Forbes. Alexandru Bunii: timişoreanul care face design de bijuterii pentru Mikimoto şi Tiffany&co.

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Bunii (Foto: Sebastian Tătaru)

Dacă te-ai întrebat vreodată unde iau naştere bijuteriile spectaculoase din vitrinele Tiffany&co. sau Mikimoto, răspunsul te va surprinde: pe laptopul unui timişorean.

Expeditor: Alexandru Bunii. Destinatar: Firestone Diamond. Subiect: 100 Carats Necklace. Încarcă fişierul, două clickuri şi gata. ,,The message has been sent". De cealaltă parte a globului, în India, preşedintele uneia dintre cele mai mari companii din industria diamantelor își deschide emailul şi priveşte noul model de colier cu pietre de 100 de carate pe care compania sa îl va realiza pentru un client cu dare de mână.

,,Îmi este şi frică să calculez valoarea acelei bijuterii", glumeşte Bunii, aşezat turceşte, cu laptopul în braţe, pe iarba încă verde din Piaţa Unirii din Timişoara. Dacă un carat poate ajunge chiar și la 20.000 de dolari, calculul nu este prea dificil de făcut: acei câţiva megabiţi de mail trimişi de la Timişoara la Mumbai se pot transforma într-o piesă unicat care să sară de două milioane de dolari.

Din anul 2000, când a primit Young Designer Award în cadrul Concursului Internaţional de Design Mikimoto de la New York, asemenea sume nu-l mai fac să tresară câtuşi de puţin pe Bunii. Totul a început cu ,,La Rosa dei Venti", un pandantiv din aur masiv cu cinci perle poziţionate asemeni punctelor cardinale, fiecare dintre acestea fiind acoperită cu calote de diferite forme, care simbolizau cele patru vânturi. Piesa i-a adus lui Bunii, pe atunci student în primul an la Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, o colaborare de patru ani cu prestigiosul brand japonez Mikimoto precum şi paşaportul către lumea bijuteriei de înaltă clasă.

După ce a realizat în 2003 şi o reinterpretare îndrăzneaţă a unei piese Mikimoto clasice din 1937, Yaguruma, directorul departamentului de design de la Mikimoto, Amy Kim Araneo, îl eticheta pe român în cuvinte elogioase: ,,Formele lui sunt atât de moderne, încât şochează". Nu-i de mirare că tocmai conceptul românului - o bijuterie masivă care să poată fi ,,ruptă" în mai multe piese şi recompusă sub forma unei colecţii - a fost ales pentru prezentarea realizată la aniversarea a 110 ani de la fondarea brandului Mikimoto.

Din 2000 până acum, timişoreanul a realizat piese pentru Tiffany&co. (în cadrul colecţiilor Paloma Picasso, Frank Gehry şi Elsa Peretti, precum şi pentru transpunerea în titan a celebrei colecţii Notes) sau Mikimoto, dar şi pentru alte branduri de top precum Edward Mirell, David Yurman, A.Jaffe, DiModolo, Evert deGraeve, Christine Carson sau Frank&Label (pentru care Bunii semnează şi designul interior al următorului magazin din Hong Kong).

Prin intermediul lui Evert deGraeve, românul mai colaborează, din 2008, şi cu spectaculosul brand Cirque du Soleil, pentru care a realizat concepte de pandantive reprezentând mici figurine surprinse în mişcări de acrobaţie, măşti sau brăţări cu motive tradiţionale. Deşi canadienii de la Cirque du Soleil îşi doreau elemente sud-americane, Bunii a introdus în brăţări motive populare româneşti, care au avut un mare succes.

Mai Există Glorie după Tiffany&co.?

Când ai avut ocazia să lucrezi cu cei mai mari bijutieri ai lumii, ce anume te-ar putea determina să te întorci pe călcâie şi să revii într-un oraş liniştit precum Timişoara ca să-ţi dai doctoratul? Bunii zâmbeşte larg şi, privindu-l în ,,mediul său natural", în Piaţa Unirii din Timişoara, răspunsul vine firesc: ,,Nu contează doar pentru cine lucrezi, ci locul în care poţi lucra aşa cum trebuie". Timp de aproape un an, timişoreanul a fost angajat în Statele Unite la brandul Spectore, din cadrul Edward Mirell, dar a simţit, încetul cu încetul, o diminuare a creativităţii.

,,Singurul mod de a nu dezamăgi este să ai întotdeauna dorinţa de autodepăşire", crede el, iar America începea să-i sugrume, lent, motivaţia. Asta chiar dacă, în cele câteva luni petrecute la Spectore, a creat conceptul unui inel ,,neconvenţional": jumătate din titan, jumătate dintr-un material acrilic în care urmau să fie turnate diamante şi fire de titan negru. ,,Şocant de modern", cum ar fi spus cei de la Mikimoto.

Întoarcerea la Timişoara, la sfârşitul lui 2008, rămâne una dintre cele mai bune decizii ale sale, chiar dacă, la momentul respectiv, prietenii şi colaboratorii au privit-o cu multă reticenţă. Între cursurile de la universitate şi ,,şedinţele" de creaţie care pot avea loc oriunde, inclusiv într-o cafenea cochetă de pe străzile Timişoarei, Bunii nu caută inspiraţia, ci o lasă pe aceasta să vină când vrea, aşa cum, de multă vreme, lasă propunerile de colaborare să curgă, în loc să le ,,provoace".

Marile companii sunt cele care se agită acum să-i solicite serviciile, nu viceversa. Nu există, însă, zile în care să i se facă dor de agitaţia dintr-o mare companie şi de forfota bijutierilor de la Mikimoto sau Spectore? Mai ales când stă singur cu laptopul în faţă, într-o cafenea din Piaţa Unirii? Alexandru Bunii râde şi rezumă situaţia simplu: ,,Prefer să rămân în umbră, necunoscut tuturor în afara celor cu care colaborez direct, dar să ştiu că tot ceea ce iese din mâna mea este pătruns de forţă şi de sentimente". Şi asta se poate întâmpla doar acasă, la Timişoara.