De sărbători, companiile investesc zeci de mii de euro în cadourile business
0Dacă în urmă cu 5-6 ani, partenerii de afaceri îşi trimiteau de sărbători doar e-mail-uri, flori şi felicitări scrise, astăzi cadourile business pot costa o companie şi 20.000 de euro.
Dacă în urmă cu 5-6 ani, partenerii de afaceri îşi trimiteau de sărbători doar e-mail-uri, flori şi felicitări scrise, astăzi cadourile business pot costa o companie şi 20.000 de euro. Coşuleţele cu fructe exotice, bomboanele scumpe şi vinurile alese sunt la modă, iar companiile mari apelează la firme specializate care câştigă bine din împachetarea şi livrarea cadourilor business.
Specialiştii în marketing pun din ce în ce mai mult accent pe menţinerea relaţiilor dintre partenerii de afaceri, cu ajutorul cadourilor, felicitărilor şi petrecerilor business. În timp ce companiile mici se ocupă personal de cadourile de afaceri, cele mari apelează la firme specializate, care preiau întregul proces de la concept şi împachetare, până la personalizare şi livrare. Concret, o companie cheltuie pentru un coşuleţ destinat angajaţilor aproximativ 18 euro, iar pentru cele trimise partenerilor de afaceri, cu produse mai scumpe, până la 45 de euro. Investiţia iniţială a firmelor de specialitate nu depăşeşte 5.000-6.000 de euro, iar rata profitabilităţii poate ajunge şi la 20%.
Cozonacii, vinul roşu şi ciocolata, cele mai căutate cadouri
Firma Meşteşug, din Bucureşti, se ocupă de cadourile business ale companiilor de mai puţin de un an. Investiţia iniţială nu a depăşit 5.000 de euro, iar perioada de amortizare a fost de aproximativ şase luni. Cererea tot mai mare pe acest segment i-a determinat pe cei de la Meşteşug să înceapă această afacere care s-a dovedit a fi foarte profitabilă. Anul trecut, de Crăciun, firma abia a reuşit să facă faţă solicitărilor, în condiţiile în care promovarea serviciilor s-a făcut doar pe internet.
Cozonacii, vinurile şi dulciurile sunt cele mai căutate de companiile care apelează la noi. O trăistuţă "hand made", cu o sticlă de vin roşu românesc, este un cadou foarte special, pentru care companiile au plătit şi 20 de euro", spune Ciprian Toncean, reprezentant al firmei Meşteşug. "Cadourile cu mesaje personalizate este specialitatea casei", spune Toncean. Felicitările cu sigla companiei, mesajele de 8 Martie sau de Valentine's Day sunt la fel de căutate ca şi coşuleţele cu dulciuri. O firmă de cadouri colaborează la rândul ei cu firme de curierat, cu cele care inscripţionează etichete sau cu casele de comenzi.
Patiseriile, producătorii şi importatorii de vinuri şi dulciuri îşi dublează profiturile în preajma sărbătorilor. Firmele de cadouri au făcut comenzi pentru Paşte încă din luna ianuarie. "Cea mai mare comandă pe care o avem de Paşte este de 2.000 de păscuţe şi cozonaci, iar acest contract este pentru o singură companie", spune Remus Bălăceanu, directorul patiseriei MarCom din Iaşi.
De Paşte, profit de 3.000 de euro din pască şi iepuraşi de ciocolată
Adriana Bîrlică, directorul executiv al firmei Soromi, spune că pentru Paştele 2007 a investit circa 30.000 de euro în achiziţionarea produselor pentru cadouri business. Rata profitabilităţii este estimată undeva la 15%, însă businessul este abia la început. Noi doar achiziţionăm produsele, le împachetăm şi le trimitem companiei care a făcut comanda. De livrare se ocupă cel care a comandat, spune Bîrlică. Reprezentanţii firmelor de cadouri consideră că această piaţă este în curs de dezvoltare. "Sunt prea puţine site-uri de comenzi online, iar cererea creşte foarte mult de la an la an, spune Ciprian Toncean. Acesta mai precizează că promovarea pe internet este foarte importantă. "Atunci când cineva apelează la un motor de căutare pe internet, este important să fii printre primii afişaţi", crede Toncean. Dacă unele firme aşteaptă să fie contactate de companii pentru contractarea serviciilor de cadouri business, altele îşi prezintă ofertele tuturor celor care ar putea fi interesaţi prin e-mail. "Trimitem e-mailuri tuturor colaboratorilor noştri şi le facem o ofertă informativă. În funcţie de bugetul companiei şi de volumul comenzii, preţul poate fi negociat", spune Bîrlică.