Delir financiar în „Vinerea Neagră“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vânzările-record ale retailerilor de electronice, înregistrate datorită fenomenului „Black Friday“, sunt interpretate de specialişti ca un rezultat al „culturii chilipirului“.

După „tigaiadele" şi „cratiţiadele" din săptămânile trecute, în care românii au golit rafturile cu veselă ieftină ale marilor comercianţi, vinerea trecută am avut parte de spectacolul „Black Friday" cu aglomeraţie şi vânzări-record de televizoare, aparatură audiovideo şi electrocasnice, pe fondul reducerilor substanţiale de preţuri.

Ce mesaj le transmite specialiştilor acest comportament al consumatorilor, care dau năvală imediat după ce se anunţă reduceri? Are lumea bani ascunşi, pe care îi cheltuieşte doar când apar superoferte, a revenit încrederea în economie şi consumul revine pe creştere? Dimpotrivă, spun economiştii, acesta este semnul că România este doar o „anexă de consum" a marilor pieţe, iar consumatorii sunt în continuare influenţaţi de „cultura chilipirului".

Ilie Şerbănescu: „Undeva e o greşeală"

Febra vânzărilor de vinerea trecută arată că „în modul de gândire a consumatorilor ceva este greşit", ne-a declarat analistul economic Ilie Şerbănescu. În opinia lui, este bine că astfel de puseuri au loc doar câteva zile din cele 365 ale unui an, altfel „ar trebui interzise". Astfel de manifestări „nu înseamnă că oamenii au bani, ci că sunt adepţi ai culturii chilipirului - o stare de fapt care pe termen lung ne va costa foarte mult".

Alţi economişti sunt de părere că această febră a vânzărilor este „semnul cel mai clar" al crizei. „În condiţii de normalitate, oamenii nu se uită la reduceri decât ca la o curiozitate, în condiţii de criză ei deschid punga aproape exclusiv în perioadele cu promoţii. Există un resort, care nu e străin de sărăcia generalizată, şi care îi determină pe consumatori să acţioneze numai dacă li se oferă ceva în schimb. Acel ceva este reducerea de preţ (iluzorie, de cele mai multe ori), iar comercianţii profită din plin de acest mod de gândire a consumatorilor", conchid economiştii.

Ultimele statistici la nivel naţional arată că retailerii clasici au înregistrat numai în cele 24 de ore ale „Black Friday" vânzări echivalente cu cele înregistrate într-o lună obişnuită, iar retailerii din comerţul electronic au avut vânzări echivalente cu cele dintr-o săptămână obişnuită. Şi de aici putem învăţa ceva: consumatorii preferă să vadă şi să simtă marfa, dar şi să „lupte" pentru ea, astfel că experienţele cu aglomeraţia de la raft par a fi apreciate decât cele liniştite, cu livrarea la domiciliu. 

Mai multe pentru tine:
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
A iertat-o pe bunica regină, care l-a lăsat fără titlul de prinț. Nikolai, apariție spectaculoasă alături de Margareta a Danemarcei
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
O tânără prezentatoare a murit la nici 30 de ani
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid