi de scădere a frecvenţei de producere a accidentelor rutiere”, precizează firmele de asigurări

Asigurarea RCA este o asigurare pe care deţinătorul unui autovehicul o încheie pentru ca, în schimbul unei prime, în cazul în care produce un accident prin care cauzează unei alte persoane sau altor persoane prejudicii (la bunuri, vătămare corporală, deces), asigurătorul RCA să plătească în locul său despăgubirile pentru acoperirea acestor prejudicii. Acestea pot fi, în unele cazuri, şi de ordinul milioanelor de euro. În lipsa unei asemenea asigurări obligatorii, probabil că majoritatea posesorilor de vehicule (persoane fizice şi juridice) ar fi în imposibilitatea de a suporta despăgubirile şi toată lumea ar avea de suferit, păgubiţi şi asiguraţi deopotrivă. 

În România exista deja un tarif de referinţă a primelor RCA. Astfel, pentru existenţa unui echilibru între primele încasate şi despăgubirile plătite şi a unei simetrii de tratament cu asigurătorii RCA, în cazul reparaţiilor de vehicule, despăgubirea ar trebui să se raporteze la rândul ei la un nivel al preţurilor de referinţă practicate pe pieţele de profil (exact cum se întâmplă în cazul altor prejudicii materiale rezultate din accidente rutiere la construcţii, lucrări de artă, culturi agricole, animale).

Or, proiectul prevede, printre altele, introducerea unui preţ de referinţă orientativ pentru evaluarea despăgubirii atât în ceea ce priveşte partea de reparaţii auto, cât şi de rent-a-car. Practic, întrucât asigurătorii RCA sunt terţi faţă de contractul de reparaţii dintre unitatea service şi persoanele prejudiciate, aceştia nu au niciun control asupra modului de formare a preţului pieselor şi manoperei, dar sunt totuşi obligaţi prin lege să le suporte fară nicio obiecţie sau opoziţie. 

Introducerea unor preţuri de referinţă la reparaţii ar preveni abuzurile operatorilor economici din domeniu în practicarea unor preţuri exagerate care nu au legătură cu piaţa.

Mai multe pentru tine:
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Gestul superb făcut de Regele Charles pentru Kate Middleton, nora lui preferată! A fost un moment emoționant
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Ilie Bolojan și Ioana Fâșie, căsătorie în secret. Cine este femeia care aduce fericire în viața premierului. Ce studii are și cu se ocupă?
Situl istoric „După Ziduri”, distrus după reparațiile Primăriei Brașov? George Scripcaru: „Lucrurile sunt în regulă ca și procedură și etapă”. Ministerul Culturii: „Nu s-a respectat acordul. DJC Brașov a solicitat oprirea de urgență a lucrărilor”