Cu ce se răcoresc românii: Cola, Pepsi sau sucuri naturale. Harta băutorilor de răcoritoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În România există 526 de companii active care comercializează băuturi răcoritoare, ale căror vânzări variază în funcţie de zonele de dezvoltare şi de preferinţele de consum ale românilor.

În plin sezon estival, piaţa băuturilor răcoritoare este pe val. În această perioadă se realizează cele mai mari vânzări, iar producătorii investesc sume semnificative în promovare.

Coca Cola, Fanta, Sprite, Nestea, Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Giusto, Prigat şi Schweppes sunt doar câteva dintre brandurile cele mai cunoscute şi care fac cele mai mari vânzări în România.

Potrivit datelor financiare, pe fondul investiţiilor masive în publicitate şi a creşterii apetitului pentru consum al românilor, piaţa băuturilor răcoritoare va depăşi în acest an pragul de 6 miliarde de lei, după o creştere de aproape 24% în ultimii 5 ani.

"Piaţa s-a maturizat şi a crescut constant în aceşti ani, consolidarea sa fiind mai rapidă în intervalul 2015 - 2018. Acest fapt este reflectat clar de creşterea de 750% a rezultatului net în ultimii 5 ani, acest indicator atingand în 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei.”, au declarat analiştii de la KeysFin.

Cel mai important jucător pe piaţa răcoritoarelor din România este, în continuare, Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy. Cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1,83 miliarde lei în 2014 la 2,21 miliarde lei în 2017, reprezentând în prezent mai mult de 37% din piaţă.

În topul firmelor din piaţa băuturilor răcoritoare (coduri CAEN 1107,1032), locul secund este ocupat de Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă controlată de PepsiCo. Îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew şi Rockstar a înregistrat anul trecut vanzari de 854,8 milioane de lei, în creştere cu 12,6% faţă de anul 2016, ajungând la o cotă de piaţă de 14%.

Podiumul este completat de Romaqua Group SA, cu o cifră de afaceri de 725,1 milioane lei. Compania, care produce, apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni sucurile Giusto şi Quick Cola, a ajuns la o cotă de piaţă de 12%, apropiindu-se astfel de nivelul înregistrat de Quadrant Amroq Beverages SRL.

Top 10 – cei mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare este completat de La Festa International SRL (Tymbark şi Tedi), European Drinks SA, La Fântâna SRL, Carpathian Springs SA, Rio Bucovina SRL, Perla Harghitei SA şi Alconor Company SRL, cu afaceri cumulate ce au depăşit 1,4 miliarde lei în 2017. 

În prezent piaţa este foarte concentrată:  primii 10 jucători, dintre cei 526 prezenţi pe piaţă, acoperă 87% din cifra de afaceri totală a pieţei.  Primii trei, Coca-Cola, Pepsi şi Romaqua, avand o cotă de piaţă cumulată de 64%.

72% din piaţa băuturilor răcoritoare este controlată de investitorii străini, olandezii (51%), polonezii (8,2%) şi suedezii (4,6%) fiind cei mai importanţi.

Datele financiare vin să confirme, totodată, că în condiţiile în care comportamentul de consum ţine în mare parte de impuls, afacerile din acest sector sunt strâns legate de investiţiile majore în promovare. Asocierea cu diverse evenimente, campaniile de promovare indoor şi outdoor, spoturile radio şi TV, prezenţa activă pe canalele social media generează, în continuare, succesul în acest domeniu”.

De la suc la dozator, la băuturi „light”

Acum 30 de ani, Pepsi Cola era cel mai cunoscut brand din România, cu puternice valenţe occidentale. Îmbuteliată în România, era băutura mult râvnită de la aniversările românilor şi nu numai, mai ales în mediul urban. Siropurile cu sifon, Cico şi, ulterior Brifcor, înregistrau de asemenea vânzări spectaculoase.

A urmat epoca sucurilor la dozator, a celor la plic, iar apoi piaţa a început, treptat, să urmeze trendurile occidentale. Marii jucători au adus branduri tot mai variate, astfel că ceaiul îmbuteliat şi sucurile naturale, de exemplu, au intrat în obiceiurile de consum.

În 2018, piaţa continuă să urmeze aceleaşi tendinţe. Faptul că Coca Cola şi Pepsi sunt cele mai vândute băuturi răcoritoare dovedeşte că, pentru români, gustul rămâne în prim-plan.

"Chiar dacă ultimii ani au adus noi băuturi cu conţinut caloric redus, light, din ingrediente naturale, acestea nu au reuşit, pentru moment, să răstoarne trendurile. Consumul de băuturi răcoritoare cu zahăr continuă să fie în prim-plan, însă nu este exclus ca lucrurile să se schimbe, mai cu seamă că, atât reglementatorii cât şi firmele producătoare încearcă să impună tot mai mult băuturile răcoritoare slab calorice, precum Coca Cola Zero, Pepsi Light şi Max sau apele cu arome”, au mai spus analiştii.

"Campaniile publicitare insistă tot mai mult pe avantajele băuturilor fără zahăr, pe consumul de răcoritoare naturale. Un trend extrem de puternic în Occident care, în ultima perioadă, se accentuează şi la noi. La fel cum s-a întâmplat cu produsele alimentare, domeniu în care tot mai mulţi români au devenit atenţi la calitate şi conţinutul caloric, este probabil ca în câţiva ani, fenomenul să influenţeze semnificativ şi piaţa băuturilor răcoritoare”, mai spun aceştia.

"2018 se anunţă a fi cel mai bun an din ultimii cinci pentru producătorii de băuturi răcoritoare. După o primăvară prelungită, marcată de ploi şi vreme nu tocmai calda, preconizata extindere a sezonului estival spre luna septembrie va influenţa în sens pozitiv afacerile firmelor din piaţă”, declară analiştii de la KeysFin care estimează că piaţa băuturilor răcoritoare va depăşi pragul de 6 miliarde de lei, iar profitul net al jucătorilor din piaţă va trece de 844 milioane lei, un nivel de aproape 3 ori mai mare faţă de acum cinci ani.

Studiul KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de cele 526 companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei), companii care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN: 1107 - Producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice; producţia de ape minerale şi alte ape îmbuteliate sau 1032 - Fabricarea sucurilor de fructe şi legume. Datele pentru 2017 pot suferi modificări până la sfârşitul anului. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin 4 ani.

Mai multe pentru tine:
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Dovada că Alessia Pop, câștigătoarea Vocea României, s-a cunoscut cu Theo Rose înainte de a urca pe scena concursului de la PRO TV. Unde au fost cele două
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
De ce se adaugă o lingură de mălai în compoziția sarmalelor. Un truc folosit de bucătăresele din Moldova
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Obiceiul adorabil de la Palatul Regal britanic, în ajun de Crăciun. Cum se împarte fericirea între prinți și prințese
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cornel Dinu spune ce pensie încasează, după 40 de ani petrecuți la Dinamo: „Asta-i o țară, un stat care nu-și servește locuitorii, fură de la ei”