Forbes Opinii: Frunza de la brand

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O biată frunză, aleasă pentru identitatea vizuală a turismului românesc, a reuşit să stârnească o furtună în presa noastră angajată într-o nesfârşită campanie politică.

Bine că toată această zarvă a fost stârnită de o frunză cumpărată la bucată de pe shutterstock.com! Am scăpat ieftin. Ce-ar fi fost dacă în locul acestei banalităţi ar fi apărut o frunză de cannabis? Ne-am fi trezit că elementul-cheie al brandului turistic al României ar fi fost turismul de... joint.

Ce public-ţintă am fi avut! Ce plăcere pentru turistul olandez, neamţ sau britanic, să vină în vacanţă la Poiana Braşov sau la Ţăndărei şi să tragă nişte joint-uri până la demenţă (cu legislaţia adoptată în acest sens!) şi să se îmbete mangă în mijlocul străzii! Ce bestială poziţionare a serviciilor noastre de turism! Dar frunza de cannabis în identitatea vizuală ar fi fost predispusă şi pentru extensii de brand: turismul sexual. Ce poziţionare curajoasă, ce plăcere mondială, ce scandal naţional ar fi ieşit!

Bine că ne-am ales cu o frunză cuminte, fără pretenţii de individualizare şi memorabilitate (mofturi de artişti frustraţi!), ce reprezintă ceea ce iubim noi, românii, mai tare: natura! Nu originea frunzei mi se pare importantă (se poate schimba fără probleme), ci viitorul brandului nostru turistic. Important este cum va reuşi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, gestionarul acestei afaceri, să construiască brandul turismului naţional în minţile străinilor! Ministerul are bani: 74 de milioane de euro, fonduri europene, până în 2013.

Dar are nevoie de o echipă de specialişti (aşa-numiţii brand manageri), bine motivaţi, bine plătiţi, care să aibă libertatea în decizii, responsabilităţi bine stabilite şi care să stea cu ochii pe brand ca pe... butelie. Mă tem că ministerul condus de doamna Elena Udrea nu are încă aceşti brand manageri şi mi-e teamă că nici nu va reuşi să-i atragă din mediul privat. Pe criza asta, puţini oameni cu şcoală în domeniu sunt dispuşi să străbată drumul (plin de patimi) de la privat la stat. De asemenea, mă tem că ministerul nu va avea continuitate în construcţia brandului şi că afacerea va fi confiscată politic de ministrul Elena Udrea. Cu alte cuvinte (poftim, Brânzovenescule!), mi-e frică de trădarea brandului!

Cine a avut curiozitatea şi răbdarea să citească planul de construcţie al brandului turistic, realizat de consorţiul Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion (THR din Spania) şi TNS, va avea confirmarea că s-a lucrat profesionist. (Este postat pe site-ul ministerului.) Toate elemente pe care spaniolii de la THR le-au stabilit (poziţionarea brandului, grupul-ţintă, elementele de diferenţiere, identitatea vizuală şi sloganul) au avut la bază o cercetare amănunţită. Este bine de subliniat acest lucru, pentru ca publicul românesc să ştie că spaniolii n-au inventat, n-au fabulat şi n-au lucrat „după ureche". Tot ce au propus de la THR s-a bazat pe o cercetare în opt ţări importante şi în România (peste 10.881 de interviuri).

Una dintre concluziile importante ale cercetării este că „natura României este elementul principal care ar trebui evidenţiat pe piaţa externă". O idee corectă şi de bun simţ. „Natura" este un câştig pentru noi, prizonieri ai şabloanelor, care a distrus obositul mit de promovare al lui Dracula. Pornind de la „natură", a rezultat şi sloganul: „Explore the Carpathian garden". Dar să nu ne grăbim cu sloganul! (THR susţine că sloganul a avut rezultate bune în focus-grupuri. Să-i dăm crezare.)

În proiectul de branding au fost identificate şase elemente, aşa-numitele „produse-cheie", în jurul cărora a fost definită „grădina" (turismul românesc). Publicul-ţintă al „grădinii" a fost definit ca fiind oamenii „dornici să descopere în România experienţe unice şi locuri mai puţin explorate...". Şi această alegere mi se pare corectă. Publicul acesta ales drept „ţintă" mi-a amintit de campania de promovare a României cu prilejul Eclipsei totale de soare din anul 1999.

Campania a fost realizată atunci de agenţia de publicitate McCann‑Erickson. (Cum au trecut anii!) Ei bine, publicul-ţintă al campaniei realizate de McCann a fost identic cu cel propus de spaniolii de la TNR! (Să ne înţelegem, nu este vorba de niciun plagiat!) Trist este că după 12 ani, două cercetări independente ajung la concluzia că România turistică vizează tot persoanele dispuse la „experienţe unice" (care nu au pretenţii mari) într-o „grădină" sălbatică. Asta înseamnă că ţara nu s-a modernizat în toţi aceşti ani, dar asta este altă chestiune!

Dacă proiectul realizării brandului turistic a fost realizat „ca la carte", corect şi fără derapaje, cu atât mai scandalos mi se pare uşurinţa cu care a fost aruncată frunza în designul isotipului. Dar să nu ne împiedicăm de o biată frunză! De-abia acum începe aventura în „grădina din Carpaţi".

Mai multe pentru tine:
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”